مدیریت فروش و بازاریابی

تبلیغات هدفمند؛ چرا و چگونه ؟

مدیران و مشاوران، همواره نگاه ویژه‌ای به تبلیغات دارند، به اعتقاد عموم مدیران، تبلیغ را باید مهمترین عامل در عنصر Promotion از آمیخته بازاریابی بدانیم. اما از سوی دیگر، تجربۀ تبلیغات غیر اثر بخش را هم باید یکی از تجربیات تلخ هر مدیر بازاریابی دانست. اما نکته اساسی اینجاست، چه عاملی منجر به اثربخشی یک تبلیغ می‌شود؟

در متون مدیریت و بازاریابی، عناصر مختلفی را برای کارآمدی یک تبلیغ برشمرده اند، در گام اول توجه به موارد زیر برای مدیر تبلیغات لازم است.

  • مخاطبان هدف
  • مفهوم کالا/خدمت
  • رسانۀ تبلیغ
  • پیام تبلیغاتی

به اعتقاد نگارنده، مهمترین عامل در ایجاد یک برنامه تبلیغاتی موثر و کارآمد، مورد هدف قرار دادن مخاطبان اصلی است. همین موضوع بر محتوای تبلیغات در رسانه های مختلف تاثیر می گذارد، مثلاً هیچ تولید کننده یا تامین کننده ماشین آلات صنعتی اقدام به تبلیغ در مجلات کودکان نمی کند. یا همین موضوع باعث شده است که در شبکه های تلویزیونی، محتوای تبلیغات در ساعات مختلف و قبل از برنامه های مختلف، کاملاً متفاوت باشد. در واقع صاحب کسب و کار و مدیر تبلیغات در این موارد، تلاش نموده است تا هر چه بیشتر تبلیغاتش را هدفمند سازد.

تا مدت‌ها راهکارهایی نظیر آن چه اشاره شد، بهترین راه حل برای رسیدن به تبلیغات هدفمند بود، البته نمی خواهم بگویم اینچنین ملاحظاتی دیگر کارایی ندارند، اما با ظهور اینترنت و به طور کلی IT و پررنگ شدن حضورش در فضای کسب و کار، رسیدن به مخاطبان کاملاً هدفمند را امری ممکن ساخته است. مثلاً سئو که این روزها در فضای کسب و کار اهمیت ویژه ای پیدا کرده است، یکی از نمونه هایی است که نشان می دهد اینترنت ابزاری برای رسیدن به تبلیغات هدفمند است.

پیامک

اما صاحبان کسب و کار چگونه می توانند به مخاطبان هدفمندشان دسترسی پیدا کنند؟

رویکرد اول:

اطلاعات مشتریان خود را جمع آوری کنیم، با محرکی، بازدیدکنندگان سایت کسب و کارمان را به پر کردن فرمهای عضویت ترغیب کنیم و از این طریق اطلاعاتی هدفمند و طبقه بندی شده جمع اوری کنیم.

رویکرد دوم:

این روزها امکان دسترسی به بانکهای اطلاعاتی با پرداخت هزینه های توجیه پذیر، میسر شده است. مثلاً شماره تلفن پزشکان تهران، اعضای صنف طلافروشان و … . ارسال اس ام اس ، یکی از بهترین راهکارهای رسیدن به تبلیغات هدفمند است. پنلهای حرفه ای ارسال پیامک امکان ارسال تعداد انبوه اس ام اس را با ویژگیهای منحصر به فردی فراهم آورده اند، که در صورت استفاده با برنامه ریزی دقیق می تواند جان تازه ای به کسب و کار شما بدهد. (نمونه)

امکان ارسال اس ام اس به مناطق تهران یکی از امکاناتی است که می تواند برای کسب و کارهایی که فروش آنها مبتنی بر منطقه جغرافیایی است، مفید باشد. تصور کنید همه ساکنین منازل اطراف یک پیتزا فروشی از حضور کسب و کار ما در چند قدمی شان مطلع شوند. یا تمامی اهالی منطقه بدانند که پزشک متخصصی در محله آنها مطب دارد.

اما ارسال اس ام اس هدفمند، تنها محدود به ارسال بر اساس منطقه جغرافیایی نمی شود، شما می تواند پیامکهای خود را به مشاغل بفرستید! مثلاً شما اگر تامین کنندۀ مصالح ساختمانی هستید و تبلیغ خود را بر روی گوشی افرادی بفرستید که پروژه ساختمانی در حال اجرا دارند، به نظرتان فروش کسب و کارتان چقدر افزایش می یابد.

در مجموع، اندیشیدن در جهت هر چه هدفمندتر کردن تبلیغات و رساندن پیام تبلیغاتی به مخاطب اصلی، اقدام هوشمندانه ای است.

پی نوشت:

اطلاعات پنل ارسال پیامک SMSYAB

مجهز به پیشرفته ترین سامانه ارسال اس ام اس در کشور

فروش نرم افزار مدیریت ارسال پیام کوتاه با ایجاد تعیین کاربر

ارسال همزمان با ۵ اپراتور اصلی مخابرات

ارسال با استفاده از خطوط ثابت دفترتان (۰۲۱)

تلفن :۷۷۷۰۶۴۸۴-۷۷۲۹۲۳۴۹

www.smsyab.com

E-mail:info@smsyab.com

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا