مدیریت فروش و بازاریابی

برندها و شعارهای تبلیغاتی در جام ملتهای آسیا (۲۰۱۰)

در زمان برگزاری جام جهانی  ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی هم مطلبی با عنوان نگاهی به حامیان مالی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی در پایگاه اطلاع رسانی صنعت منتشر شده بود. به  هر حال ورزشهای قهرمانی با توجه به گردش مالی بالایی که دارند و میلیون ها بیننده ای که در سراسر جهان آن را می بینند، فقط یک واقعه ی ورزشی نیستند و از منظر کسب و کار و بازاریابی و موضوعات مرتبط قابل تامل و شایان توجه هستند. در این مطلب ضمن معرفی حامیان مالی این تورنمنت، شعار تبلیغاتی تیمهای حاضر در این بازیها نیز آورده شده است.

دو گروه حامی رسمی در این مسابقات وجود دارد یک گروه Official Supporter ها هستند و گروه دیگر Official Sponsorها که متاسفانه به درستی نمی توان تفاوت این دو نوع حامی را از نظر نوع قرارداد تشخیص داد.

جام ملت‌های آسیا

هیوندای اپسون آساهی کیو تل

قطر پترول pocari sweat ING امارات

مواصلات makita family mart الکاس

توشیبا سامسونگ نیکون نایکی

Asahi Shimbun

این روزنامه ی ژاپنی یکی از حامیان رسمی جام ملتهای آسیا است. یکی از پرمخاطب ترین رسانه های ژاپن است که تیراژ نسخه ی صبح آن بیش از ۸ میلیون نسخه ی بعد از ظهر آنها بیش از ۳ میلیون است.

Emirates

کاملاً شناخته شده است ! آنها اس حامیان مالی جام جهانی ۲۰۱۰ هم بودند ! این هواپیمایی اماراتی؛ اسپانسر بسیاری از تیمهای فوتبال شناخته ی شده ی دنیا نیز بوده است و شاید در بین خطوط هواپیمایی از این حیث نیز پیشتاز باشد.

Epson

نام کامل این شرکت Seiko Epson Corporation است که بیشتر آن را با نام Epson می شناسند. آنها یکی از بزرگترین تولید کنندگان پرینتر در دنیا هستند. این شرکت ژاپنی هم یکی از حامیان مالی این دوره از بازیهای آسیایی می باشد.

ING Group

شاید لوگوی ING برای شما آشنا باشد. اما بعید است آن را بشناسید ! معمولاً برندهایی که محصولات مصرفی را عرضه می کنند شناخته شده تر هستند تا شرکتی که خدمات مالی در سطح بین المللی ! مخصوصاً این موضوع برای ایرانی ها که کمتر با این موضوع در ارتباط هستند بیشتر صحت دارد. به هر حال ING یک گروه ارائه دهنده ی خدمات مالی است و بد نیست بدانید که ING اصالتی هلندی دارد !

Konica Minolta

Konica تولید کننده ای بسیار حرفه ای در محصولات مرتبط با عکاسی و گرافیک و … است. این برند ژاپنی در زمینه دستگاه های چاپ و تکثیر هم موفقیتهای قابل توجهی داشته است.

Pocari Sweat

می توان با اطمینان بالایی گفت که شما این برند را اولین بار است که می بینید. البته شاید با توجه به تعریف برند، نتوان اساساً آن را یک برند دانست که البته این موضوع در این مطلب نمی گنجد. به هر حال Pocari Sweat یک شرکت ژاپنی است که تولید کننده ی دارو است !

Q petroleum

Q petroleum یا همان  Qatar Petroleum یک شرکت فعال در حوزه ی نفت و انرژی است. نگاهی به بیانیه ی ماموریت این شرکت نشان می دهد که اساساً تولید کننده ی محصولات مصرفی نیستند. آنها در بیانیه ی ماموریت خود گفته اند « ماموریت ما حصول اطمینان از ایجاد حداکثر منافع حاصل از منابع نفتی ذخیره در قطر است » همچنین در ادامه آنها وظیفه ی خود را ایجاد درامد و تقدینگی برای دولت قطر دانسته اند که البته با این رشد اقتصادی سریع قطر به نظر می رسد که موفق هم بوده اند !

Q tel

فعال در زمینه ی فناوری اطلاعات و به طور مشخص سیستمهای ارتباطی !

Samsung

در اینجا سامسونگ کره ای رقیب هموطنش ال جی را در کنارش نمی بینید. سامسونگ یکی از ۱۰۰ برند برتر جهانی است و نباید از دیدن تبلیغات آن تعجب کرد !

Toshiba

توشیبا هم یکی دیگر از ژاپنی های حاضر در این مسابقات است !

الکاس

از نامش حتماً حدس زده اید که یک برند عربی است ! بله، شبکه تلویزیونی الکاس همان شبکه ای است که امتیاز پخش بازیهای جام ملتهای آسیا را در اختیار دارد.

Family Mart

این فروشگاه زنجیره ای بزرگ که اولین شعبه ی خود را در سال ۱۹۸۱ در ژاپن تاسیس کرد. امروز در بسیاری از کشورهای دنیا مثل آمریکا، ویتنام، کره جنوبی، چین، تایوان، تایلند و … شعبه دارد. Family Mart سومین فروشگاه زنجیره ای بزرگ ژاپن پس از ۷-Eleven و Lawson است. اما به نظر می رسد که آن دو چندان بر روی بازارهای بین المللی کار نکرده اند، زیرا کمتر از Family Mart در سطح بین الملل دیده می شوند !

Makita

ماکیتا، تولید کننده ابزارآلات و تجهیزات صنعتی است که کمتر برای مصرف کننده ی نهایی دارای کاربرد است. این برند ژاپنی توانسته سهم بازار قابل قبولی را از بازارهای اروپا و امریکا کسب کند.

Hyundai

هیوندای، مجموعه ای بزرگ از چندین شرکت است، که در سال ۱۹۴۷ توسط چونگ جو یونگ در کره ی جنوبی تاسیس شد. در ابتدا یک شرکت ساخت و ساز بود و امروز تبدیل یک غول در صنایع مختلف از حفاری و اتشاف نفت تا تولید خودرو شده است. به هر حال در جام جهانی ۲۰۱۰ این هیوندای موتور است که با همکاری کیا موتورز با هم اسپانسر جام جهانی شده اند.

مواصلات

این شرکت قطری به طور کامل متعلق به خانواده شاه قطر است ! مواصلات در سال ۲۰۰۲ تاسیس شده است و حمل و نقل درون شهری و برون شهری قطر را به طور کامل در اختیار دارد !

Nike

نایکی این برند آمریکایی، حضور پررنگی را در تمام بازیهای ورزشی دارد و این با توجه به بازاری که در آن فعالیت می کند، کاملاً طبیعی است. در این مسابقات جای رقیب اروپایی اش Adidas واقعاً خالی است !

Nikon

نیکون، حتماً برای عکاسهای حرفه ای شناخته شده است. هر چند نیکون یک شرکت چند ملیتی است اما باید آن را بیشتر متعلق به ژاپن دانست !

یک بار دیگر به برندهای حاضر در میان حامیان این دوره از مسابقات نگاه کنید. ۸ برند متعلق به ژاپن است، ۲ برند متعلق به کره جنوبی، ۱ برند متعلق به امارات متحده ی عربی ، ۴ برند قطری، ۱ برند امریکایی و ۱ برند اروپایی !

هر چند اقتصاد کشورهایی مثل چین و هند، سهم قابل توجهی از اقتصاد آسیا دارند و از قضا هر دو هم در این مسابقات حاضر هستند ولی شاید به دلیل عدم بهره گیری از استراتژی خلق برند، نمی توان نامی از آنها در میان برندهای حاضر در این مسابقات دید و دقیقاً بر عکس، اقتصاد بالغ و قدرتمند ژاپن ۸ برند را در میان حامیان این مسابقات می بیند، برندهایی که همگی جهانی هستند و در بین برترین برندهایی جهانی هستند. برخلاف ژاپنی ها، شاید شرکتهایی قطری حاضر در میان حامیان را نتوان اساساً برند دانست. همچنین باید Emirates و Samsung را در بین برندهای مهم آسیایی دانست.

در پایان بررسی برندهای حامی جام ملتهای آسیا نگاهی هم به شعارهای تیمهای حاضر در این دوره از مسابقات داشته باشید :

Australia: “We’re the Thunder from Down Under”

Bahrain: “Think Once, Think Twice, Think Bahrin”

China: “The Rising Dragon”

India: “11 Players, A Billion Heartbeats”

Iran: “Princes of Persia”

Iraq: “The Lions of Mesopotamia”

Japan: “Samurai Blue! Top of Asia”

Jordan: “Al Nashama are coming”

Korea DPR: “Win with Fight and Courage, Bring the Crown to the Motherland”

Korea Republic: “Return of the King, Pride of Asia!”

Kuwait: “This Is The Blue Wave”

Qatar: “Al-Annabi”

Saudi Arabia: “The Green Falcons”

Syria: “Red Eagles”

United Arab Emirates: “A Million Welcomes The Whites”

Uzbekistan: “Strenght is in Unity!”

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا