مدیریت فروش و بازاریابی

بازاریابی محصولات حلال

امروز، اسلام سریعترین مذهب در حال رشد بر روی زمین است، تخمین زده می شود جمعیت جهان تا سال ۲۰۲۰ به ۳ میلیارد نفر برسد. این در حالی است اندازۀ بازار مواد غذایی حلال جهان تا سال ۲۰۳۰ به ۱۰ تریلیون دلار خواهد رسید.

محبوبیت رو به رشد حلال را می توان به تعصبات دینی مرتبط دانست و باورهایی که غذای حلال را پاک تر، سالم و خوشمزه تر می داند آرم حلال در حال حاضر یک نمادی از کیفیت و انطباق مذهبی شده است . برخی این روند را اینگونه استدلال میکنند که آن را به عنوان بخشی دیگر از روند جهانی شدن می دانند. یکی دیگر از دلایل پذیرش بسیار زیادی از حلال در داخل جمعیت جهان فرآیند همگونی است.

تاکید بر حلال در حال رشداست .که به سرعت تبدیل به یک جریان بازار جدید و مشخص شده است و در حال حاضر در حال حرکت به جریان اصلی بازار، موثر و در حال تغییر ادراک که چگونه کسب و کار از نظر بازاریابی در حال انجام است.

بازاریابی محصولات حلال

بازاریابی محصولات حلال

مطالعه رفتار مصرف کننده بسیار حیاتی است هنگامی که آن را به بازاریابی محصولات حلال تعبیر می کنند . این واقعیت این است که مصرف کنندگان مسلمان بسیار شبیه به هر بخش های مصرف کننده دیگر، خواستار محصولات سالم و با کیفیت ، که همچنین بر شریعت اسلام مطابقت داشته باشد

مک دونالد در سنگاپور به عنوان یک مثال زده می شود ؛ ورود هشت میلیون مشتری در یک سال پس از به دست آوردن گواهی ، ،حلال، را می توان به عنوان نمونه برشمرد

از زمانی دریافت این گواهینامه ، حلال ، KFC ، برگر کینگ و تاکو بل باعث افزایش ۲۰ درصدی در مشتریان”.شده است .

مصرف کنندگان بخوبی توجه خود را تغییر داده اند به محصولی که دارای آرم حلال نیست واز نظر برندی دارای ارزش بالایی است به محصولی که دارای اعتبار از نظر برندی کمتر ولی دارای آرم حلال است .

از این رو ارزشمند است که ما نگاهی به هر یک از عناصر آمیخته بازاریابی است که می تواند جهت جلب رضایت مشتریان و اهداف شرکت مورد استفاده قرار گیرد.

محصول، بسته بندی و کیفیت

با وجود بازار بزرگ غذای حلال ، عدم توجه کشورهای مسلمان به این بازار در بحثهایی مانند بسته بندی ،کیفیت و…..باعث شده است سهم زیادی از این بازار توسط کشورهای غیر مسلمان اداره شود .

با وجود شکایت های متعدد، صادرکنندگان مسلمان کمی برای بهبود و یا اصلاح وضعیت قدم برداشته اند . سهوا، اعتماد خریداران از دست داده است، و آنها شروع به جستجو از جای دیگری، از جمله کشورهای غیر مسلمان کرده اند .

به عنوان یک نتیجه، امروز در بسیاری از کشورهای اسلامی، مرغ حلال، گوشت، محصولات لبنی و غذاهای دیگر عمدتا از اروپا، استرالیا، نیوزیلند، و امریکا وارد شده است. و مصرف کنندگان خوشحال هستند چرا که آنها نه تنها مواد غذایی حلال ، بلکه مواد غذایی با کیفیت بالا دریافت می کنند .

برچسب حلال نه تنها باید توصیفی باشد، بلکه باید روشن و معنی دار برای مصرف کنندگان باشد. این برچسب باید به وضوح منبع عناصر غذایی را مشخص کند ، بیشتر از آنچه که اجزای مواد غذایی را حاوی عناصر ناآشنا مانند E- اعداد، نشان دهد که “می تواند سردرگمی و مشکلات برای مصرف کنندگان مسلمان شود” را تشخیص دهد.

برچسب مجوز رسمی حلال به راحتی قابل تشخیص باشد تا بتواند انجام فرایض مذهبی برای مسلمانان ترویج کنند؛ با این حال به به نظر می رسد که برچسب حلال می بایست با یک فونت متفاوت از دیگر علائم تجاری باشد .. فونت تلطیف عربی بسیار مرتبط با اسلام که می تواند به این برچسب حلال گنجانده شود .

توسعه، روابط عمومی و تبلیغات

ارتقاء و نام تجاری کلیدی برای ساخت محصولات است. با ایجاد یک نام تجاری حلال، ما این فرصت را به زندگی بهتر برای مردم داده ایم . ایجاد یک علامت اعتماد برای جامعه مسلمان (حلال) می تواند تبدیل به برند با قدرت برای جامعه مسلمانان شود .

علاوه بر این، شرکت در نمایشگاه ها و سمینارها در محصولات حلال می تواند تنها به فروش بیشتر منجر شود. این می تواند باعث آگاهی مسلمانان و غیر مسلمانان که می توانند به طور یکسان به محصولات حلال ، تامین کنندگان / عمده فروشان در هر دو سطح ملی و بین المللی دسترسی پیدا کنند .

تبلیغات عامل کلیدی برای بازاریابی و فروش است. از دیدگاه تبلیغات حلال، استراتژی بستگی دارد به اینکه آیا یک بازار خاص است اکثریت مسلمان جمعیت و یا آن را ترکیبی از اقوام و جوامع مختلف است. در یک جامعه با اکثریت مسلمان، که در آن حضور کل غیر مسلمانان بصورت اقلیت هستند ، مناسبترین روش تبلیغات تاکید بر ماهیت حلال و ویژگی های مواد غذایی است به طوری که آن را جذب مردمی رایج در جامعه که اکثریت را تشکیل میدهد.

با این حال، در یک جامعه چند مذهبی که در آن مسلمانان هستند که بخش اقلیت جمعیت هستند ، محصول را می توان به عنوان حلال بر روی برچسب به طوری که اعضای جامعه از وضعیت خود آگاه هستند و همچنین ترویج محصول در اسلام و رسانه های قومی است. در اینجا، برای غیر مسلمانان، کیفیت محصول است که باید تاکید شود.

بازاریابی محصولات حلال

نویسنده : دکتر سعد حران ، دانشگاه برونئی دارالسلام

منبع : مجله حلال

مترجم :خدایار عبداللهی؛ مدرس ،محقق و مشاور بازاریابی

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا