مدیریت فروش و بازاریابی

پتانسیل بازار را برای ایده ی جدید خود بسنجید

بدون شک اندازه بازار و پتانسیل بازار برای خدمت محوری یا محصول محوری کسب و کار شما یکی از عوامل موثر بر تصمیم شما پیرامون آغاز کسب و کار جدیدتان خواهد بود. قبلاً درایده کسب و کار مطلبی با عنوان « بازار کجاست؟ » به معرفی ابعاد مختلف بازار پرداختیم و البته در اینجا هم به موضوع ایده برای کسب و کار پرداختیم که می تواند به این مطلب بسیار مرتبط باشد.

در این مطلب به شما کمک می کنیم تا اگر نسبت به ایده ی جدید کسب و کارتان مطمئن نیستید این عدم اطمینان را با شش روش زیر کمی کمتر کنید :

واقعیت را بپذیریم

اغلب کسب‌وکارهای کوچک ظرف ۵ سال از زمان شروع شکست می‌خورند. کسب‌وکار‌ها به دلایل زیادی با شکست مواجه می‌شوند از جمله عدم مهارت و توانایی صاحب کسب‌وکار یا نداشتن مشتری کافی برای کالا یا خدمات ارائه شده. به عبارت دیگر، بعضا صاحبان کسب و کار استراتژی خود را بر این مبنا بنا می‌نهند که «وقتی کسب‌وکار ایجاد شود، مشتری خواهد آمد»؛ اما متاسفانه مشتری هرگز نمی‌آید. اخیرا تحقیقی از طرف موسسه بلک باکس سید انجام شده است که نشان می‌دهد بسیاری از کسب و کارهای نو به این خاطر شکست خورده ‌اند که به جای تمرکز بر مشتریان بالقوه، بر محصول تاکید داشته اند.

اما جای امیدواری هست که روش‌هایی برای کارآفرینان وجود دارد که از طریق آن می‌توان با انجام تحقیقات بازار، تقاضای بالقوه برای محصول یا خدماتتان را بدون صرف هزینه زیاد مورد ارزیابی قرار داد.

پرسش سوالات درست

ویکتور کوئگیر به عنوان مشاور بازرگانی، سخنران کسب و کار انگیزشی و نویسنده مجموعه «کسب‌وکاری که می‌توانید شروع کنید: تشخیص بهترین فرصت‌ها در شرایط رکود اقتصادی» معتقد است، به عنوان اولین قدم برای اندازه‌گیری پتانسیل بازار برای محصول یا خدماتتان، در ابتدا باید از خودتان چند سوال بپرسید. طبق نظر کوئگیر، برخی از این سوالات به شرح زیر هستند:

• آیا محصول یا خدماتی که در ذهن من است نیاز بازار را مرتفع خواهد کرد؟

• مشتریان بالقوه من چه کسانی هستند و آن‌ها را از کجا می‌توان یافت؟

• رقبای من چه کسانی هستند؟ آیا رقیب مستقیم هستند یا غیرمستقیم؟ محلی هستند یا ملی یا بین‌المللی؟

• وجه تمایز محصول من نسبت به آنچه توسط رقبا عرضه می‌شود چیست؟

• آیا این محصول در صورت تغییر سلیقه بازار دوام خواهد آورد و آیا قبل از آنکه چرخه عمر محصول تمام شود، دارای مزیت رقابتی هست؟

• آیا قوانین کشور اجازه انجام چنین فعالیتی را می‌دهد؟

• مصرف‌کننده‌ها محصول مرا با چه قیمتی می‌خرند و آیا اصلا امکان کسب سود برای من وجود دارد؟

تحقیق از طریق موتورهای جست‌وجو

هرچند ممکن است لازم به یادآوری نباشد، اما استفاده از گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو یک روش مؤثر برای اندازه‌گیری ظرفیت بازار برای ایده شما و همچنین اطلاع از وضعیت رقبا به حساب می‌آید. جسو واکر، به عنوان یک کارآفرین موفق و مدیرعامل شرکت آلتیمت، ایمرجنس می‌گوید: «شاید باورش سخت باشد، اما شما به راحتی با جست‌وجوی یک کلمه کلیدی در گوگل یا هر نرم‌افزار بازاریابی مشهور دیگری مثل سامورایی یا مجیک بالت می‌توانید بفهمید که آیا برای ایده شما مشتری هست یا خیر». وقتی نتایج جست‌وجوی آن کلمه در مقابل شما قرار گرفت، روی آن کلیک کنید و به ستون سمت راست صفحه توجه نمایید که نشانگر تبلیغاتی در رابطه با آن موضوع است که برای آن هزینه پرداخت شده است.

و اگر اضافه می‌کند «روی آن‌ها کلیک کنید و ببینید چه چیزی ارائه می‌دهند. اگر موردی یافتید، آن مورد‌‌ همان رقیبی است که با آن روبه‌رو خواهید شد. اگر به صفحه جست‌وجو یا نتایج آن کلمه برگردید و ببینید تعداد مراجعه به این کلمه در روز و در هفته چقدر بوده است، در خواهید یافت که آیا می‌توانید حداقل یک یا دو درصد از سهم بازار را به دست آورید یا خیر؟»

فیدبک دریافت کنید

دریافت فیدبک مستقیم از طریق تحقیق یا مصاحبه برای جمع آوری اطلاعات، یکی دیگر از روش‌های موثر برای اندازه گیری تقاضا یا جذابیت محصول یا خدمات به حساب می‌آید. طبق نظر ایان آنوویچ، به عنوان مدیرعامل و رییس سایت GovernmentAuctions.org (سایتی که درباره مزایده اموال دولتی در تمام کشور اطلاعات در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد)، «آسان‌ترین راه برای آزمودن یک ایده جدید کسب و کار این است که ابتدا برای آن ایده، نظرسنجی جمعی صورت پذیرد. نظرات گروه بزرگی از افراد را که مطمئن هستید عقایدشان واقع بینانه و مفید است را جویا شوید. نظرسنجی جمعی، سریع و آسان است و می‌توانید به راحتی از آن نقدهای سازنده مثبت و منفی دریافت کنید». برای انجام این کار می‌توانید از تعداد زیادی از ابزارهای اینترنتی استفاده کنید که راه را برای شما باز می‌کند تا از نظرات یک جمعیت مجازی با کمترین هزینه آگاه شوید.

نمونه‌های آن عبارتند از: UserTesting UsabilityHub، CrazyEgg و Ask Your Target Market.

طبق نظر دیوید سیچارلی، مدیرعامل سایت Voices. com، می‌توانید یک ویدئو تهیه کنید و در آن از یک فرد حرفه‌ای بخواهید ویژگی‌ها و مزایای محصول یا خدمات شما را نقل کند. سپس آن را در YouTube بگذارید و پاسخ‌ها و کامنتهای مربوط به آن را چک کنید.

اگر ایده شما، تولید یک محصول جدید است، باید آن را به یک کمپانی توسعه محصول مثل Edison Nation بسپارید که در آن، ایده شما را با کمترین هزینه بر مبنای پتانسیلی که در بازار برای آن وجود دارد مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

به عقیده لولو سیدرمن، موسس جیپسی وینگ مدیا که یک موسسه تبلیغات مجازی در لس‌آنجلس است، انجام تحقیق از کسانی که قبلا آن‌ها را می‌شناسید اشتباه است؛ چرا که آن‌ها نمی‌توانند موضوع را هدفمند ببینند.

انجام فروش، هر چه که باشد

در حالی که صرف وقت در مقابل کامپیو‌تر برای جست‌وجو و جمع‌آوری اطلاعات می‌تواند در مشخص کردن پتانسیل محصول یا خدمات شما مفید باشد، اما این واقعیت نیز وجود دارد که با ارزش‌ترین فیدبکی که می‌توان دریافت کرد این است که آیا یک شخص، بدون در نظر گرفتن آنچه می‌گوید، واقعا حاضر است برای آن محصول پول پرداخت کند؟ مت‌فرگوسن، رییس و مدیرعامل شرکت پروگریسو هلث اینوویشن، می‌گوید: «جالب است که تعداد زیادی از افراد، سال‌ها وقت و صد‌ها هزار دلار را برای موضوعاتی صرف می‌کنند که مردم «واقعا دوست دارند» بدون اینکه از آن‌ها بپرسند «آیا حاضرند آن را بخرند؟»

پس بهترین راه برای دریافت چنین فیدبکی این است که ابتدا یک مدل اولیه از محصول یا خدمات خود ارائه دهید حتی اگر شده به ساده‌ترین شکل ممکن که بتوانید آن را به خرده‌فروشان، توزیع‌کنندگان یا حتی بازدیدکننده‌های نمایشگاه‌های صنعتی بفروشید. او می‌گوید: «من فهمیده‌ام که هیچ روش قطعی برای اندازه‌گیری میزان موفقیت یک محصول وجود ندارد؛ مگر آنکه انسان از پیله خود خارج شود و شروع به انجام آن نماید».

به این منظور یک اصطلاح نام‌گذاری شده است که به آن محصول حداقلی یا MVP می‌گویند که اولین بار توسط کارآفرین و وبلاگ‌نویس مشهور اریک ریس مطرح شد. محصول حداقلی یعنی به عنوان مثال، مشتریان در یک وب سایت عملا بتوانند محصول شما را قبل از آنکه وجود خارجی داشته باشد خریداری نمایند. در این صورت، پتانسیل بازار مشخص خواهد بود. اسکات یاتز نیز به همین روش ایده‌ای را که برای شرکت جدیدش BlogMutt.com که سایتی است برای شرکت‌ها وبلاگ تهیه می‌کند، اجرا نمود. او می‌گوید: «وقتی دیدیم شرکت‌هایی واقعا حاضرند حتی قبل از آنکه ما یک سایت واقعی داشته باشیم، ۷۹ دلار نقدا برای این خدمات پرداخت کنند، آن زمان متوجه شدیم که کارمان به نتیجه می‌رسد».

به طور مشابه، می‌توانید محصول یا خدمات خود را به سایتی مثل Kickstarter.com ارسال کنید و در آنجا از مردم بخواهید که وجهی را برای حمایت از شما به عنوان پیش پرداخت واریز نمایند. مثال بزرگی که در این رابطه وجود دارد، خالق بند ساعت تیک تاک برای سوار شدن روی آی پاد نانو بود. او ۹۴۲، ۹۷۸ دلار از مشتریانی دریافت کرد که ایده محصول او را از قبل سفارش داده بودند.

انجام عملی کار

جان شولته، رییس و مدیرعامل «نشنال میل اوردر آسوشیشن» معتقد است که این یک حقیقت است که سرانجام، جست‌وجو فقط می‌تواند به شما دورنما ارائه دهد. او می‌گوید: «شاید هیچ‌کس با من موافق نباشد، ولی من دریافته‌ام که هیچ روش قطعی برای اندازه‌گیری موفقیت یک محصول وجود ندارد، مگر آنکه از پیله خود خارج شوید و شروع به انجام آن کار نمایید». او می‌افزاید: «در بسیاری از مواقع، ممکن است زمان زیادی را برای جست‌وجوی یک موضوع اختصاص دهید.»

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد مورخ سوم مهر ۱۳۹۰ با دخل و تصرف

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا