شرکتهای ایرانی

مزایا و کاربرد چسب استراکچرال

مزایا و کاربرد چسب استراکچرال

چسب استراکچرال، برای کاربردهای مهندسی و طیف وسیعی از صنایع طراحی شده و اتصال، آب‌بندی قابل اعتماد و طولانی‌مدت را در جایی که تحمل بار و سایر شرایط ساختاری مورد نیاز است، فراهم می‌کنند. این چسب‌ها برای طیف وسیعی از محصولات در نظر گرفته ‌می‌شود و برای انواع سطوح، مواد و …. کاربرد دارد.

مزایای چسب استراکچرال

چسب سیلیکونی استراکچرال، نوعی خاصی از چسب سیلیکون خنثی یا نوترال است که برای چسباندن شیشه، فلزات مختلف مانند آلومینیوم و یا دیگر تجهیزات ساختمانی استفاده شده و کاربرد خواهد داشت. مزایای آن شامل:

  • حذف یا کاهش قابل توجه روش‌های پرهزینه
  • توزیع وزن یکنواخت روی بستر
  • اتصال چند لایه
  • سرعت پردازش سریع
  • کاهش هزینه‌های نیروی کار
  • پر کردن شکاف‌های بزرگ بین قطعات
  • بسته‌بندی و اپلیکاتورهای کاربرپسند

امروزه به علت تعدد تولیدکنندکان، پیدا کردن چسب استراکچرال مناسب سخت شده است. علاوه بر این، انتخاب اپلیکاتور یا چسب مناسب برای کارهای معمولی می‌تواند به همین اندازه چالش برانگیز باشد. برخی از تولیدکنندگان چسب، مجموعه‌‌ای از اطلاعات را در مورد هر یک از چسب‌های استراکچرال برای کاربردهای خاص مانند اتصالات صنعتی، انواع آب‌بندی‌ها و مونتاژ کالاها را ارائه کرده‌اند.

علاوه بر این، بسته‌هایی با کاربرد آسان برای کاربری‌های عمومی، دستی و نیمه خودکار، از جمله کارتریج، سرنگ، بطری‌های فشار نرم و کارتریج‌های دوگانه برای فرمول‌های دو قسمتی موجود است. نیاز شما هر چه باشد، این چسب آن را برطرف خواهد کرد.

مزایا و کاربرد چسب استراکچرال

فرمول شیمیای چسب‌های استراکچرال

در حال حاضر، انواع مختلفی از چسب استراکچرال موجود است که طیف گسترده‌ای از نیازهای طراحان صنعتی و تجاری را برطرف می‌کند. هر کدام از این چسب‌ها مزایای متمایزی را ارائه می‌دهند که به شما امکان می‌دهد انتخاب چسب خود را با توجه به اینکه چگونه ویژگی‌های آن، نیازهای خاص شما را برآورده می‌کند، تنظیم کنید.

برندهای مختلف این چسب به‌طور خاص برای اطمینان از انعطاف‌پذیری و سازگاری با طیف گسترده‌ای از کاربردها ساخته شده‌اند، هر محصول برای چسباندن، از جمله بسترهای غیرمشابه، با ویژگی‌های خاص که نیازهای شما را هدف قرار می‌دهد، مناسب خواهد بود.

چسب استراکچرال اپوکسی

چسب استراکچرال اپوکسی، یکی از چسب­های همه­کاره است که به‌راحتی به بسیاری از بسترها چسبانده می‌شوند و گستره‌ای از خواص مانند سیلیکون خنثی را ارائه می‌دهند که استحکام آن را در کاربردهای دائمی تضمین می‌کند.

علاوه بر این، مقاومت حرارتی و شیمیایی بالا در کنار انقباض حداقلی و استحکام چسبندگی به‌طور گسترده برای کاربردهای خودرو، صنعتی و هوافضا استفاده می‌شود. البته کاربرد این چسب، تنها به این صنایع محدود نمی‌شود و انواع صنایع می‌توانند از چسب‌های ساختاری اپوکسی با کیفیت بالا بهره‌مند شوند.

چسب‌های اناروبیک برای اتصال ساختاری

چسب‌های اناروبیک برای اتصال ساختاری به‌طور ویژه برای چسباندن طولانی مدت اجسام بر روی تمام سطوح طراحی شده‌اند. چسب‌های اناروبیک مناسب برای اتصال ساختاری چند لایه هستند. آنها را می‌توان در دمای اتاق استفاده کرد. این چسب‌ها به‌طور کلی جایگزین جوش یا پرچ می‌شوند و هزینه‌های کلی شما را کاهش می‌دهند.

نقاط قوت چسب استراکچرال

این چسب استراکچرال، انعطاف‌پذیری را بدون تأثیر بر استحکام باند فراهم و امکان حرکت برای انبساط حرارتی را ایجاد می‌کند. در ادامه به نقاط قوت این چسب اشاره خواهیم کرد.

  • سازگاری با تغییرات دما بدون وارد کردن تنش به سازه
  • مقاومت در برابر ضربه و چقرمگی بالا به‌دلیل توانایی جذب انرژی
  • چقرمگی عالی

البته این مورد نیز همانند دیگر چسب‌هایی همچون چسب سیلیکونی، نقاط ضعفی دارد. آنها برای جلوگیری از لایه‌برداری در محیط‌های مرطوب، به سطح خوبی نیاز دارند. ضمن آنکه استحکام کمتری در واحد سطح داشته، اما در بیشتر موارد، از آنچه برای اتصالات لازم است، بهتر عمل خواهند کرد.

چسب‌های پلی یورتان برای اتصال ساختاری

چسب استراکچرال پلی یورتان انواع زیرلایه‌های مختلف مانند پلاستیک، فلز و چوب را به هم متصل می‌کنند. این مدل چسب‌ها در برابر رطوبت و سایر عوامل محیطی مقاومت بالایی دارند و به‌دلیل استحکام، انسجام و انعطاف‌پذیری‌شان بسیار شناخته شده‌اند.

به طور مثال چسب L270 Thread locker (High Strength) محصولی است که با کاربردهای چوب مهندسی شده و با لمینیت و اتصال انگشتی مرتبط است. این چسب شفاف است و مزایای بسیاری دارد. یک مزیت قابل توجه آن، پایداری‌شان در محصولات ساختمانی است.

این محصولات در بازه طولانی و زمان‌های کوتاه تطبیق‌پذیری پیدا کرده و می‌چسبند. همچنین، مطابق با استانداردهای مختلف کدهای ساختمانی هستند که شامل موارد ذیل خواهند بود.

  • CSA 0112.9  استفاده مرطوب
  • CSA 0177  گلولام
  • ASTM D2559
  • ANSI 405  گلولام

این چسب از نظر ساختاری، برای کاربردهای معمولی و اجسام با وزن کم مناسب است و با آب تمیز می‌شود. خانواده چسب استراکچرال پلی یورتان عملکرد عالی داشته و هزینه‌های شما را کاهش می‌دهند.

مزایا و کاربرد چسب استراکچرال

چسب سیلیکونی استراکچرال دو قسمتی

بسیاری از انواع استراکچرال یا چسب سیلیکونی خنثی کاربرد دو قسمتی داشته و طیف وسیعی از سرعت‌های چسبیدن را ارائه می‌کنند. این محلول‌های همه‌کاره و انعطاف‌پذیر، برای چسباندن انواع بسترها مناسب هستند و امکان کنترل بیشتر در طول فرآیند چسباندن را فراهم می‌کنند.

در اصل، چسب نوع استراکچرال دو قسمتی، امکان چسبیدن در دمای اتاق را به صورت دستی یا از طریق استفاده از نازل‌های اپلیکاتور در فرآیندهای خودکار فراهم می‌کند. این به معنای اتصال ایمن‌تر و کارآمدتر است و در عین حال دقت و زیبایی را هم در حین و هم بعد از استفاده بهبود می‌بخشد.

درزگیرهای چسب سازه

درزگیرهای چسبی از اتلاف فشار یا ورود مایعات به درون خانه مانند باران جلوگیری می‌کنند و همچنین از قطعات در برابر تراکم و خوردگی محافظت می‌نمایند. درزگیرهای چسب سازه ایده‌آل برای پر کردن فضاهای بین قطعات یا لوله‌های آب بوده و در عین حال چسبندگی عالی بر روی انواع زیرلایه‌ها را دارند.

استفاده از این چسب را می‌توان به صورت دستی یا خودکار انجام داد، زیرا گستره‌ای از فرمول‌های انعطاف‌پذیر را در اختیار داشته و طیف گسترده‌ای از کاربردها را، مانند جایگزین واشر با کارایی بالا و آب‌بندی فلنج را امکان‌پذیر می‌کند.

کاربردهای صنعتی برای چسب استراکچرال

این چسب، بیشتر در صنایع خودروسازی، هوافضا، الکترونیک، ساخت‌وساز، چوب مهندسی شده، پزشکی و صنایع مصرفی استفاده شده و برای گستره‌ای از کاربردها مناسب هستند. این چسب‌ها برای کاربردهای مرتبط با اتصال آهنربایی، اتصال فلزی، اتصال چند سطحی، NVH نویز، لرزش و کاهش سختی، چسباندن پلاستیک، کامپوزیت و گلدان و کپسوله کردن و بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده می‌شوند.

برای اتصال فلز و پلاستیک

فرمول‌های اتصال فلزی این چسب با استحکام بالایی برای اجسام سبک‌وزن تفاوت‌هایی را در کاربردهایی که بسترها و اجزای فلزی باید مونتاژ شوند، ایجاد می‌کند. چسب استراکچرال اپوکسی، اغلب برای کاربردهایی که نیاز به اتصال فلزی است، استفاده می‌شوند. اگرچه ممکن است از چسب‌های بی‌هوازی و اناروبیک نیز استفاده شود.

بهبود راندمان در طرح‌های جدید و تثبیت‌شده همچنان یک چالش برای تولیدکنندگان است و طیف محصولات چسبنده فلزی ساختاری بدون ایجاد لطمه در استحکام، مقاومت در برابر ضربه، کارایی و صرفه‌جویی در هزینه را افزایش می‌دهد.

جمع‌بندی

چسب استراکچرال یا چسب سیلیکونی خنثی، معمولاً برای چسباندن پلاستیک و محصولات و اجسام چند لایه‌ای استفاده می‌شود. این امر باعث می‌شود که انواع این چسب برای اتصالات مختلف در بستر پلاستیکی مناسب باشند، جایی که علاوه بر مقاومت در برابر رطوبت و عوامل محیطی، به استحکام بالا نیز نیازمند است.

در هنگام خرید این محصول سعی کنید تا از برندهای معتبر استفاده نمایید. همچنین برای خرید انواع چسب­های استراکچرال می‌توانید به سایت‌ها و فروشگاه‌های معتبر این محصولات مراجعه کرده و با مشورت، چسب مناسب برای کار خود را تهیه نمایید.

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا