شرکتهای ایرانی

شرکت دانش بنیان چه مجوزی برای ثبت نیاز دارد؟

آیا تا به حال نام شرکت های دانش بنیان (Knowledge Enterprise) یا (Knowledge-based Companies) را شنیده‌اید؟ این شرکت ها بر پایه علم و دانش فعالیت می کنند. یعنی برخلاف سایر شرکت ها که با اموال مادی نظیر زمین، ماشین آلات و دستگاه‌ها و تجهیزات تولید، فعالیت می کنند، این شرکت ها صرفاً با ترکیب دانش، فناوری و تخصص‌های علمی و پژوهشی، فعالیت دارند. در این مقاله قصد داریم شما را با ثبت شرکت دانش بنیان در تهران و مجوز هایی که برای ثبت نیاز دارد، آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

شرکت دانش بنیان چیست؟

شرکت دانش بنیان موسسات خصوصی و یا تعاونی هستند که برای توسعه عمل و اقتصاد و برای جوانان نخبه و تیز هوش زمینه اختراع و نوآوری را فراهم می‌کنند. اما این پایان کار نیست؛ شرکت های دانش بنیان فقط کالا تولید نمی‌کنند و به ماشین الات نیازی ندارد، بلکه شرکت های دانش بنیان افراد نخبه را استخدام می‌کنند و از بهره هوشی آنان استفاده می‌کنند. پس می توان گفت ابزارالات شرکت های دانش بنیان، اطلاعات افراد تحصیل کرده و با هوش است. کل شرکت های دانش بنیان موظف به حفظ امنیت این اطلاعات هستند و در قبال این اطلاعات مسئولیت دارند.

شرایط ثبت مجوز شرکت های دانش بنیان

با اینکه ماهیت شرکت دانش بنیان با سایر شرکت ها کلا متفاوت است، اما ثبت شرکت دانش بنیان مانند ثبت سایر شرکت ها به مجوزهایی نیاز دارد. اما این مجوزها با توجه به حیطه تخصصی و نوع کارایی متفاوت است. در صورتی که قصد تاسیس و ثبت شرکت را دارید، حتما در مورد مجوزهای لازم اطلاع داشته باشید و آن ها را تکمیل کنید.

مجوز لازم جهت ثبت شرکت دانش بنیان

برخلاف تصور بسیاری از افراد، برای ثبت شرکت دانش بنیان نیازی نیست ابتدا شرکتی تحت این عنوان ثبت شود. بلکه ابتدا باید شرکت به صورت عادی ثبت شود، تشخیص اینکه آیا این شرکت مشمول حمایت های مربوط به شرکت های دانش بنیان می شود یا خیر، بر مبنای عملکرد شرکت پس از ثبت و فعالیت آن است. مجوزها و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت عبارت اند از:

  • رزومه شرکت
  • کپی اساسنامه شرکت
  • تمامی مدارک ثبتی شرکت
  • کپی مدارک تحصیلی اعضا
  • مجوز تاسیس،پروانه بهره برداری
  • ارائه فهرستی از بیمه شرکت، وضعیت حقوق، دستمزد و مزایا
شرکت دانش بنیان چیست؟
شرکت دانش بنیان چیست؟

چگونه شرکت دانش بنیان را ثبت کنیم؟

برای ثبت شرکت دانش بنیان خصوصی و یا تعاونی در اداره ثبت، ابتدا باید در اداره ثبت اسناد کشور به ثبت برسد. توجه داشته باشید که هیچ تفاوتی در بین شرکت ها برای ثبت وجود ندارند. سپس شرکت مد نظر باید برای دانش بنیان شدن وارد سایت دانش بنیان شود و در سامانه ثبت نام کند و مورد ارزیابی قرار بگیرد تا بتواند از مزایای حمایت از شرکت های دانش بنیان بهره مند شود. بعد از ارزیابی اگر شرکت مورد تایید قرار بگیرد، به صندوق نوآوری معرفی می‌شود و طرح خود را به صندوق نوآوری می‌دهد تا از تسهیلات این صندوق بهره مند شود.

شاخص های تشخیص شرکت های دانش بنیان

شاخص تشخیص شرکت دانش بنیان به دو دسته شاخص های عمومی و خصوصی تقسیم می‌شوند که در ادامه توضیحاتی راجع این دو شاخص می‌دهیم.

شاخص عمومی: باید حداقل دو سوم از اعضای هیئت مدیره شرکت، دو مورد از شرایط زیر را احراز کنند:

  • داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی
  • حداقل ۳ تا ۵ سال سابقه فعالیت در حوزه مدیریت شرکت را داشته باشند.
  • داشتن حداقل یه اختراع و نوآوری ثبت شده یا یک اختراع بین المللی در حوزه کاری شرکت
  • پرداخت بیمه برای سه نفر از کارکنان شرکت حداقل ۶ ماه
  • شرکت مد نظر باید فروش و درآمدی حاصل از اختراع خود داشته باشد.
  • شاخص های خصوصی: برای ثبت شرکت دانش بنیان، شرکت علاوه بر دارا بودن شاخص های عمومی باید واجد شرایط در یکی از سه دسته‌ شرکت‌های دانش ‌بنیان تولیدی، نوپا و صنعتی باشند:

شرکت های دانش بنیان تولیدی: شرکت دانش بنیان باید کالا یا کالاهای دانش بنیان را مطابق لیست کالاهای دانش بنیان تولید کند که طی ۲ سال گذشته آن ها را در قالب کالاهای جدید عرضه کرده باشد. باید حداقل نیمی از درآمد یک سال مالی گذشته شرکت که در اظهارنامه مالیاتی شرکت ارائه شده است، حاصل از فروش کالاها و یا خدمات دانش‌بنیان بوده باشد. همچنین شرکت می‌بایست حداقل دارای ۳ نفر نیروی انسانی تمام وقت باشد.
شرکت های دانش بنیان نوپا: این شرکت ها باید کالاها و خدمات مورد تایید را حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی ارائه نمایند. همچنین می بایست حداقل دارای ۲ نفر نیروی انسانی پاره وقت باشد. حداقل یک نفر از آن ها در حیطه کالا و خدمات دانش ‌بنیان تخصص داشته باشد. توجه داشته باشید که نباید بیشتر از ۳ سال از ثبت شرکت گذشته باشد.

شرکت های دانش بنیان صنعتی: این شرکت ها به دو نوع تقسیم می شوند.

 اگر قصد ثبت شرکت دانش بنیان را دارید، از گروه ثبتی سفیر صلح کمک بگیرید. این مجموعه با داشتن سال ها تجربه در زمینه ثبت انواع شرکت ها و با کمک متخصصان و وکلای حرفه ای و پایه یک دادگستری، در خدمت مشتریان عزیز است. داشتن اطلاعات و دانش بالا از مسائل روز ثبتی، باعث شده است این مجموعه از اعتبار بالایی بین مشتریان برخوردار باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مجموع سفیر صلح میتوانید به آدرس  sabtsherkatha.com مراجعه نمایید و یا با شماره ۰۹۱۲۳۰۹۳۸۲۳ تماس حاصل نمایید.

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا