شرکتهای ایرانی

چگونه میتوان تجهیزات ایمنی مناسب برای محل کار انتخاب کرد

کارگران و مهندسان روزانه با خطرات زیادی روبرو می شوند و این چالشی دائمی برای حفظ امنیت آنها است. استفاده از فناوری جدید مطمئناً برای کاهش صدمات بسیار مهم است ، اما چگونه می توان همه چیز را در نظر گرفت ، برنامه ایمنی را اجرا کرد و آن برنامه را در میان تغییرات مداوم تطبیق داد؟ اولین قدم درک بهتر تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) و چگونگی انطباق آنها با محیط کار است.

تجهیزات ایمنی فردی یا PPE به چه معناست؟ PPE تجهیزات ایمنی کار است که برای محافظت از شما در داخل و خارج از محل کار طراحی شده است. که بسیار فراتر از کلاه های ایمنی ، عینک ایمنی و لباس کار است. این تجهیزات حفاظتی است که به طور خاص برای گرما و سرما ، برای کار در ارتفاعات و هر مکان دیگری ساخته شده است.

محافظت از سر

وقتی افراد به فکر PPE در سایت های کاری هستند ، اولین چیزی که به ذهن خطور می کند کلاه های سخت ، کلاه ایمنی و هارد کپ است – که همگی آنها محافظ شما در برابر آسیبهایی که به دلیل افتادن اشیا ، سقوط، پرتاب اشیا و چیزهای دیگر هستند.

حفاظت از چشم

عینک ایمنی در انواع مختلف متناسب با طیف وسیعی از عملکردها و سلایق وجود دارد، از عینک ایمنی با فناوری های پیشرفته لنز گرفته تا محافظ های ایمنی سنگین تر که برای محافظت از کارگران در برابر خطرات مانند جوشکاری طراحی شده اند.

حفاظت از دست

یک جفت دستکش کار می تواند از جلو ، عقب و کنار دستان شما در برابر آسیب مادام العمر ناشی از بریدگی ، سرمازدگی ، لرزش ، ضربه و آتش سوزی محافظت کند.  دستکش کار خوب همچنین شما را از دردسرهای روزمره تاول های مزاحم نجات می دهد.

تجهیزات ایمنی مناسب

حفاظت از صورت

شیلد محافظ صورت، ماسک جوشکاری، ماسک تنفسی جزئی از تجهیزات ایمنی است که برای محافظت از کل صورت طراحی شده است. این تجهیزات حتی این امکان را می دهد تا به کلاه ایمنی یا سایر وسایل محافظت متصل شود.

محافظت ایمنی صورت باید به طور خاصی برای وظیفه ای که برای آن لازم است بر اساس ارزیابی خطر و یک برنامه ایمنی انتخاب شود. اداره ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) استانداردهایی را برای آزمایش و طراحی انواع مختلف محافظت از صورت ارائه می دهد. مشاغل هنگام انتخاب PPE باید از استانداردهای OSHA پیروی کنند.

ماسک صورت برای محافظت از چشم ، بینی و دهان در برابر عفونت هنگام کار با موادی است که ممکن است پاشیده شود ، مانند خون. انواع محافظ کامل صورت وجود دارد خطرات تنفسی هنگام برخورد با گازهای مضر یا ذراتی که ممکن است به چشم آسیب برساند رفع میکند.

حفاظت از بدن

لباس کار به لباسی گفته می شود که برای انجام کار استفاده می شود ، بنابراین باید از دوام و مقاومت بالایی برخوردار باشد. این لباس ها ممکن است لازم باشد از موادی ساخته شوند که در برابر پارگی مقاوم باشند. در صنایعی که لباس کار باید توسط پرسنل پوشیده شود ، تهیه لباس کار وظیفه کارفرما است و به طور معمول آرم شرکت را نیز بر روی آن چاپ خواهد شد. مواد لباس کار تحت آزمایشات زیادی برای مقاومت ، شستشو ، درز و پیلینگ ، تعریق و نیروی کششی قرار می گیرند تا اطمینان حاصل کنند که می توانند در برابر کارهای روزمره فرد مقاومت کنند.

لباس فرم از اقلام متعددی از چکمه و کت گرفته تا تی شرت تشکیل شده است. بسیاری از شرکت ها برای جلوگیری از بروز صدمه ای در محل کار کارمندان خود را ملزم به پوشیدن نوعی خاصی از لباس محافظ می کنند. یکی دیگر از کالاهای اساسی لباس کار ، شلوار و یا پیراهن رسمی یا تی شرت برای محافظت از بالاتنه است. بعضی از لباس ها بسته به نقش یا محیط کار ممکن است شامل یک ژاکت محافظ یا بلند باشد. در حالی که شرکت ها از نظر نیاز به پوشیدن کارکنان خود متفاوت هستند ، اما تنظیم کلی لباس کار معمولاً یکسان است اما از نظر مواد استفاده شده و مارک تجاری متفاوت خواهد بود.

تجهیزات ایمنی مناسب

لباس کار برای مراقبت از پوشنده در طول یک روز کاری سخت و ماندگاری طولانی مدت طراحی شده است. همچنین برای مقاومت در برابر شرایط مختلف آب و هوایی ساخته شده است ، زیرا غالباً صنایعی مانند ساختمانها یا اماکن صنعتی به کارمندان در خارج از منزل احتیاج دارند ، بنابراین مهم است که لباس فرم بتواند در ماههای گرم پوشیده و در زمستان پوشنده را خنک نگه دارد.

آیا من به تجهیزات ایمنی کار احتیاج دارم؟:

پاسخ کوتاه بله است. احتمالاً در هر سایت کاری مقداری تجهیزات ایمنی مورد نیاز دارد. و حتی اگر به آن نیازی نباشد ، بعضی از آنها ممکن است کار را راحت تر کنند. تجهیزات ایمنی پنجمین و آخرین نوع محافظت در سلسله مراتب نمودار خطر در محل کار است .

تجهیزات ایمنی مناسب

حذف کردن و جایگزینی خطر

موثرترین کنترل ، حذف کامل خطر و جایگزینی آن با یک روش ایمن است. بگذارید بگوییم یک کارگر در هنگام تغییر لامپ در ارتفاع در معرض خطر سقوط است. حذف آن نور خاص یک انتخاب است و یا در جایگزینی آن نور را  بایک لامپ دیواری یا زمینی جایگزین خواهد شد در نتیجه مشکل حل میشود.

کنترل مهندسی و مدیریتی خطر

اگر حذف یا جایگزینی گزینه های مناسبی نیستند ، باید به تنظیم کنترل های مهندسی و مدیریت بپردازید. کلید کنترل های مهندسی پیشگیری است – یافتن راهی برای جداسازی کارگران از خطرات. در مثال لامپ ، ممکن است از یک میله تلسکوپی استفاده شود تا کارگر بتواند لامپ را با خیال راحت از زمین تعویض کند. این یک کنترل فعال است ، به این معنی که کارگر باید به طور فعال درگیر راه حل برای تکمیل کار باشد. یک کنترل مهندسی غیرفعال ، مانند نصب یک شبکه محیطی ، کارگر را ملزم به ایجاد هیچ تغییری نمی کند.

کنترل های مدیریتی، اقدامات و سیاست های آموزشی با هدف بهبود ایمنی در مشاغل با تغییر عادت های کارگران است. افزایش آگاهی در مورد اهمیت ایمنی اشیا در حال افتادن یکی از مهمترین اقدامات پیشگیرانه (و آسان) است. این کنترل ها را می توان به روش های مختلفی مانند علائم ایمنی ، آموزش ، روش های بهبود یافته و حتی محدود کردن / هدایت مناطق خاصی از محل کار اجرا کرد. در مثال لامپ ما ، کنترل ممکن است به کارگر آموزش دهد که هنگام بالا رفتن برای تغییر نور از سه نقطه تماس استفاده کند.

اما باز هم ، وقتی صحبت از کنترل های مدیریتی یا مهندسی می شود ، همیشه یک راه حل نیست. اطمینان از ایمن ترین کار ممکن اغلب شامل کنترل های متعدد برای همان خطر است.

تجهیزات حفاظتی شخصی: آخرین خط دفاع

وقتی همه راه های دیگر شکست می خورد ، PPE. در مثال لامپ ، PPE یک تجهیزات ایمنی ثانویه است که اشیا در حال سقوط را منحرف می کند یا آسیب ناشی از برخورد با کارگر را به حداقل می رساند. کلاه ایمنی مهمترین و بارزترین اقدام محافظتی در این مکالمه است و نمونه های دیگر آن شامل چکمه های انگشتی استیل ، عینک ایمنی و دستکش کار است.

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا