اقتصاد کلان

از ممنوعیت مارلبرو تا ادامه فعالیت کوکا و پپسی

در شرایطی که ورود کالاهای آمریکایی به ایران ممنوع اعلام شده است و بستن قراردادهای جدید با کمپانی های آمریکایی جهت تولید کالاهای مصرفی ممنوع شده که تعدادی از کارشناسان در خصوص ادامه فعالیت دو شرکت کوکاکولا و پپسی دچار ابهام شده‌اند.

از ممنوعیت مارلبرو تا ادامه فعالیت کوکا و پپسی

با ممنوع شدن ورد رسمی سیگار مارلبرو و تولید مشارکتی آن در ایران تعدادی از کارشناسان در خصوص ادامه فعالیت دو شرکت آمریکایی کوکاکولا و پپسی دچار ابهام شده‌اند، زیرا که نوشابه نیز در فهرست کالاهای مصرفی قرار دارد. به نقل از اقتصاد، با توجه به گفته فعالان صنعت دخانیات ایران قسمت بزرگی از ۲۴ میلیارد نخ سیگاری که سالانه به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود را این سیگار به خود تخصیص داده است. سیگاری اهل کشور آمریکا که ذائقه تعداد زیادی از مشتریان در ایران را به سمت خود کشانده است. مالبرو را تعداد زیادی از ایرانیان که هر سال ۶۰ میلیارد نخ انواع سیگار را مصرف می کنند، می شناسند. بازار مولوی پر است از انواع پاکت‌های این سیگار که به گفته تعدادی از مقامات کشور شائبه صهیونیستی بودن دارد.

کارشناسان بر این باورند که با توجه به ممنوعیت تولید و ورود کالاهای مصرفی آمریکایی یا باید دو شرکت کوکاکولا و پپسی نیز در ایران به تولید خود خاتمه دهند یا اینکه از مدل قرارداد آن استفاده گردد تا سیگار مارلبرو نیز در ایران به تولید برسد.

به همین دلیل به نظر می‌رسد مسولان وزارت صنعت دو راه در خصوص قرارداد خود با کمپانی فیلیپ موریس پیش روی خود دارند. راه نخست این است که بگویند قرارداد مارلبرو ابتدا از راه واردات رسمی کار خود را شروع کرده و به هدف بالا بردن سطح اشتغال و تولید محصول با کیفیت، خط تولید آن در کشورمان راه اندازی خواهد شد و روش دیگر اینکه اعلام کنند در قرارداد مارلبرو بخش واردات رسمی حذف گردیده و این شرکت می تواند به طور مشارکتی با شرکت دخانیات ایران یا به طور مستقل به روش سرمایه‌گذاری در ایران به تولید سیگار بپردازد.

لذا فعالیت فیلیپ موریس به عنوان یک کمپانی آمریکایی در ایران ممنوعیتی نخواهد داشت اگر این شرکت اقدام به سرمایه‌گذاری، واردات تکنولوژی و ارائه روش های جدید تولید سیگار در ایران بپردازد.

این مدل در مورد شرکت‌های نوشابه آمریکایی به کار گرفته شده و دو شرکت بزرگ نوشابه ساز آمریکایی کوکاکولا و پپسی سال‌هاست در ایران مشغول کارند و توانسته‌اند قسمت وسیعی از بازار را به نام خود کنند. ایران توانسته با خرید تکنولوژی این دو شرکت و گرفتن فرمول تهیه نوشابه یکی از وسیعترین نمایندگی‌های کوکا کولا و پپسی را در ایران راه اندازی کنند و سالهاست که در ایران به فعالیت مشغول هستند. این فعالیت حتی در زمان تحریم ها متوقف نشد و دو برند آمریکایی توانستند محصولاتشان را در بازار پر تقاضای ایرانی به وسیله کارخانه های ایرانی خود عرضه نمایند.

در این حین به نظر می‌رسد شبکه وسیع قاچاق سیگار مارلبرو سکوت نکرده است و با توجه به نفوذی که دارد سعی خواهد کرد با سوءاستفاده از سخنان رهبری و همچنین بخشنامه وزارت صنعت، سیگار مارلبرو را به عنوان کالای مصرفی آمریکایی معرفی کرده و حتی از تولید آن در ایران جلوگیری به عمل آورند.

گویا با توجه به حساسیت ویژه‌ای که روی سیگار مارلبرو به وجود آمده و واردات رسمی این سیگار در حال حاضر به حالت تعلیق درآید و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به وسیله کشف قاچاق و انهدام آن از ورود غیرقانونی سیگار مارلبرو به ایران جلوگیری کند. اما با توجه به اینکه ممنوعیتی برای تولید این سیگار در کشور وجود ندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت قراردای رسمی را با نمایندگی این شرکت در ایران به امضا رسانده، این امکان وجود دارد که تولید مارلبرو در قالب یک سیگار آمریکایی تبار در ایران شروع شود به شرط آنکه این شرکت با سرمایه‌گذاری، انتقال دانش فنی و واردات تکنولوژی بتواند خط تولید سیگار در کشورمان به راه اندازد.

از ممنوعیت مارلبرو تا ادامه فعالیت کوکا و پپسی

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا