مدیریت فروش و بازاریابی

تاثیر سیگار بر برند شخصی مهران مدیری

مهران مدیری یکی از افراد شناخته شده و مطرح طی 15 سال گذشته بوده است، این حقیقتی است که فارغ از سلیقۀ من و شما وجود دارد و باید به آن اذعان داشت. مهران مدیری که ابتدا کارش را با رادیو و برنامۀ داستان شب شروع کرد، توسط داریوش کاردان به حوزۀ طنز و تلویزیون آمد و با ساعت خوش، سال خوش، نقطه چین و شب های برره و … هر روز بر شهرتش افزود. در این مسیر فراز و نشیب هایی را نیز تجربه کرد. نیمه کاره ماندن برخی از آثار مدیری در شبکۀ خانگی و چند بار خداحافظی از تلویزیون (آخرین بار همین هفته گذشته، پس از پایان برنامه دور همی) و بازگشت مجدد، برخی از همین نشیب ها است و فرازها هم که سریالهای موفق و محبوبیت غیر قابل انکارش در میان مخاطبان از جمله آن هستند. اما هفته پیش، مهران مدیری با یک اقدام تامل برانگیز و روشن کردن سیگار در جلوی دوربین رسانه ها و خبرنگاران، تصویر جدیدی از برند شخصی خود ایجاد کرد، که می خواهیم به آن بپردازیم.

سیگارِ مهران مدیری در نشست خبری

مهران مدیری در نشست خبری فیلم سینمایی «ساعت ۵ عصر» که هنوز به مرحله تولید نرسیده است، جلوی دوربین خبرنگاران، سیگار روشن کرد و سیگار کشید ! این کل ماجرا بود ! پیش از آن که تاثیر و نقش چنین اقدامی را بر برند شخصی مهران مدیری بررسی کنیم، می خواهم به عواملی که منجر به خلق برند شخصی می شوند، بپردازم تا پس از آن با استناد به این عوامل، تاثیر این اقدام را بر Personal Brand آقای مدیری بررسی نماییم. کتابهای مدیریت عوامل زیر را بر خلق برند موثر می دانند :

  • توانایی قانع کردن مخاطبان
  • دارای اصالت بودن
  • پایداری در ارتباط با مخاطب
  • شناخته شده بودن و مشهور بودن

از سوی دیگر، پژوهشگران بر این باورند که برای خلق برند شخصی، به ویژگیهای فنی و ویژگیهای رفتاری نیاز داریم. نگارنده بر این باور است که ویژگیهای فنی آقای مدیری بر جامعه مخاطب پوشیده نیست و این باور در عموم مخاطبان به وجود آمده است که مهران مدیری در خلق موقعیت های کمیک و طنز توانایی دارد و از همین روی توانسته است یکی از موفق ترین بازیگران و کارگردانان طنز طی 15 سال گذشته باشد. به همین دلیل به ابعاد رفتاری می پردازیم. مسائل اجتماعی و فرهنگی از جمله ابعادی است که در مطالعات مربوط به برند شخصی مورد بررسی قرار می گیرد، در مطالعات پیرامون برند شخصی، این موارد را بر شمرده اند :

  • مدیریت بر خود
  • پایبندی به اخلاق حرفه ای
  • تعهد
  • انگیزه درونی
  • متمایز بودن
  • تلاش برای موفقیت
  • مثبت اندیشی
  • نظم و انظباط
  • پیشگامی
  • خوش نامی
  • اصالت خانوادگی
  • قانون مداری
  • مشارکت اجتماعی
  • کسب اعتماد عمومی

برند شخصی مهران مدیری (سیگار)

یک بار دیگر به فهرست فوق نگاه کنید، اقدام مهران مدیری، در گروه فرهیختۀ جامعه (حتی اگر خود سیگاری باشند)، اهل فرهنگ و طبقه های اجتماعی نزدیک به آنها، اقدامی خلاف ادب و نامتعارف تلقی شده است، از این روی باید بگوییم که خوش نامی، قانون مداری، کسب اعتماد عمومی و شاید حتی پایبندی به اخلاق حرفه ای پس از این اقدام مهران مدیری، منجر به آسیب برند شخصی این هنرمند شده است. (اینفوگرافی عوامل تخریب برند شخصی را ببینید)

یک بار دیگر تاکید می کنم، که این تعبیر قاعدتاً در گروه هایی از جامعه (که نام برده شد) رخ داده است و ممکن است در گروهی دیگر چنین تعبیری را نداشته باشد. به هر شکل، این اقدام در کنار معایبش، باعث شد به شدت نام و تصویر آقای مدیری را در میان مردم پخش کند، و علی الخصوص نام فیلمش را بر سر زبان ها بیاندازد.

نگارنده بر این باور است که اقدام های این چنین، یعنی انجام یک اقدام نامتعارف که در میان گروه های مرجع جامعه با برداشتی «منفی» همراه است، اگر چه باعثِ افزایش آگاهی و شهرت می شود، اما در مجموع به برند شخصی آسیب می زند. این موضوع ارتباطی به زندگی شخصی فرد ندارد، در واقع منظور، رسانه ای کردن این موضوع است. (علی ضیا : تخریب یک برند شخصی یا پایان شهرت را بخوانید)

برند شخصی؛ شهاب حسینی، مهران مدیری

اجازه دهید یک مثال عکس بزنیم، شهاب حسینی پس از بازگشت از یکی از شناخته شده ترین اتفاقات هنری دنیا و برنده شدن یک جایزه بسیار پر نام و نشان، بلافاصله به مراسم درگذشت همسر یک شهید رفت و تصاویر او با ظاهری بسیار معمولی در میان مردم دیده شد، یا فعالیت هایی نظیر اهدای جوایزش به برخی از موزه ها و … از جملۀ همین اقدامات است. از منظر ما که نگاه بازاریابی به موضوع داریم، این که آیا این بازیگر هم سیگار می کشد یا نه اهمیتی ندارد، موضوع اخباری است که رسانه ها پوشش می دهند و تصویری است که از فرد در ذهن مخاطبان می سازد.

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

پی نوشت : این مطلب تنها از منظر بازاریابی و برند شخصی به یک اقدام رسانه ای پرداخته است و ارزش های فردی افراد و سایر مسائل اساساً در صلاحیت این مقاله نبوده و چنین موضوعی مورد بررسی قرار نگرفته است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. قطعا سیگار کشیدن در این فضا بی فرهنگی شخص مدیری هست.هنوز این جماعت یاد نگرفتن که هرجایی نباید سیگار کشید
    میلیاردها نخ سیگار که نکشیدنش سخت نیست باعث تخریب محیط زیت و آتش سوزی در جنگلها شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا