مدیریت فروش و بازاریابی

۲۰ توصیه برای بهبود نتیجه ی آگهی ها

چرا بعضی تبلیغات نتایج بهتری را برای صاحبان کسب و کارها در پی دارند ؟ اسن پرسش جداً بسیار مهم است اما شاید پاسخ دادن به آن به این سادگی نباشد ! در این مطلب برای یافتن پاسخ به این سوال، نظرات کارشناسان مختلف تبلیغات را در سه بخش سرتیتر و عنوان آگهی، تصویر آگهی، متن آگهی در قالب ۲۰ توصیه برای بهبود آگهی ها آورده ایم. همچنین شایان ذکر است که این مطلب و نکاتی که در ادامه آمده است با تاکید بر تبلیغات چاپی خصوصاً تبلیغات در روزنامه ها می باشد.

اگر نتیجه تبلیغات و آگهی‌تان برایتان اهمیت دارد، این توصیه‌ها را درباره بهبود آگهی‌ها جدی بگیرید !

سرتیتر و عنوان آگهی

۱-در تیتر آگهی به یک منفعت و ارزش اصلی یا ترفیع پیرامون محصول اشاره کنید .

۲-اگر در آگهی خود پیشنهاد نمونه ی رایگان یا شبیه به آن را می دهید، آن را در تیتر آگهی قرار دهید.

۳-همچنین استفاده از کلماتی مثل «رایگان» یا «برای مدت محدود» نرخ توجه به آگهی را افزایش می دهد.

۴-از فعلهای منفی استفاده نکنید !

۵-استفاده از استعاره و تشبیه در تیتر اگهی می تواند منجر به درک اشتباه در ذهن بیننده یا خواننده شود. مثلاً «رانندگی با این خودرو همچون هدایت باد است » البته باید توجه داشت با توجه به مخاطبان آگهی پاره ای موارد استعاره ها می توانند موثر باشند.

۶-آمارها نشان داده است، آگهی هایی با تیترهای طولانی نرخ موفقیت بیشتری داشته اند. برخی از کارشناسان تا ۱۷ کلمه را برای تیتر مناسب دانسته اند. پرواضح است که طول آگهی با اندازه ی آگهی و محل نمایش آن نیز مرتبط است.

۷-آمارهای نشان می دهد که تیترها ۵ برابر بیشتر از متن آگهی دیده می شوند !

۸- تبلیغاتی که از « چگونه » در تیتر خود استفاده کرده اند، بر طبق مطالعات انجام گرفته موفقیت قابل توجهی داشته اند. مثلاً چگونگی استفاده از محصول را بیان می کنند مثل « چگونه در ۱۰ دقیقه آشپزی کنیم ؟ » برای یک سوپ یا غذای آماده می تواند نمونه ای برای این مورد باشد.

تصویر آگهی

تبلیغات روزنامه ای

۹-تصاویر قبل و بعد معمولاً توجه را جلب می کند و بیننده را برای دیدن آگهی تحریک می کند.

۱۰-یک عکس بزرگ نظر مخاطب را بیشتر از چند عکس کوچک جلب می کند.

۱۱-اگر می خواهید در آگهی خود از تجربه ی موفق یک مشتری در استفاده از محصول خود استفاده کنید، قرار دادن عکس مشتری در کنار یادداشت بسیار تاثیر آگهی را افزایش داده است.

۱۲-اگر همراه محصول یک هدیه ی رایگان یا نمونه ی رایگان به مشتری تحویل می گردد، حتماً از عکس آن استفاده کنید !

۱۳-یادداشتهای زیر عکسها بیشتر از متن آگهی دیده می شوند. می توان گفت پس از تیتر، یادداشت زیر عکس در رتبه دوم نرخ دیده شدن قرار دارد !

متن آگهی

۱۴-در متن آگهی مزیت های را بفروشید نه مشخصات ! Sell Benefits Not Features یک جمله ی معروف در بازاریابی است. سعی کنید در متن آگهی به مزیتها اشاره کنید، مثل سرعت، دوام، زیبایی، قدرت، راحتی و … نه مواد اولیه استفاده شده در محصول یا فرآیند پیشرفته ی به کار رفته در تولید.

۱۵-عامیانه و دوستانه متن اگهی را بنویسید ! متن اگهی نباید مشابه متن گزارش به اعضای هیئت مدیره یک شرکت بزرگ چند ملیتی باشد ! مخاطبان از مطالعه ی متنهای مشکل پرهیز می کنند چون درک آن مشکل است.

۱۶-از پاراگرافهای کوتاه، جملات کوتاه و کلمات کوتاه در متن آگهی استفاده کنید تا خوانده شوند.

۱۷-در متن آگهی از اصطلاحات تخصصی تجارت استفاده نکنید، متن عادی و غیر تخصصی را در متن آگهی به کار گیرید.

۱۸-اگر آگهی شما همراه با یک برگه ی تخفیف باشد، معمولاً آگهی دور ریخته نمی شود و بیشتر دیده می شود.

۱۹-اگر مورد ۱۸ را رعایت کردید و کوپن یا برگه تخفیف در آگهی داشتید، حتماً آن را به نوعی محدود به زمان کنید، مثلاً ویژه ی فروش پاییزه یا … .

۲۰-پیش از انتشار اگهی حتماً چندین بار آن را با صدای بلند بخوانید، آیا پیچیده و گیج کننده نیست ؟ همه چیز شفاف و روشن است؟

یادداشت: هر چند این مطلب به طور مشخص ترجمه ی متن واحدی نیست و به طور پراکنده از یادداشتهای مختلف در سایتهای گوناگون به دست آمده است، ولی بخش قابل توجهی از آن حاصل یادداشتها Rix Quinn روزنامه نگار سابق آمریکایی است که به عنوان نویسنده ی ستونهای بازاریابی و تبلیغات در چندین مجله و روزنامه فعال بوده است و در کالجها نیز به اموزش همین موضوعات به دانشجویان می پردازد.

منابع مورد استفاده در این مطلب:

سایت انگلیسی:

Newspaper Advertising

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا