فناوری اطلاعات

سیفیسو دابنگوا مدیر عامل MTN استعفا داد

سیفیسو دابنگوا (Sifiso Dabengwa) مدیر عامل MTN بزرگ‌ترین اپراتور مخابراتی آفریقا به دلیل جریمه سنگین از سوی رگولاتوری کشور نیجریه از سمت خود استعفا داد. این استعفا به دنبال دو هفته کلنجار بی‌نتیجه این اپراتور چند ملیتی با رگولاتوری نیجریه و درخواست غرامت ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری انجام شد.

پنجم آبان‌ماه جاری بود که بر اساس گزارش رسانه ها رگولاتور ارتباطی نیجریه شرکت تابعه MTN را به دلیل عدم قطع سیم‌کارت‌های رجیستر نشده، ۵.۲ میلیارد دلار جریمه کرد. به موجب دستور رگولاتوری نیجریه، شرکت ام‌.تی‌.ان ملزم شده بود که اطلاعات بیومتریک کاربران خود را نیز روی سیم‌کارت‌ها ثبت نماید.

رگولاتوری نیجریه اما به علت وقت‌کشی و تاخیر در قطع سیم‌کارت‌های ثبت نشده ۵.۱ میلیون مشترک نیجریه‌ای از سوی MTN در ماه‌های اوت و سپتامبر سال جاری میلادی، تصمیم به جریمه این اپراتور گرفت.
میزان جریمه در نظر گرفته شده به ازای هر مشترک قطع نشده ۲۰۰ هزار نایرا (واحد پول نیجریه) تعیین شده که مجموعا حدودا ۵.۲ میلیارد دلار شده است.سیفیسو دابنگوا

کمیته ارتباطات نیجریه در حالی این تصمیم را اتخاذ کرده که ام‌تی‌ان مدعی شده بود در حال مذاکره با رگولاتوری این کشور است تا حتی‌الامکان حقوق مشترکان این اپراتور در صورت قطع سیم‌کارت‌هایشان تضییع نگردد.

رگولاتوری نیجریه اعلام کرده بود که این میزان سیم‌کارت ثبت نشده احتمالا مورد استفاده سارقان و آدم‌ربایان بوده و از این جهت بحث‌های اپراتور مذکور بر سر اعمال تخفیف و نادیده گرفتن این کوتاهی، بیهوده است.
شرکت ام‌تی‌ان موظف شده بود این رقم را تا اواسط نوامبر ۲۰۱۵ پرداخت کند.

آرتور گلدستاک محقق اقتصادی در کشور آفریقای جنوبی به سایت زددی‌نت گفته، اعتماد سرمایه‌گذاران MTN در سال‌های اخیر با صدمه زیادی مواجه گردیده و استعفای دابنگوا (مدیرعامل مستعفی این اپراتور) یک تلاش برای اتخاذ تدابیری عملی جهت بازگرداندن اعتماد سرمایه‌گذاران MTN محسوب می‌شود.
به گفته وی خروج ناگهانی مدیر عامل شرکت MTN در میانه مذاکرات در زمانی عجیب رخ داده در حالیکه وی می‌بایست به عنوان بخشی از حل مساله به کار خود ادامه می‌داد.

در بخشی از گزارش سایت MTN به نقل از دابنگوا مدیرعامل مستعفی این اپراتور آمده است: من با توجه به شرایط ناخوشایندی که در ارتباط با MTN در کشور نیجریه رخ داد، به خواست شرکت و سهامداران استعفای خود را اعلام می‌کنم.

بر اساس گزارش سایت رسمی این اپراتور، سیفیسو دابنگوا که از آوریل ۲۰۱۱ مدیر عامل MTN بود حالا جای خود را به فوتوما نهلکو از معاونان دابنگوا به‌عنوان مدیر موقت MTN داده است. مدیر عامل موقت این اپراتور آفریقایی به مدت ۶ ماه سرپرست موقت MTN بوده و بعد از آن مدیر عامل جدیدی منصوب خواهد شد.
فوتوما نهلکو وعده داده تا در طول دوران سرپرستی خود تمام تلاشش را جهت تعیین تکلیف و به سرانجام رساندن پرونده سیم‌کارت‌های ثبت نشده با رگولاتوری نیجریه به کار بندد. نهلکو دومین اولویت خود در این مدت را کمک به یافتن مدیر عاملی مناسب برای MTN اعلام کرده است.

اقتصاد نیجریه تا مدتی پیش در زمره اقتصادهای روبه رشد سریع محسوب می‌شد که اخیرا و به دنبال کاهش بی‌سابقه نرخ نفت از یک سو و افزایش فعالیت‌های تروریستی در این کشور، این روند رشد اقتصادی دچار مشکلات جدی شده و دولت این کشور را با مشکلاتی مواجه کرد.
اما موضوع استعفای مدیر عامل MTN در ایران به این دلیل اهمیت دارد که رویداد مشابهی در خصوص عرضه سیم‌کارت‌های بی‌هویت در کشور ما نیز همچنان در جریان بوده و در سیاستی متفاوت از سوی رگولاتوری کشورمان، نه تنها خبری از اعلام تعداد مشخص این سیم‌کارت‌ها و جریمه متخلفان نیست، بلکه سرنوشت ساماندهی این سیم‌کارت‌ها، همچون پرونده طولانی مدت بورسی شدن ایرانسل دایماً به آینده موکول شده و این پرونده نیز همچنان باز مانده است.

تغییر مدیر عامل کل ام‌تی‌ان به عنوان شریک ۴۹ درصدی ایرانسل در شرایطی رخ می‌دهد که سهامداران این شرکت به جد در خصوص سرنوشت این شرکت نگران بوده و اخبار غیررسمی حکایت از افت قابل ملاحظه ارزش سهام این اپراتور آفریقای جنوبی دارد.

در چنین شرایطی موضوع دیگری که سرنوشت MTN را در ایران تاثیرگذار می‌کند به ماجرای جدید ورود این اپراتور آفریقایی به یکی از پروژه‌های کلان ارتباطی ایران باز می‌گردد. در همین خصوص دو هفته قبل مدیرعامل اپراتور فیبر نوری ایرانیان‌‌نت گفت: شرکت آفریقایی MTN (مالک ۴۹ درصد سهام اپراتور دوم تلفن‌همراه) برای خرید سهام این اپراتور وارد مذاکره شده است.
مدیرعامل اپراتور فیبر نوری ایرانیان‌نت ادامه داد: اما اینکه MTN چند درصد سهام ایرانیان نت را خریداری کند بسته به مذاکرات و قیمت دارد.
وی گفته بود: فروش سهام از اختیارات مجمع سهامداران شرکت است و در این باره سهامداران باید اظهارنظر کنند.
باقری‌چناری با تاکید بر ادامه مذاکرات MTN با ایرانیان‌نت، افزود: MTN برای خرید سهام ایرانیان نت با وزارت ارتباطات نیز مذاکره داشته است؛ البته طبق قوانین دارنده پروانه نمی‌تواند پروانه اپراتور دیگری را خریداری کند اما سرمایه‌گذارها می‌توانند در شرکت‌های متعددی سرمایه‌گذاری کنند و از این جهت به نظر بنده وزارت ارتباطات نیز منعی برای این سرمایه گذاری ندارد.
مدیرعامل اپراتور فیبرنوری ایرانیان‌نت همچنین در خصوص تمدید پروانه ایرانیان‌نت گفت: ما ایرادات پروانه ایرانیان‌نت را به رگولاتوری اعلام کرده بودیم و قرار بود نتیجه را به ما اعلام کنند که اگرچه تا این ساعت نتیجه مکتوبی به دست من نرسیده اما اخیرا از زبان وزیر خبر تمدید پروانه ایرانیان‌نت را شنیده‌ایم.

ماجرای تمدید ناگهانی دوره انحصار ایرانیان‌نت با وجود بی‌خبری مدیر عامل این شرکت نیز از این قرار بود که در شرایطی که دریافت‌کنندگان پروانه‌ FCP بر این تصور بودند که دوره انحصار ایرانیان‌نت در نیمه نخست سال آینده به سرانجام رسیده و ۷ شرکت دارنده مجوز FCP نیز می‌توانند با برنامه‌ریزی‌های انجام شده وارد سرمایه‌گذاری در مهمترین مزیت رقابتی در عرصه اینترنت پرسرعت یعنی فیبرنوری شوند، وزیر ارتباطات در “مراسم اعطای پروانه‌ها” تاریخ انقضای انحصار ایرانیان‌نت را تغییر داد.

ایرانیان‌نت که به صورت چراغ‌خاموش در حال مذاکره با MTN بود، حالا و به گفته محمود واعظی تا سال ۱۳۹۹ دوره انحصار خود را تمدید یافته می‌بیند. موضوعی که به گفته آگاهان فرصت مناسبی برای ایجاد انگیزه در MTN برای کسب سهمی جدید از بازار ارتباطات به وجود می‌آورد.
در همین راستا چندی پیش یک شرکت اینترنتی نزدیک به وزارت ارتباطات که این روزها به شکل غیرمستقیم در حال بازارسازی و تبلیغ برای MTN در ایران است، نیز ورود این اپراتور آفریقایی به بخش ارتباطات ثابت و فیبرنوری ایران را کاملا مثبت ارزیابی کرده و گفته بود سایر اپراتورهای FCP (احتمالا به جز ایشان!) امکان ماندگاری و رقابت در این عرصه را نخواهند داشت.

به گزارش عصر ارتباط شرکت MTN در سال‌های اخیر توانسته است از محل مشارکت خود در پروژه اپراتور دوم ارتباطات سیار ایران با شرکت ایرانسل سود خوبی کسب نماید. کما این که بر اساس گزارش ۶ ماه قبل رویترز این شرکت با رفع تحریم‌ها قادر خواهد بود حدود یک میلیارد دلار دیگر از دارایی خود را از ایران خارج کند.
نیک کرشاو رئیس بخش روابط سرمایه‌گذاران ام‌تی‌ان در این مورد گفته بود: ما در مجموع یک میلیارد دلار در ایران داریم که این مبلغ شامل بازپرداخت وام اعطایی به ایرانسل از سوی ام‌تی‌ان و همچنین سود فعالیت‌هایمان در ایران است.

اکنون و با توجه به مشکلات مالی اخیر شرکت MTN باید دید ماجرای یک میلیارد دلار پول سرگردان این شرکت که از مدت‌ها قبل گفته می‌شد در ایران و به دلیل تحریم‌ها بلوکه مانده، به سمت رفع مشکلات این شرکت در خارج از ایران خواهد رفت و به این ترتیب مشارکت در پروژه فیبرنوری منتفی خواهد شد، یا آنکه با توجه به چراغ سبزهای مکرر مسوولان وزارت ارتباطات در جریان به تعویق انداختن بورسی‌شدن ایرانسل و تمدید انحصار ایرانیان‌نت، این شرکت پول خود را در بازار ارتباطات ایران به کار خواهد گرفت.

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا