اقتصاد کلان

راز برتری کوکا و پپسی بر رقبا در ایران

با وجود اینکه تولید برندهای آمریکایی در ایران ممنوع می باشد و برند پپسی و کوکاکولا سالهای زیادی در ایران بدون مشکل به فعالیت خود ادامه می دهد.

در حال حاضر با توجه به قرارداد وزارت صنعت با کمپانی فیلیپ موریس می توان اظهار داشت سیگار مارلبرو سومین مهمان آمریکایی بازار تولید ایران است؟می گویند قسمت عظیمی از ۲۴ میلیارد نخ سیگاری که سالانه به صورت قاچاق وارد ایران می گردد را این سیگار به خود اختصاص داده است. این سیگار آمریکایی که ذائقه مشتریان بسیاری را در ایران به سمت خود کشانده است. سیگار مالبرو را تعداد زیادی از ایرانیانی که سالانه ۶۰ میلیارد نخ انواع سیگار را مصرف می کنند، می شناسند. بازار مولوی از انواع پاکتهای این سیگار پر است که به گفته برخی از مقامات کشورمان شائبه صهیونیستی بودن هم دارد.

راز برتری کوکا و پپسی بر رقبا در ایرانهرچه هست مارلبرو در کشور ما بازار بزرگی را بدست آورده که سهم خزانه دولت از این بازار صفر می باشد، به دلیل اینکه قاچاقچیان این سیگار نه تعرفه وارداتی، نه حقوق گمرکی و نه مالیاتی پرداخت می کنند.

سیگار از کالاهای مصرفی به حساب می آید و با توجه به اینکه مقام رهبری در سخنرانی اخیرشان بر ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی از آمریکا تاکید کرده‌اند و به دنبال آن نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت بخشنامه‌ای در همین خصوص صادر کرده اند، این سوال پیش می آید که سرنوشت این برند در ایران چه خواهد شد.

داستان از این قرار است که وزیر صنعت، معدن و تجارت قبل از آنکه برجام به تصویب برسد، به دنبال مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب به درخواست نماینده شرکت فیلیپ موریس برای واردات رسمی سیگار مارلبرو پاسخ مثبت داد و شخصا قرارداد آن را به امضا کرد.

شبکه قاچاق زمانی که متوجه شدند وزارت صنعت مذاکرات خود را با مارلبرو شروع کرده است تلاش کردند در راه این مذاکرات سنگ‌اندازی کنند و کار تا جایی پیش رفت که رئیس مرکز دخانیات این وزارتخانه را به قتل تهدید کردند. محمدرضا نعمت‌زاده هم که هرگونه شائبه صهیونیستی بودن کارخانه فیلیپ موریس را رد کرده بود خود شخصا وارد کار شد و این قرارداد را به امضا رساند تا هم واردات رسمی سیگار مارلبرو به ایران انجام شود و هم این برند در ایران به تولید برسد.

حال این سوال پیش می آید که با توجه به سخنان مقام رهبری و بخشنامه وزیر صنعت سرنوشت قرارداد این وزارتخانه با سیگار مارلبرو چه خواهد شد؟ به نظر می‌رسد مسولان وزارت صنعت بر سر یک دو راهی قرار دارند. راه اول اینکه بگویند قرارداد مارلبرو ابتدا از راه واردات رسمی کار خود را آغاز کرده و به هدف بالا بردن سطح اشتغال و تولید محصول با کیفیت، خط تولید آن در ایران به راه خواهد افتاد و راه دوم اینکه اعلام کنند در قرارداد مارلبرو قسمت واردات رسمی حذف گردیده و این شرکت قادر است به طور مشارکتی با شرکت دخانیات کشور یا جداگانه از طریق سرمایه‌گذاری در کشور به تولید سیگار بپردازد.

به همین دلیل فعالیت فیلیپ موریس به عنوان یک شرکت آمریکایی در ایران با مشکلی روبرو نخواهد بود. اگر این کمپانی اقدام به سرمایه‌گذاری، واردات تکنولوژی و ارائه روش های جدید تولید سیگار در ایران بپردازد.

راه کوکا و پپسی
این مدل در مورد کمانی های نوشابه آمریکایی به کار گرفته شده و دو شرکت بزرگ نوشابه ساز آمریکایی کوکاکولا و پپسی سالهای زیادی در ایران مشغول به کار می باشند و توانسته‌اند قسمت وسیعی از بازار را به نام خود کنند. ایران موفق شده با خرید تکنولوژی این دو کمپانی و فرمول تهیه نوشابه یکی از بزرگترین نمایندگی‌های کوکا کولا و پپسی را در کشور راه اندازی کند و سالیان سال در ایران فعالیت کند. این فعالیت حتی در دوره تحریم ها متوقف نشد و دو برند آمریکایی موفق شدند محصولاتشان را در بازار پر تقاضای ایرانی به وسیله کارخانه های ایرانی خود عرضه نمایند.

در این حین به نظر می‌رسد شبکه گسترده قاچاق سیگار مارلبرو ساکت نخواهد ماند و با توجه به نفوذی که دارد تلاش خواهد کرد با سوءاستفاده از بیانات رهبری و افزون بر بخشنامه وزارت صنعت، سیگار مارلبرو را در قالب کالای مصرفی آمریکایی معرفی کرده و حتی از تولید ان در ایران جلوگیری به عمل آورند.

شواهد حاکی از آن است که با توجه به حساسیت ویژه‌ای که روی سیگار مارلبرو به وجود آمده و واردات رسمی این سیگار در حال حاضر به حالت تعلیق درآید و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به وسیله کشف قاچاق و انهدام آن از ورود غیرقانونی سیگار مارلبرو به کشور جلوگیری کند. اما با توجه به اینکه منعی برای تولید این سیگار در کشورمان وجود ندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت قراردای رسمی را با نمایندگی این کمپانی در ایران امضا کرده است، این امکان وجود دارد که تولید مارلبرو به عنوان یک سیگار آمریکایی تبار در کشور آغاز شود به شرط آنکه این کمپانی از راه سرمایه‌گذاری، انتقال دانش فنی و واردات تکنولوژی بتواند خط تولید سیگار در ایران را راه اندازی کند.

راز برتری کوکا و پپسی بر رقبا در ایران

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا