مدیریت فروش و بازاریابی

چرا ایجاد روابط برای بازاریابی کسب و کار شما ضروری است؟

این مطلب با تاکید بر کسب و کارهای کوچک نوشته شده است.

آیا تا به حال این جمله را شنیده اید که « مهم نیست شما چه می دانید، مهم این است که شما چه کسی را می شناسید » . این عبارتکسب و کار در خیلی از موقعیت ها مثل استخدام شدن، شرکت در مناقصات و … می تواند صحیح باشد. (این متن برگرفته از یک نوشته ی انگلیسی و نویسنده ی آمریکایی است، در اینجا منظور اصطلاح رایج پارتی بازی نیست، بلکه منظور اعتبار افراد و اسم ها است که در موفقیت آنها می تواند موثر باشد.) اما در کسب و کار این موضوع بسیار مرتبط به بازاریابی است، خصوصاً در کسب و کارهای کوچک (small business) این کارکرد بازاریابی نقش مهمتری پیدا می کند. بسیاری از این این کسب و کارهای کوچک تلاش بازاریابی اولیه خود را در بین دوستان و آشنایان و روابطی که از قبل وجود داشته اند، موثر می یابند و از این طریق و با معرفی آنان موفق به یافتن مشتریانی می شوند تا جایی که معمولاً بهترین مشتریان آنها، از بین همین روابط آشنایی و دوستی که از قبل وجود داشته است، شکل می گیرد. ( بر خلاف آن چه به طور نانوشته در ذهن ایرانیان مرسوم است، که فروشنده قصد اجحاف به مشتری را دارد، در رابطه ای که اشاره شد، هر دو طرف هم فروشنده و صاحب کسب  و کار کوچک و هم خریدار در حال رسیدن به ارزشی هستند و این رابطه در مجموع منجر به رضایت هر دو طرف شده است)

در ادامه سه دلیل را برای بیان ضرورت ایجاد ارتباطات در بازاریابی آمده است:

۱-آشکارتر شوید.

هر چه افراد بیشتری شما بشناسند، شما ارتباطات بیشتری ایجاد می کنید و کسب و کار شما شناخته شده تر می شود. به نظر شما چه عاملی باعث رشد چشمگیر کسب و کارهایی چون فی-س بوک و توی-یتر بوده است ؟ هر عضوی در این سایتها سایر دوستانش را به حضور در این رسانه دعوت کرده است و شما اجازه ی ایجاد ارتباطات جدیدی در سایت را داشته اید و این همان طوفانی بوده است که این کسب و کارها را امروز به business هایی بزرگ تبدیل کرده است. هر چه افرادی بیشتری شما را بشناسند و شما افراد بیشتری را بشناسید شانس بیشتری برای شناخته شدن نام شما در آن جا وجود دارد. و هر کدام از آنها افرادی را می شناسند که شما آنها را نمی شناسید، اکنون اگر کسب و کار شما خدمت یا محصول مناسبی را عرضه کند، آنها در مورد کسب و کار شما با یکدیگر صحبت خواهند کرد و شما معروف شده اید ! احتمالاً اصطلاح Word Of Mouth (تبلیغات شفاهی) را شنیده اید. برای استفاده از قدرت فوق العاده word of mouth شما نیاز به ارتباطات بیشتر دارید.

۲-فرصتهایی که شاید شما از آنها بی خبر باشید.

وقتی شما ارتباطات خود را گسترش می دهید، ممکن از مزیتی در آگاهی از فرصتهای جدیدی در کسب و کار خود با خبر شوید. ممکن است شما از طریق دوستی از خبر یا فرصتی مطلع شوید و یا این فرصت ایجاد شود که شما با همکاری یکدیگر از فرصتی بهره برداری کنید. به هر حال شما پس از گسترش ارتباطات شانس بسیار بالاتری برای اطلاع از فرصتهای موجود و همچنین موفقیت در بهره برداری از آن فرصتها خواهید داشت.

۳-کسب اعتبار به واسطه ی ارتباطات

در برخی موارد این مهمترین مزیتی است که به واسطه ی روابط کسب خواهید کرد. در پاره ای موارد، کار کردن و ارتباط داشتن می تواند خود حائز ارزش باشید و این دقیقاً دلیل آن است که بسیاری از شرکت ها بزرگترین مشتریان خود را در تبلیغات خود به کار می برند و به سابقه ی فعالیت خود با آنها افتخار می کند و این ارتباط پایدار و طولانی می تواند عاملی برای کسب اعتبار کسب و کار شما باشد. درارتباطات بسیاری از برنامه های بازایابی خصوصاً برای کسب و کارهای کوچک به  هدف استفاده از این روابط و گسترش آن در سطح جامعه مدل «Affiliate Marketing» شده است که می توانید توضیحات آن را در مطالب دیگر پایگاه اطلاع رسانی صنعت بخوانید.

واقعیت این است که ارتباطات عنصر مهمی برای موفقیت کسب و کارها است و این کسانی که آنها را می شناسید می توانند در موفقیت کسب و کار شما موثر باشند. بنابراین شک نکنید کار برای حفظ و توسعه روابطتان می توان خودش به تنهایی عاملی برای موفقیت شما باشد.

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

منابع مورد استفاده در این مطلب:

سایت انگلیسی:

Business Knowledge Source

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا