مدیریت فروش و بازاریابی

توصیه های طلایی برای ایجاد بازاریابی شفاهی

بازاریابی شفاهی ، یا بازاریابی دهان به دهان ( Word Of Mouth ) از کاراترین انواع بازاریابی است. تحقیقات نشان داده است، مردم به نظرات و توصیه های شفاهی دوستان و آشنایان بیش از تبلیغات تجاری در رسانه ها توجه می کنند. احتمالاً شما هم این حقیقت را تایید خواهید نمود. به هر حال تبلیغات دهان به دهان از چند جهت حائز اهمیت است؛ اول آن که بیشتر مورد توجه مردم و شنونده ی آن قرار می گیرد. دوم آن که برای انتشار آن صاحب کسب و کار هزینه ای انجام نمی دهد و بدون اطلاع صاحب کسب و کار در حال انتشار است (در همین مورد بازاریابی ویروسی را بخوانید ) و نکته ی سوم این که سرعت انتشار آن بالا است ! البته باید بدانید که این بازاریابی دهان به دهان می تواند جنبه ی منفی هم داشته باشد ! یعنی مشتریانتان از کسب و کار شما بد بگویند، که در آن صورت احتمالاً باید با کسب و کارتان خداحافظی کنید. این نکته را هم فراموش نکنید که مشتریان مهمترین نیروی محرکه ی ایجاد بازاریابی دهان به دهان است.

به هر حال با فرض بر این که شما اهمیت بازاریابی دهان به دهان را پذیرفته باشید، در اینجا ۵ توصیه ی طلایی برای خلق جریانی از یک بازاریابی دهان به دهان را می توانید مطالعه فرمایید.


از مشتریان بخواهید تا محصولات شما را امتحان کنند.

در بازاریابی دهان به دهان، ما نیازمند آن هستیم که مشتریان درباره محصول یا خدمت ما صحبت کنند. بنابراین باید با روشی مثلاً با ارائه نمونه ی رایگان از آنها بخواهیم که محصول ما را امتحان کنند و بسیار بهتر خواهد بود اگر پس از آزمایش محصول یا خدمت نظر آنها را بپرسیم.

بازاریابی دهان به دهان

روشهایی را بیابید که مشتریان به شرکت شما احساس تعلق کنند.

در سازمانهای بزرگ، چنین برنامه هایی حتماً بر روی کارکنان داخلی سازمان انجام می گیرد، مثلاً کارکنان مایکروسافت حتماً نسبت به محصولات مایکروسافت احساس تعلق دارند ! بعید است شما در مایکروسافت کسی را بیابید که از لینوکس یا فایرفاکس و … استفاده کند، چون آنها به مایکروسافت و محصولاتش علاقه مند هستند. برای ایجاد جریانی از بازاریابی دهان به دهان ما باید پا را از این هم فراتر بگذاریم و باید کاری کنیم تا مشتریان هم نسبت به محصولات ما احساس تعلق کنند. برنامه های CRM یکی از این روشها است. تبریک گفتن سالگرد ازدواج مشتریان، سالروز تولد و همچنین برقراری ارتباط کلامی با مشتریان می تواند این احساس تعلق را افزایش دهد. دریافت نظرات مشتریان و اهمیت دادن به آنها از دیگر روشهایی است که برای رسیدن به این مهم بسیار مفید خواهد بود.

محلی برای گفتگوی مشتریان فراهم کنید.

البته اینترنت این کار را بسیار ساده و کم هزینه کرده است ! در گذشته شرکتها برای رسیدن به این هدف، مجبور به برگزاری جشنهایی بین اعضای کلوب هواداران یک برند یا محصول می شدند. اما اکنون کافی است که شما برای برند یا محصولتان با هزینه ای بسیار اندک یک تالار گفتگوی آنلاین ( Forum ) ایجاد کنید. ( برای اطلاعات بیشتر پیرامون راه اندازی تالار گفتگوی آنلاین اینجا کلیک کنید ) در این تالارها بدون تلاشی از جانب برگزار کنند، مشتریان معمولاً در مورد روشهای استفاده از محصول و سایر ویژگیهای آن صحبت می کنند و این دقیقاً همان چیزی است که ما می خواهیم.

محصول با کیفیت و خدمات عالی، ارائه دهید.

محصولی با کیفیت را در اختیار مشتریان قرار دهید تا در مورد آن صحبت کنند. آیا شما فکر می کنید، کسب و کار چند میلیارد دلاری استارباکس به خاطر نوشیدنی های ۴ دلاری اش به موفقیت رسیده است ؟ واقعاً این طور نیست، استارباکس به دلیل اهمیت دادن به مشتریان و به خاطر آوردن نام کوچک مشتریان و نوشیدنی مورد علاقه ی انان به کسب و کاری میلیارد دلاری تبدیل شد (استفاده از CRM) . بنابراین محصولی با کیفیت را در کنار خدماتی خوب به متشریان عرضه کنید و با تمام مشتریان با احترام رفتار کنید ! مدیریت ارتباط با مشتریان را فراموش نکنید.

در دسترس مشتریان باشید و پیشنهادات ویژه بدهید

کوپنهای خرید را به مشتریان بدهید ، در روزهای خاص به آنها تخفیف بدهید و همواره در دسترس آنها باشید. باید کاری کنید تا مشتریان شما را فراموش نکنند، بدین ترتیب آنها در مورد شما صحبت خواهند کرد.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا