مدیریت فروش و بازاریابی

آن چه باید درباره شعار تبلیغاتی بدانید

عبارتی به یادماندنی !

واژه انگلیسی Slogan (شعار) از عبارت Slough-ghairm ( با تلفظ Slogorm) از زبان گالیک اسکاتلندی به معنای battle cry ( نعره هنگام نبرد یا رجز خانی) گرفته شده است.امروزه در این عصر جدید که با بمباران اطلاعات رسانه های گوناگون وبی شمار مواجه هستیم؛ شعارها جذابیت خاصی پیدا نموده اند .

شعار، عبارتی به یادماندنی است که برای بیان مکرر عقیده یا هدفی در زمینه امور سیاسی یا کسب و کار به کار می روند. شعارهای تبلیغاتی (وشعارهای غیر تبلیغاتی) از نوشته ها و تصاویر معمولی دیگر متفاوت هستند. غالباً به دلیل ساختار ساده خود امکان انتقال جزئیات و مفاهیم زیادی را ندارند و به همین دلیل شعار به مخاطب خاصی اشاره نمی کند و بیشتر برای اعلان یک هدف مشخص به عموم مخاطبان به کار می رود.

طبقه‌بندی شعارهای تبلیغاتی

می توان شعارها را در دو طبقه عمده دسته بندی نمود:

« شعار سیاسی» که معمولاً آرمان یا هدفی را اظهار می نماید یا بیان چکیده ای از یک مسلک یا عقیده است .

«شعار تبلیغاتی» که غالباً به عنوان یک « معرف به یادآورنده» استفاده می شود.

معمولاً شعارهای تبلیغاتی «داشتن» چیزی را ادعا دارند. شعارها نقش مؤثری در جلب توجه مخاطب به یک یا چند وجه از ابعاد گوناگون یک محصول یا خدمت را ایفا می کنند. شعارها به طور معمول مدعی «بهترین» ، «با کیفیت ترین» ، «خوشمزه ترین» ، «ارزانترین» یا «مقوی ترین» هستند. شعارها می بایست حداقل بیان یک مزیت با اهمیت تر محصول یا پاسخی به نیازهای مخاطب خود باشند یا اینکه منافع بیشتر و بهتر را برای مشتریان آینده خود ارائه نمایند . شعارهای تبلیغاتی نقش عمده‌ای در عرصه رقابت میان شرکتهای تجاری بازی می کنند. یک شعار خوب باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

– مزیت اصلی یک محصول یا خدمت را برای مصرف کنندگان فعلی یا خریداران آینده بیان نماید.

– تفاوت یک محصول با محصولات شرکتهای رقیب را به روشنی نشان دهد . البته با رعایت محدودیت های قانونی مربوطه.

– دارای جملاتی ساده، کوتاه، صریح، بدیع و مناسب باشد.

– غالباً نکته دار باشد . البته در صورت لزوم نه اینکه همه شعارهای تبلیغاتی این گونه باشند.

– با «شخصیت» صاحب آن شعار تناسب محصولی داشته باشد.

– احساس خوشایندی از یک نام تجاری یا محصول به مخاطب بدهد.

– احساس « خوب بودن » را در مصرف کننده ایجاد کند.

– احساس تمایل یا نیاز را در مصرف کننده برانگیزاند.

– به سختی فراموش شود. شعار باید به طور ناخودآگاه در حافظه مخاطب حک گردد. به همین علت است که شعارها معمولاً با ترفندهای به یادآورنده ای نظیر ترانه، تصاویر متحرک، فیلم یا آگهی تلویزیونی همراه می گردند.

چه کسانی شعار تبلیغاتی خلق می‌کنند ؟

به طور معمول آگهی نویسان یا نویسندگان حرفه ای که در میان آنان حتی نویسندگان متن های ادبی مثل رمان نویسان نیز یافت می شوند به خلق شعارهای تبلیغاتی می پردازند. از طرفی مجریان حرفه‌ی تبلیغات نیز ممکن است شعارها را به عنوان وسیله‌ی مبارزه در عرصه کارزار رقابت تجاری با سایر رقبای خود به وجود آورند. ضمناً شعارهای تبلیغاتی می بایست در چارچوب محدودیت های اخلاقی و قانونی قرار داشته باشند.

شعار تبلیغاتی

بررسی سطوح مختلف شعارهای تبلیغاتی

شعار صورت گفتاری نشان تجاری (Logo) است و در تبلیغات چاپی معمولاً درست در زیر یا کنار نام یا نشان تجاری قرار می‌گیرد. شعار مجموعه ای از ماهیت، تخصص، مزیت، موقعیت ارزیابی و تعهد یک شرکت را نشان می دهد. شعار در تقویت هویت یک شرکت بسیار مؤثر است. شعار می تواند حتی نیرومندتر از نشان تجاری عمل کند. زیرا مردم به راحتی می توانند شعار تبلیغاتی یک شرکت را به یادآورده یا حفظ نمایند درصورتی که احتمالاً نمی توانند نشان تجاری آن شرکت را ترسیم کنند. به همین دلیل مهم است که شعار تبلیغاتی یک شرکت به روشنی آنچه را که « هست » بیان کند تا آنچه را که باید «بشود». اما اگر بتواند به هر دوی آنها هم دست یابد مطلوب تر خواهد بود !

به کارگیری شعارهای تبلیغاتی دارای دو هدف اصلی است اولاً موجب تداوم اجرای برنامه های تبلیغاتی در یک کمپین تبلیغاتی می شود و دیگر این که استراتژی تبلیغات به شکل یک عبارت قابل باور، تکرار پذیر و به یادماندنی خلاصه می گردد. شعار تبلیغاتی می بایست همیشه و در همه جا به کار رود. زیرا شعار تبلیغاتی مثل سایه به نام شرکت وابسته است. لذا باید آنرا همه جا از جمله در کارتهای ویزیت، تبلیغات چاپی، بروشورها، تابلوها، نامه ها، کتابهای اطلاع رسانی و یا هرجایی که بتوان، استفاده نمود.

ویژگی اصلی شعار تبلیغاتی همیشه کوتاه و نکته دار بودن آن است (مثل جملات قصار) و این ویژگی خود به تأثیرگذاری بیشتر و به یادماندن آن کمک می نماید.

در اینجا به بررسی سطوح مختلف شعارهای تبلیغاتی به زبان انگلیسی می پردازیم تا ببینیم شعارها چگونه ما را برای رسیدن به اهداف مورد نظر یاری می نمایند:

۱- سطح نوشتاری :

۱-۱- استفاده از حروف بزرگ در ابتدا هر کلمه شعار: در این گونه موارد شعار تبلیغاتی برای رسیدن به هدف تأکید مؤثرتر عیناً همانند تیتر اصلی در مطبوعات عمل می کند. بهمین دلیل در این گونه برای جلب توجه بیشتر مخاطب از حروف بزرگ و ابتدای کلمات شعار استفاده می شود.

برای مثال:

Heinz : Beanz Meanz Heinz

Toyota: I Love What You Do For Me

۱-۲- استفاده کامل از حروف بزرگ در همه کلمات شعار : استفاده کامل از حروف بزرگ علاوه بر دلایل گفته شده بالا با تأکید بیشتر روی هرکلمه از کلمات شعار موجب می شود که آن شعار تبلیغاتی کوتاه اما قاطع بنظر آید .

برای مثال :

New Week: THE WORLDS NEWMAGAZINE

Oracle: SOFTWARE POWERS THE INTERNET

۲- سطح آوایی:

۲-۱- استفاده از جملات آهنگین :

۲-۱-۱- جمله آهنگین همراه با نام تجاری: یکی از بهترین روش ها آن است که نام تجاری در شعار تبلیغاتی آورده شود. شعار تبلیغاتی خوب شعاری است که نشاندهنده شخصیت نام تجاری خود باشد. در اینگونه موارد نام تجاری برجسته گردیده و هدف از کاربرد شعار را برآورده می سازد. همچنین از این طریق می توان با ذکر نام تجاری در جملاتی آهنگین هویت شرکت خود را از دیگران متمایز نمود.

برای مثال:

Quavers: The Flavour of a quaver is never known to waver

۲-۱-۲- بیان جملاتی با ذکر نام تجاری : روش دیگر بیان یکسری کلمات و ذکر نام تجاری بدون استفاده مشخص از جملات آهنگین است. البته این روش چندان مؤثر نمی باشد. بخاطر اینکه نام تجاری برجسته نمی گردد. شعار تبلیغاتی ممکن است هویت نام تجاری خود را محو نموده و حتی می تواند نام محصول را نیز تغییر دهد.

برای مثال:

Gaguar: Grace Space Pace

۲-۲- استفاده از همگونی آوایی در ابتدای کلمات :

همگونی آوایی در ابتدای کلمات شعار جملاتی با ضرباهنگ خوشایند ایجاد می کند. بطوریکه این جملات خودشعار گونه می گردند و مخاطبان به راحتی آنرا به یاد می آورند. از طرفی این همگونی آوایی می تواند تأثیر بسزایی در بهبود انتقال پیام مربوطه به مخاطب بگذارد.

برای مثال :

Grayhound: Grayhound going great

Fila: Funetional … Fashionable … Formidable

منبع : دانش‌نامه چاپ و تبلیغات رسا با دخل و تصرف نوشته ی آقا/خانم قمی

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا