بهای یکبار پخش یک تیزر تبلیغاتی از تلویزیون داخلی با تمام تخفیفات 50 میلیون تومان هزینه در برخواهد داشت در حالیکه شبکه ماهواره ای جم برای پخش 75 نوبت از یک تیزر تبلیغاتی تنها 6 هزار دلار دریافت می کند، یعنی هر نوبت بخش تیزر 240 هزار تومان!
در زمانی که سینمای ایران با رشد فروش خود در ابتدای سال، مژده سالی پربرکت را برای هنر هفتم در گیشه میداد بوجود آمدن اختلاف میان دو دستگاه اجرایی کشور یعنی قوه قضاییه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص پخش تیزر فیلمهای سینمایی در حال اکران از شبکههای ماهوارهای سبب از هم گسیختگی شد.
به نقل از اقتصاد آنلاین، ماجرا از وقتی شروع شد که گروه شبکههای جم با بالغ بر 20 کانال فعال روی روی ماهواره بر اساس یک استراتژی مشخص و در راستای حمایت از هنرمند و هنر ایرانی اقدام به پخش تیزر فیلمهای در حال اکران نماید و برای پخش این تیزرها از پخشکنندگان و تهیهکنندگان فیلمها هیچ هزینهای را دریافت نمی کرد و این در شرایطی بود که تلویزیون ایران مبالغ هنگفتی را برای پخش تیزر فیلمها از تهیهکنندگان درخواست می کردند.
از سوی دیگر ضریب نفوذ شبکههای ماهوارهای در میان خانوادهها عاملی شد تا تهیهکنندههای فیلمهای در حال اکران عطای تبلیغ در رسانه ملی را به لقایش ببخشند و شبکههای جم را برای تبلیغ انتخاب کنند. حساسیت این موضوع از زمانی بیشتر شد که نوروز امسال با پخش وسیع و بدون شمارش تیزر فیلمها و فروش غیرقابل باور آنها در سینماهای ایران، صداوسیما و اداره حقوقی آن را واداشت تا از تهیه کنندگان این فیلم ها شکایت کنند و دادستانی تهران چند جلسه را با حضور تعدادی از تهیهکنندگان برگزار کرد.
این تهیهکنندگان در جلسات خود هزینه های سنگین تبلیغ در رسانه ملی و عدم حق انتخاب و علاوه بر آن سانسور سلیقهای و حذف تعدادی از بازیگران از تیزر فیلمها را از دلایل خود برای حضور پیدا نکردن در تلویزیون مطرح کردند. جلسات دادستان با تهیهکنندگان چند باری ادامه داشت تا در نهایت خبر رسید به هدف پخش گسترده تبلیغ فیلمهای در حال اکران در شبکههای ماهوارهای، فیلم سینمایی «آآادت نمیکنیم» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان که تیزر آن از شبکههای جم پخش می گردید به دستور دادستانی توقیف شد.
در اقدام بعدی شبکههای جم اقدام به پخش تیزر تبلیغات فیلمهای رسوایی۲ به کارگردانی مسعود دهنمکی و «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان که برداشتی از زندگی احمد متوسلیان است، کردند تا شائبه حمایت این شبکه ماهوارهای از فیلمهای ویژه را رفع کنند.
حسین فرحبخش، تهیهکننده سینما بر این باور است که همکاری نکردن صداوسیما با تهیهکنندگان سینما عامل جذب آنها توسط شبکههای ماهوارهای شده است.
فرحبخش عوامل مختلف در تبلیغات مناسب را جهت دیده شدن یک اصل میداند و اظهار داشت: عوامل مختلفی دارد اما مهمترین عامل تبلیغات است. هزینههای تبلیغات بسیار سنگین است و از هزینه تولید نیز بالاتر می رود. پیش از این هزینه تبلیغ یک فیلم حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان بود ولی امسال هزینه تبلیغ در کمترین حالت جهت بخش در چند نوبت ۵۰۰ میلیون تومان می باشد. به طور نمونه پخش یک نوبت تیزر با تمام تخفیفات از تلویزیون ۵۰میلیون تومان هزینه در بردارد.
استراتژی جالب این شبکه ماهواره ای به نوعی توانست تا مشتریانی که تنها یک انتخاب را پیش رو داشتند، را ازآن خود کند و همچنین به نوعی از آنها حمایت کند.