فناوری اطلاعات

اینترنت TD LTE یا اینترنت نسل 4 ثابت چیست ؟

آن چه باید از اینترنت ثابت نسل 4 بدانید

نباید این روزها به سادگی از کنار اهمیت دسترسی به اینترنت پرسرعت بگذریم، به نوعی دسترسی به اینترنت تبدیل به موضوعی بدیهی شده است و در دسترسی به این سرویس آنچه اهمیت بالاتری دارد، سرعت و کیفیت دسترسی است. بر این اساس به طور دائم نسلهای جدید اینترنت روی کار آمده و ابزارهای مختلفی از انواع کامپیوتر و لپ تاپ گرفته تا انواع مودم ها، تبلتها و گوشیهای موبایل منطبق با فناوری های جدید وارد بازار می‌شود. یکی از همین فناوری ها اینترنت نسل چهار ثابت یا TD LTE است که هم اکنون اینترنت TD LTE را تنها ایرانسل ارائه می کند.

اینترنت TD LTE در ایران

در ایران نیز از سال ۱۳۹۳ پس از سال‌ها تاخیر و وقفه، دسترسی به اینترنت چهن باند موبایل یا همان نسل سوم ارتباطی و به دنبال آن نسل چهار (۳Gو ۴G) برای اپراتورهای مختلف تلفن همراه عملیاتی شده و به دنبال آن طی مدتی دو ساله رشد قابل توجهی در تعداد کاربران اینترنت ایجاد شد. حال دیگر زندگی مردم چنان با این تکنولوژی عجین شده که دیگر مشترکان در سودای دائم سرعت بیشتر و کیفیت بالاتر هستند.

در این میان فارغ از کیفیت خدمات شرکت‌ها و اپراتورهای مختلف اینترنتی، اینکه کدام فناوری بیشترین سرعت را در اختیار کاربران می‌گذارد از اهمیت بسزایی برخوردار است.

TD LTE یا TDD LTE چیست؟

TD LTE مخفف Long-Term Evolution Time-Division Duplex است. در حال حاضر TD-LTE از آخرین نسل‌های اینترنت ثابت در دنیا محسوب می‌شود و سریع ترین شبکه ی مخابراتی عملیاتی شده در سطح وسیع در دنیاست. اینترنت نسل ۴ ثابت یا همان TD-LTE در حقیقت آخرین نسل اینترنت ثابت است و بهترین گزینه برای تامین اینترنت سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌های تجاری و همچنین منازل مسکونی به شمار می‌رود.

بنابر این در مواردی که اتصال از طریق شیوه‌های متعددی مانند ۳G یا اینترنت ADSL برای مشترک دسترسی به سرعت مورد نیاز را ندارد، یا اگر در منطقه زندگی فرد پورت خالی برای ارائه خدمات اینترنت ثابت وجود ندارد، اینترنت نسل ۴ ثابت از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌رود.

خوشبختانه دسترسی به این تکنولوژی در ایران نیز عمومی شده است و به تازگی اپراتور دوم تلفن همراه این شبکه را در برخی استان‌ها ایجاد کرده است، اما چنانچه فردی ساکن شهری باشد که دسترسی به این خدمات میسر است می‌تواند با تهیه مودم‌های خاصی که برای این منظور وارد بازار شده و سیم کارتهای خاص اینترنت نسل ۴ ثابت (TD LTE) بدون نیاز به خط تلفن ثابت در هر نقطه تحت پوششی سرویس مورد نیاز خود را دریافت کند.

اینترنت TD LTE نسل چهار ثابت

سیم کارتهای TD LTE

در مورد استفاده از این سیم‌کارت‌ها در دستگاه‌های مختلف تلفن همراه نیز اگر گوشی شما از باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز پشتیبانی کند، امکان استفاده وجود دارد. در غیر این صورت، مانند اینترنت وایمکس و ADSL، می توانید از طریق ارتباط وای فای، گوشی خود را به مودم متصل کرده و از اینترنت پرسرعت استفاده کنید.

هر اتصال TD-LTE قادر خواهد بود در حالت عادی تاسرعت ۱۰۰ مگابیت را تامین کند که این ظرفیت بین مشترکان متصل به این فرستنده توزیع می‌شود که البته این به میزان فاصله مشترک از سایت نیز بستگی داشته و تا سه برابر قابل افزایش است.

مزایای اینترنت نسل 4 ثابت

علاوه بر این پایداری بالای سرویس در آپلود و دانلود، عدم نیاز به خط تلفن ثابت برای راه‌اندازی سرویس، سهولت در جابجایی مودم و امکان استفاده در تمامی مناطق تحت پوشش و راه‌اندازی سریع سرویس از دیگر مزایای استفاده از TD-LTEمحسوب می‌شوند.

پوشش اینترنت نسل چهار ثابت در ایران

در حال حاضر شهرهای اراک، اردبیل، ارومیه، ایلام، بجنورد، بندرعباس، بوشهر، بیرجند، خرم‌آباد، رشت، زاهدان، زنجان، ساری، سمنان، سنندج، شهرکرد، قزوین، قم، کرمان، کرمانشاه، گرگان، مشهد، همدان، یاسوج و یزد تحت پوشش اینترنت TD-LTE ایرانسل قرار دهند.

باقی مراکز استان ها از جمله استان تهران نیز در هفته دولت، رسماً تحت پوشش اینترنت TD-LTE قرار گرفته اند.

چه شرکتهایی در ایران اینترنت ثابت نسل 4 TD LTE ارائه می دهند ؟

ایرانسل، آسیاتک و مبین نت اصلی ترین شرکتهای فعال در ارائه خدمات اینترنت نسل چهارم ثابت یا همان TD LTE هستند که پوشش شبکه آنها نیز اکثر شهرهای بزرگ کشور را در بر میگیرد.

این مطلب به سوال زیر پاسخ داده است :

اینترنت TD LTE یا اینترنت نسل 4 ثابت چیست

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا