مدیریت فروش و بازاریابی

میانگین هزینه های بازاریابی چقدر است؟

برنامه بازاریابی به بازاریابی کسب و کار شما هدف می دهد ، بودجه بازاریابی به شما کمک می کند تا گام های عملی برای دستیابی به این اهداف بردارید . حال چقدر باید برای بازاریابی هزینه کنید ؟ و در کجا باید هزینه شود ؟

چه چیز هایی در بودجه بازاریابی وجود دارد؟

بودجه بازاریابی به طور معمول هزینه های تبلیغات،ترفیع و روابط عمومی را پوشش می دهد.میزان بودجه بازاریابی نسبت به اندازه کسب و کار ،فروش سالانه و میزان رقابت متفاوت است . بسته به نوع صنعت، بودجه بازاریابی می تواند حداقل ۱٪ از فروش تا حداکثر ۳۰ درصد متغیر باشد . شرکت های جدید ممکن است تا ۵۰٪ از فروش برای برنامه های بازاریابی مقدماتی در سال اول صرف کنند . کسب و کار کوچک فقط ممکن است سعی کنید این هزینه را فقط برای تطبیق با رقبای مستقیم خود صرف کنند .

بودجه بازاریابی به طور کلی شامل موارد زیر است:

• چاپ و پخش تبلیغات

• طراحی و هزینه های چاپ برای تمام مواد چاپ، مانند خبرنامه ها، روزنامه ها، مجلات، و منتشر شده در مطبوعات، هزینه های پست مستقیم

• توسعه وب سایت

• روابط عمومی

• نشان دادن تجارت

• هر رویدادی خاص مورد نیاز دیگر

به خاطر داشته باشید، معمولا ساده تر آن است که با یک مقدار پایه برای بودجه بازاریابی آغاز کنید، و سپس آن را به زیر شاخه تقسیم کنید . اگرچه بودجه بازاریابی برای هر کسب و کار متفاوت خواهد بود، در زیر چهار روش معمول مورد استفاده برای تخصیص بودجه بازاریابی وجود دارد :

۱- درصد فروش

اختصاص یک درصد مشخص از درآمد فروش یکی از محبوب ترین روش برای توسعه بودجه بازاریابی است. تخصیص به طور متوسط معمولا بین ۹-۱۲٪ از بودجه سالانه ، در حالی که کوچکترین کسب و کار ممکن است به کمتر از ۲ درصد برسد . اگر کسب و کار در حال راه اندازی یک محصول یا خدمت جدید، نیازهای تبلیغاتی و تبلیغات بیشتراست، بنابراین این درصد افزایش خواهد یافت. مزیت اصلی استفاده از یک درصد از فروش این هست که بودجه بازاریابی با درآمد فروش شرکت، افزایش و یا کاهش خواهد یافت.

۲-روش پولی

بسیاری از کسب و کار به سادگی مقدار ی پول برای بودجه بازاریابی خود را تخصیص می دهند. این روش مخصوصا برای کسب و کارهای کوچک مفید است ، کسب و کارهای کوچک به این نگاه می کنند چه مقدار هزینه بازاریابی می تواند از عهده آن برآید ، به آن تخصیص می دهند .تخصیص یک نرخ ثابتی معمولا برای شرکت ها،آن قسمتی که به دنبال هزینه یک دفعه هستند، از قبیل روابط عمومی ،بازاریابی یا نشان تجاری، موثر است ولی برای یک برنامه بازاریابی بلند مدت موثر نیست.

تعریف یک مقدار مشخصی هزینه برای بودجه بازاریابی در سال اول یک کسب و کار ممکن است آن را به چالش کشیده، از آنجا که هیچ سابقه فروش و هزینه های بازاریابی وجود دارد. تعدادی از صاحبان کسب و کارهایی که در سال اول تاسیس خود هستند برخورد می کنند با دیگران که در این حوزه صنعت هستند و در مورد پروژه های بازاریابی و فروش آنها پرس و جو می کنندو بدینوسیله هزینه های بازاریابی خود را تخمین و برآورد می کنند .

۳-تطبیق با رقبا

روش دیگر برای ایجاد یک بودجه بازاریابی این است که به تجزیه و تحلیل و برآورد آنچه رقبا برای بازاریابی خود هزینه می کنند و آن را برای خود کپی می کنند . این روش یکی دیگر از راه ساده برای تنظیم بودجه است، که با تطبیق هزینه بازاریابی خود با هزینه رقبای خود به نوعی خود را در صف رقابت با رقیب نگه می دارد .به هرحال این روش فرض می کند که رقبا در حال صرف کردن مقدار صحیحی هستند و دارای یک کسب و کار برابر هستند. اگر شما دارای یک شرکت در زمینه فروشگاه باشید و رقبای قدرتمندی مانند وال مارت داشته باشید ، بدیهی است که شما نمی توانید از بودجه بازاریابی وال مارت کپی کنید.هنگام استفاده از این روش، درآمد یک کسب و کار هم باید در نظر گرفته شود.

۴- اهداف برنامه بازاریابی

این روش اغلب به عنوان موثر ترین روش بودجه بندی در نظر گرفته شده است، این روش ازاهداف برنامه بازاریابی برای تعیین بودجه بازاریابی استفاده می شود . بودجه برآورد هزینه های مورد نیاز برای دستیابی به اهداف بازاریابی مطلوب موردنظر است. اگر چه این روش از بودجه ، بسیار واقع بینانه به نیازهای یک شرکت است ، که اغلب محدود به پول دسترس است، بودجه مطلوب مورد نظر ممکن است تجاوز کند از پولی که برای یک سال کنار گذاشته شده است. با این حال، بسیاری بر این باورند این روش منطقی برای تعیین بودجه بازاریابی است.

اختصاص یک بودجه بازاریابی دقیق قبل از شروع هر سال مالی، و سالانه ممکن است به موازات رشد و یا کاهش شرکت تغییر کند . نظارت بر هزینه های بازاریابی و نتایج در طول سال باعث میشودتا باعث اثر بخشی بهتر بودجه تان شود . مدیریت خوب بازاریابی کسب و کار خود باعث میشود که کسب و کار در محیط دلخواه قرار گیرد و به درآمد بالا دست یابید .

منبع: Stephanie Paul   ترجمه : خدایار عبداللهی دانشجوی رشته مدیریت اجرایی گرایش بازاریابی  دانشگاه آزاد تهران مرکز

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا