مدیریت فروش و بازاریابی

مراحل اصلی در فرایند برنامه ریزی بازاریابی

برنامه بازاریابی یک سند مکتوب است که وضعیت کنونی شرکت را با توجه به مشتریان ، رقباو محیط بیرونی به تفصیل شرح می دهد و رهنمودهایی برای محقق ساختن اهداف ، اجرای اقدامات بازاریابی و تخصیص منابع طی دوره برنامه ریزی ارائه می کند.

برنامه بازاریابی به منظور توسعه استراتژی ها و تاکتیک های بازاریابی جهت دستیابی به مجموعه ای ویژه از اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تدوین می گردد. فرآیند تدوین برنامه بازاریابی لزوما پیچیده نیست اما نیازمند سازماندهی دقیق می باشد ،چرا که یک برنامه بازاریابی نیازمند جمع آوری اطلاعات قابل توجه از منابع مختلف می باشد . هدف از پرداختن به موضوع برنامه بازاریابی ارائه چارچوبی در تدوین برنامه بازاریابی است.

مک دونالد (۱۹۹۵) نشان می دهد که چندین مرحله وجود دارد تا یک برنامه بازاریابی استراتژیک تکمیل شود. این مراحل در نمودار زیر خلاصه شده اند:

فرآیند بازاریابی

بخش از فرآیند فوق باید انجام شود، بستگی به اندازه و پیچیدگی کسب و کار دارد..اینکه تا چه حد ، هر در یک کسب و کار کوچک وتک محصولی، که در آن به طور کلی مدیریت ارشد یک دانش قوی و درک دقیق از کسب و کاردارد ، ممکن است فرایند برنامه ریزی بازاریابی رسمی ضروری نباشد.

در مقابل، در یک کسب و کار دارای تنوع محصول ، مدیریت ارشد دانش و تخصصی که مدیران زیر دست خود را مقایسه کند ندارد. در این وضعیت، آن احساس می شود تا رویه های برنامه ریزی بازاریابی رسمی در مکانی در سرتاسر سازمان قرار بدهیم.

طبق نمودار، اجزای اصلی یک برنامه بازاریابی بصورت خلاصه می تواند شامل زیر باشد :

بیانیه ماموریت: بیانیه ای معنادار از هدف و جهت کسب و کار است.

اهداف و مقاصد شرکت: اهداف کلی کسب و کار است که برنامه بازاریابی را شکل می دهد.

ممیزی بازاریابی: روشی که اطلاعات برای برنامه ریزی بازاریابی سازمان یافته است . ارزیابی وضعیت بازاریابی کسب و کار – محصولات، منابع، روش های توزیع، سهام بازار، رقبا و …

تجزیه و تحلیل بازار: بازارهای کسب و کار هست در (هدفگذاری) اندازه، ساختار، رشد و غیره

تجزیه و تحلیل SWOT: یک ارزیابی از موقعیت فعلی شرکت، نشان دادن نقاط قوت و ضعف (عوامل داخلی) و فرصت ها و تهدید ها (عوامل خارجی)

اهداف بازاریابی و استراتژی: چه عملکردی بازاریابی می خواهد به آن دست بیابد (سازگار با اهداف شرکت) و چگونه قصد داردآن را به انجام برساند (نوشته آنسوف، پورتر)

بودجه بازاریابی: معمولا بودجه بندی دقیق برای سال آینده و بودجه کلی برای ۲-۳ سال آینده

طرح اقدام: برنامه اجرایی تفصیلی

ترجمه : خدایار عبداللهی

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا