مدیریت فروش و بازاریابی

بررسی کمپین تبلیغاتی موتورولا برای گوشی Droid

موتورلا یکی از برندهای شناخته شده در بازار گوشی های تلفن همراه است که برخلاف عدم حضور جدی اش در بازار ایران در بازارهای آمریکای شمالی سهم بازار خوبی را دارد. در واقع بهتر است بگوییم این برند، در بازارهای مذکور پس از برندهایی مثل آیفون (اپل) و سامسونگ، مطرح است.

در ماه های گذشته، بازار گوشی های تلفن همراه شاید رقابت تنگانگی بین سامسونگ و آیفون بود و فضای جدیدی را در بازاریابی محصولات این دو برند ایجاد کرد، در این میان موتورولا که ظاهراً خود را در بازار گوشیهای هوشمند و ویژگیهای عملکردی هوشمند این گوشی ها قابل رقابت با رهبران بازار ندیده (به عقیده نگارنده) رو به استفاده از نقطه ضعف محصولات رهبران بازار یعنی ضعف در عمر باطری آورده و در طراحی محصول جدیدش ضمن توجه به علاقه کاربران به گوشیهای هوشمند، تاکید ویژه ای بر عمر باطری داشته است. همچنین کمپین تبلیغاتی Droid هر چند می توانست بر ویژگیهای دیگر Droid تاکید کند ولی به طور مشخص بر ۲۱/۵ ساعت مکالمه با یک بار شارژ باطری تاکید کرده است ! و این یعنی برتری مطلق بر رقبا در این وِیژگی !

نکته‌ای که در کمپین تبلیغاتی موتورولا برای گوشی دروید به چشم می خورد، تمرکز ویژه این برند بر بازار آمریکا است، که این مورد از اشیای به کار رفته در تبلیغ (Objects) و شخصیتهای حاضر در تبلیغ (Characters) به وضوح مشخص است. در این کمپین، شخصیتهای مختلفی را در موقعیتهای گوناگون نشان داده، که به دلیل نیاز به پریز برق برای شارژ گوشی خود در حال تحمل مشقتهایی هستند  ! و در واقع شعار این تبلیغ «پایان دادن به شکار پریز برق» است !

اما آن چه از نظر نگارنده این مطلب، یک گاف در طراحی این کمپین به حساب می آید. شباهت بسیار زیاد بین گوشی تلفن همراهی که در دستان شخصیتهای این تبلیغ است با دروید است ! اگر دروید ۲۱ ساعت عمر باطری دارد، چرا این افراد با این تلاش به دنبال پریز برق هستند ! در واقع باید آنها در این تبلیغات از افرادی استفاده می کردند که گوشیهای رقبا یا چیزی که این تصور را به ذهن متبادر کند را استفاده می کردند، نه گوشی کاملاً شبیه به Droid ! (خصوصاً این مورد در آگهی اول واضح تر است)

تبلیغ موتورولا

تبلیغ موتورولا

تبلیغ موتورولا

تبلیغ موتورولا

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا