شرکتهای ایرانی

تیاور؛ اشتغال روستایی و احیاء جنگل های هیرکانی

سیما و سعید سالها به عشق طبیعت سفر کرده اند، هزاران کیلومتر ایرانگردی کرده اند و از بکرترین نقاط این طبیعت منحصر به فرد لذت بردند. تا اینکه بالاخره تصمیم گرفتند با رهایی از بندهای زندگی شهری به ریشه و اصالتشان یعنی طبیعت برگردند.

زمانیکه بستر زندگی در طبیعت گیلان برایشان فراهم شد، تیاور متولد شد. تی یاور در زبان شیرین گیلکی به معنای یار و یاور تو است که آنها آن را اینطور تعبیر میکنند : تیاور، یار و یاور زمین.

شروع به کار تیاور با محصولات کشاورزی گیلان

تیاور، رسالتشان در زندگیست؛ سعید و سیما با تامین محصول، مستقیم از کشاورزان، براساس اصول تجارت منصفانه ارزش افزوده زحماتشان را به خودشان برمیگردانند، کشاورزان به دلایل مختلف گاهی مجبور می شوند محصول را قبل از برداشت، به قیمتی بسیار کمتر از آنچه شایسته است بفروشند و پس از برداشت فقط خستگی بر تنشان می ماند و اگر پس از برداشت، محصولی برای فروش باقی مانده باشد، بازهم سودش به جیب دلالان خواهد رفت.

بچه های تیاور تلاش می کنند، محصولات با کیفیت را از کشاورزان زحمتکش با رعایت اصول تجارت منصفانه، با قیمت مناسب و عادلانه خریداری کنند و این محصولات را در بسته بندی های شایسته، به مشتریان عرضه کنند و از همه مهمتر، درآمد حاصل از این اشتغال زایی را صرف احیاء جنگل های هیرکانی می کنند.

بچه ها برای طراحی مدل کسب و کار، مدلهای متنوعی رو بررسی کردند و در نهایت از طبیعت الهام گرفتند، “از طبیعت برای طبیعت”، این چرخه، با محصولات کشاورزی که طبیعت به ما بخشیده است آغاز می شود و دوباره با حس و انرژی مضاعف به طبیعت باز می گردد، تا این چرخه بتواند برای همیشه به حیاتش ادامه دهد.

تیاور استارتاپ روستایی

طراحی یک چرخه طبیعی برای احیاء جنگلهای هیرکانی

برای احیاء جنگلهای هیرکانی که به سرعت در حال تخریب است روش های گوناگونی وجود دارد، در واقع تیم تیاور در زمان شروع به دنبال سخت ترین روش رفتند؛ احیاء از طریق ایجاد خزانه بذر درختان هیرکانی، حدود دو ماه، دو نفری شروع به تحقیق کردند تا برخلاف نیت شان، به دلیل عدم مهارت به طبیعت آسیب نزنند، برای این کار از مطالعه کتاب و مقالات، جستجو در اینترنت، مشورت با اساتید دانشگاه، همفکری با افراد بومی استفاده کردند.

تیم تیاور ۷ گونه از درختان بومی جنگلهای هیرکانی را انتخاب کردند، پس از جمع آوری بذرها، و کاشت آنها نیاز به نگهداری یکساله از نهال ها داشتند تا نهال ها پس از آنکه امکان انتقال به عرصه را پیدا کردند، به عرصه های تخریب شده منتقل شوند اما پس از گذر از چالش های جمع آوری بذر که در نقاط مختلفی پراکنده هستند، در کاشت و نگهداری و تبدیل شدن آنها به نهال، چالشی اساسی تر وجود داشت و آن؛ پیدا کردن عرصه تخریب شده ای ست که قرق و تحت حفاظت باشد. قرق و حفاظت واقعی از عرصه های جنگلی خیالشان را از این جهت که زحماتشان به هدر نخواهد رفت راحت می کرد. در نهایت به صورت موازی در حال آماده سازی زیرساختی یکپارچه برای ایجاد یک گلخانه در نزدیکی جنلگهای هیرکانی هستند تا ضمن احیاء نسبت به قرق و حفاظت نهال های کاشته شده اقدام کنند.

در ادامه مسیر تصمیم میگیرند، چنانچه تیم های مشابه ای به صورت هدفمند و مشخص به فعالیت های درختکاری می پردازند از همکاری مادی، معنوی در جهت احقاق هدفشان دریغ نکنند و به همین منظور اخیرا تفاهم نامه ای با موسسه سبزکاران بالان منعقد کردند به منظور کاشت نهال های بومی در منطقه لیشک سیاهکل، منطقه ای ۹۰ هکتاری از جنگلهای هیرکانی که سابقا تخریب شده و در حال حاضر  ضمن قرق و حصارکشی منطقه نسبت به کاشت نهال، آفت کشی، آبیاری دوره ای و آموزش به مردم بومی اقدام شده است.

اصلی ترین محصول تیاور، کره بادام زمینی

سعید و سیما قریب به دو ماه در حال بررسی محصولات مختلف کشاورزی بودند. با تامین کنندگان زیادی صحبت و مذاکره کردند از غرب تا شرق گیلان سفر رفتند، از ارتفاعات شفت، روستای سیاهمزگی گرفته تا ارتفاعات اشکورات. و در این بین به یکی از استراتژیک ترین نقاط گیلان، آستانه اشرفیه رسیدند، شهری نزدیک به سفید رود با خاک بسیار حاصلخیز، که همجواری این مردم با این خاک می شود بادام زمینی درجه یک، وقتی این محصول مستقیم از کشاورز تهیه می شود و بدون افزودنِ ناخالصی، مستقیم به یک کره بادام زمینی خالص تبدیل می شود، نتیجه ی آن چیزی جز تولد اصلی ترین محصول تیاور نخواهد بود، کره بادام زمینی ای که مشتری های خاص و ثابت خودش را دارد. چرا که از بادام زمینی درجه یک تهیه می شود و در پروسه فرآوری آن، هیچ افزودنی اضافه نمی شود، طبق قوانین ایالت متحده، محصولی می تواند لیبل کره بادام زمینی دریافت کند که حداقل ۹۰ درصد آن بادام زمینی باشد، تیم تیاور، در ایران؛ کره بادام زمینی ای دارد که صد در صد از بادام زمینی خالص و درجه یک تهیه شده است.

یکی دیگر از اساسی ترین محصولات کشاورزی تیاور، چای و دمنوش

از روحیه ی ماجراجوی بچه ها پیداست که کنجکاوی عنصر اصلی زندگی شان است بنابراین برای تامین هر محصولی به صورت حضوری به منطقه مشهور اون محصول سر می زنند. درست است که اصالت سعید به گیلان برمیگردد اما می گویند ما هم مثل خیلی از مردم فکر میکردیم بهترین چای متعلق به لاهیجان است پس با سفر به شرق گیلان و تحقیق بسیار از مردم بومی متوجه شدیم که املش با ۳۳ درصد تولید برگ چای سبز بزرگترین تولید کننده چای در کشور است و علت شهرت لاهیجان به دلیل وجود کارخانه های متعدد چای در آن است. در صورتیکه بیشترین باغ های چای در املش قرار دارد، بنابراین برای تهیه چای با کیفیت تمرکزشان را گذاشتند روی باغ های بی نظیر چای املش، در این مسیر دوستهای فوق العاده ای پیدا کردند، کشاورزان و باغ دارهای درجه یک و با سوادی که چای های تخصصی و دست پیچ یا در اصطلاح عمومی چای دست ساز فوق العاده ای هم تولید می کنند، بنابراین تیاور علاوه بر چای سرگل بهاره، چای قلم بهاره، چای قهوه خانه ای و چای سبز، یک چای تخصصی هم دارند به اسم چای دست پیچ که مسیر کیفی آن از باغ چای تعریف می شود و تمام فرآیند تولید چای در کارخانه در این مدل از چای تیاور با دست های ارزشمند کشاورزان انجام می شود.

تیاور استارتاپ روستایی

سایر محصولات کشاورزی تیاور

تیاور تا امروز موفق به تامین محصولاتی همچون بادام زمینی و کره بادام زمینی آستانه اشرفیه، عسل طبیعی ییلاقات و عسل طبیعی جنگل، روغن زیتون خالص، چای سیاه و سبز املش، گل گاوزبان اشکورات، برنج قهوه ای آستانه اشرفیه از کشاورزان زحمتکش گیلان شده است. که برای تامین تک تک این محصولات کیلومتر ها سفر کرده اند و با انسان های ناب و زحمتکش بسیاری دوست شدند، با مراحل کاشت، داشت و برداشت تک تک این محصولات آشنا هستند و در نهایت نسبت به افزودن این محصولات به سبد محصولات تیاور اقدام کردند، چرا که باور دارند اعتماد مردم بزرگترین سرمایه شان است و باید این سرمایه ارزشمند را حفظ کنند.

میزان پیشرفت طرح احیاء جنگلهای هیرکانی

سیما و سعید با عشق به طبیعت این مسیر رو آغاز کردند و انگیزه اصلی شان برای توسعه تیاور، احیاء و تداوم حیات هیرکانی ست، جنگلهای ارزشمندی که سالهای سال از حضور در آن بی نهایت لذت برده اند، بچه ها از اولین ماه شروع به کار تیاور به صورت موازی علاوه بر تحقیق در خصوص محصولات کشاورزی، نسبت به کسب دانش در خصوص گونه های مختلف درختان هیرکانی، گسترش این بخش از کار هم تلاش کرده اند و تا امروز (شهریور ۱۴۰۰) موفق شدند با درآمد حاصل از این اشتغال زایی، بیش از ۱٫۴۵۰ بذر و نهال بومی در جنگلهای هیرکانی بکارند. سعید و سیما معتقد هستند در این پروسه تنها نبودند و تک تک کسانی که از تیاور خرید کردند و به صورت معنوی حمایتشان کردند در این کار ارزشمند و ماندگار سهیم هستند.

تیاور، یار و یاور زمین.

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا