مدیریت فروش و بازاریابی

بازاریابی در سینما، نیاز ضروری صنعت سینما

بازاریابی سینمادر بین خبرهای مرتبط با سینما در کشورمان، در غالب مواقع یک خبر بیش از بقیه به گوش می رسد: روند نزولی استقبال مردم از سینما! در سالهای اخیر به رغم مشاهده فروش های میلیاردی، استقبال از سینما به لحاظ تعداد مخاطب پیشرفت چندانی نکرده است. دلایل مختلفی برای این وضعیت ذکر می شود و هریک از متولیان صنعت سینما (سرمایه گذاران، سینماداران، سینماگران، قانون گزاران و…) به زعم خود روی هرکدام تاکید می ورزند. مهمترین آنها را می توان موارد زیر عنوان کرد:

– افزایش هرساله ی قیمت بلیت سینما

– مشغله ی خانواده ها

– پیشرفت و ارتقای کیفیت امکانات نمایش خانگی

– کاهش سطح کیفی فیلمها به لحاظ دارا بودن ایده جذاب

– یافتن جایگزین ارزانتر برای سینما (تهیه فیلم پس از اتمام اکران)

– تماشای فیلم از طریق ماهواره در منزل

و بسیاری دلایل دیگر که در این مقال قصد پرداختن به آنها را نداریم.

در راهکارهایی که معمولا ارائه می شوند بیشتر از جنبه فرهنگی به مشکل نگریسته شده است. در این نوشتار سعی شده تا برخی تکنیکهای بازاریابی برای جذب مخاطب به سینما که به طور معمول در کشورهای توسعه یافته مورد استفاده قرار گرفته معرفی گردد. سهم عمده ی گردش مالی حیرت انگیز صنعت سینما در کشورهای توسعه یافته (به طور اخص امریکا و هالیوود) را می توان مربوط به استفاده از دانش مدیریت و بازاریابی در تمام مراحل خلق یک اثر سینمایی (از پیش تولید تا اکران و پس از اکران) دانست.

بازاریابی در سینما

هدف از بازاریابی در صنعت سینما همان هدف اصیل بازاریابی یعنی معرفی یک محصول و ویژگیهای آن به مشتری با هدف ارضای یک نیاز مشخص است. در سینما محصول همان فیلم است و مشتری، (عموماً) مخاطبی است که به طور بالقوه ممکن است بخشی از زمان فراغت خود را به سینما برود. با این رویکرد، بازاریابی در سینما را می توان در دوبخش طبقه بندی نمود:

– معرفی فیلم

– معرفی سالن نمایش دهنده (Movie theater)

هریک از این دو بخش تکنیک خاص خود را طلب می کند. معرفی فیلم را می توان از زمان شروع ساخت و در قالب کمپین های تبلیغاتی آغاز نمود. پس از ساخت و در زمان اکران نیز می توان از روشهای دیگری بهره برد. استفاده از رایج ترین روش ها مثل تیزر تلویزیونی و بیلبوردهای خیابانی و یا روشهایی که در کشور ما به تازگی مورد استفاده قرار می گیرند مانند برگزاری مراسم فرش قرمز برای فیلم، طراحی برنامه افتتاحیه ی اکران و یا اکران هایی با حضور چهره های شاخص از این قبیل اند.

مورد دوم که در ایران بسیار کمتر دیده می شود (شاید بتوان گفت اصلاً دیده نمی شود!) معرفی سالن نمایش دهنده است. در کشورهای توسعه یافته سالن های سینما از طریق روشهای مختلفی سعی بر معرفی سالن خود و جذب مشتریان وفادار دارند. معرفی سالن سینما به زعم نگارنده اهمیت بیشتری نسبت به معرفی فیلم دارد چرا که موفقیت تکنیکهای بازاریابی برای تبلیغ یک سالن سینما منجر به مشهور شدن آن سالن می گردد. نتیجه طبیعی این اتفاق، افزایش مشتریان (مخاطبان تماشای فیلم) سالن موردنظر می باشد. این افزایش از یک طرف موجب سودآوری و موفقیت تجاری مالکان سالنها شده و از طرف دیگر با افزایش فروش فیلم نمایش داده شده، موجبات موفقیت تجاری تهیه کنندگان و سرمایه گذاران فیلم فراهم می گردد. موفقیت تجاری یک تهیه کننده، به احتمال زیاد، اصلی ترین دلیل ادامه کار وی در این حیطه خواهد بود و همین امر موجب پویایی و پیشرفت سینما می گردد.

پس ملاحظه می گردد که به کارگیری تکنیکهای بازاریابی اثربخش و خلاقانه (بیشتر در بخش معرفی سالنها) در نهایت در یک چرخه علی و معلولی، هم به پیشرفت صنعت سینما (به لحاظ سودآوری) و هم به ارتقای سطح تکنیک سینما (به لحاظ کیفیت آثار) منجر می گردد.

راهکارهای ترفیعی (Promotional solutions)

برخی تکنیکهایی که برای جذب مخاطب در سالنها مورد استفاده قرار می گیرد را می توان موارد زیر عنوان نمود:

– تعیین تخفیف های مقداری (مثلاً بیشتر از ۵ بلیت n% تخفیف)

– تعیین قیمت های مختلف برای سنین مختلف

– تعیین تخفیف برای مشتریانی که به صورت خانوادگی خرید کنند

– تعیین تخفیف به مناسبت روز تولد مشتری

– تعیین قیمتهای مختلف برای ساعات مختلف روز

– ایجاد امکان رزرو هفتگی بلیت

– تعیین تخفیف در صورت خرید بلیت دو فیلم یا بیشتر در یک روز

– تعیین تخفیف برای مشتریان ثابت سالن

– تعیین قیمتهای تلفیقی (مثلاً بلیت به همراه پاپ کورن، بلیت به همراه نوشیدنی و…)

– راه اندازی وبسایت برای سالن و ارائه اطلاعات مختلف در مورد برنامه های اکران و…

– تهیه پایگاه اطلاعات مشتریان و اطلاع رسانی منظم

– ایجاد امکان رزرو و تهیه بلیت به صورت آنلاین

این تکنیکها به عنوان نمونه ای از آن چه پیرامون بازاریابی در سینما می توان گفت؛ آورده شده و بسته به شرایط منطقه ای سالن، قوانین و نیز سطح بودجه مالک سالن می توان روشهای دیگری را به شکل ابتکاری یا تلفیق روشهای بالا به کار برد.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا