مدیریت فروش و بازاریابی

بازار کجاست ؟

در بازاریابی، بازار را تمام افرادی تعریف می کنند که به محصول یا خدمتی علاقه دارند و منابع لازم برای تهیه ی آن را در اختیار دارند همچنین از طرف قوانین منعی برای تهیه ی آن ندارند. بدین ترتیب، مفهوم بازار در بازاریابی با کل جمعیت آغاز می شود و به تدریج به بخشهای کوچکتری همان طور که در شکل زیر نمایش داده شده است، تقسیم می شوند.

این دسته بندی با کل جمعیت شروع می شود، و اصطلاحات متفاوتی بر اساس سطح محدود کردن بازار به کار گرفته می شود :

مفهوم بازار در بازاریابی

بازار بالقوه (potential market)، شامل آن دسته از مشتریانی است که به محصول یا خدمت مورد تظر علاقه دارند !

بازار موجود (available market)، آن بخشی از بازار بالقوه است که علاوه بر علاقه مندی به محصول مورد نظر، امکانات لازم (پول) برای تهیه ی محصول یا خدمت را نیز دارند.

بازار موجود واجد شرایط نیز (qualified available market)، افرادی هستند که هر سه ویژگی علاقه، امکانات و عدم منع قانونی را دارا باشند.

بازار هدف (target market)، بخش بسیار مهمی از بازار است، که توسط شرکت برای ارائه ی خدمت یا فروش محصول برگزیده شده است. در اینجا چند نکته را می توان استنباط نمود و بایستی به هنگام انتخاب بخش مورد نظر بازار، به این موارد توجه نمود :

– آیا افراد موجود در بازار هدف، به محصول یا خدمت علاقه دارند ؟ (یا به عبارتی آیا بازار هدف را در داخل بازار بالقوه انتخاب کرده ایم ؟) . انتخاب بازار هدف در جایی که افراد علاقه ای به محصول یا خدمت ما ندارند، اشتباه خطرناکی است.

– آیا افراد در بازار هدف، امکانات لازم برای تهیه ی محصول را دارند ؟ ( یا به عبارتی آیا بازار هدف را در داخل بازار موجود انتخاب کرده ایم ؟ ).

– همچنین بازار هدف نباید، برای استفاده از محصول یا خدمت ما دارای منع قانونی باشند.

باید توجه داشت، که موضوع بخش بندی بازار، نیاز به دقت و مطالعه دارد، در اینجا تنها نکات استنباط شده از، تعاریف بالا را ذکر کردیم.

بازار رخته شده (penetrated market)، بخشی از بازار هدف شرکت است که محصول یا خدمت مورد نظر را خریداری کرده است.

پرواضح است که اندازه ی بازار، ثابت نیست، و با تغییر سلیقه و علاقه مردم، میزان درآمد و قوانین همچنین قیمت محصول یا خدمت ما، اندازه ی بازار تغییر خواهد.

شرکت ابزارهایی را برای تغییر در شرایط بازار خود دارد:

می تواند سعی کند سهم خود را از بازار هدف افزایش دهد

و یا با کاهش قیمت، بخشی از بازار بالقوه را به بازار موجود تبدیل کند.

با تبلیغات بازار بالقوه را افزایش دهد.

زمانی در آمریکا، مشتریان موتورسیکلت جوانان خشن و قانون شکن بودند، هوندا با استفاده از تبلیغات خود این ذهنیت مردم را تغییر داد و  بازار موتورسیکلت را در آمریکا تسخیر کرد. هوندا در تبلیغاتش مردی را همراه با فرزند خویش سوار بر موتورسیکلت نشان داد و با خط درشت زیر تصویر نوشت : « انسانهای دوست داشتنی سوار موتورسیکلت هوندا می شوند. ».(You meet the nicest people on a Honda) تصویر این تبلیغ هوندا را که در Life Magazine و در تاریخهای ۲۳ جولای ۱۹۶۵ و ۲۷ آگوست سال ۱۹۶۵ و ۱۰ سپتامبر ۱۹۶۵ و ۱۸ مارچ ۱۹۶۶ چاپ شده است را در ادامه مشاهده می فرمایید.

تبلیغ موتورسیکلت هوندا سال 1965

تبلیغ هوندا در سال ۱۹۶۵ – ۱۹۶۶

تبلیغ موتورسیکلت هوندا سال 1966

تبلیغ موتورسیکلت هوندا سال 1966

تبلیغ هوندا در سال ۱۹۶۵ – ۱۹۶۶

تبلیغ موتورسیکلت هوندا سال 1966

این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا