شرکتهای ایرانی

فرایند احراز هویت در سامانه سجام چگونه انجام می پذیرد؟

سامانه سجام

همه سرمایه گذاران باید در سامانه ی سجام عضویت داشته باشند چه حقوقی و چه حقیقی تا احراز هویت آن ها انجام شود. در واقع هیچ کدام از افراد حقیقی و حقوقی بدون ثبت نام در سامانه ی سجام نمی توانند خدماتی از قبیل خرید و فروش سهام هایشان را انجام دهند. برای کار کرد در بازار بورس همیه افراد به یک کد بورسی نیازمند هستند. عبارت سجام به در کلمه معنای سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان دارد. سامانه سجام از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه برای پیشرفت و ارائه ی مناسب تر و بهتر شروع به کار کرده است. در گام اول باید در سامانه سجام و یا سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان ثبت نام کنیم، اطلاعات بانکی، مالی و هویتی خود را وارد سامانه کنید، در نهایت کد پیگیری به شخصی که ثبت نام کرده تعلق میگیرد. گام دوم انجام دادن احراز هویت در سامانه سجام است.

احراز هویت سجام پیش از سال ۱۳۹۹ حضوری صورت می گرفت. بعد از آزادسازی سهام عدالت و تاثیر شیوع ویروس کرونا، برای اینکه افراد به راحتی بتوانند بدون این که حضوری ثبت نام کنند، در منزلشان این کار را انجام دهند گزینه ای را فراهم کردند، که می توانید به صورت آنلاین ثبت نام کنید.

احراز هویت حضوری

برای ثبت نام کردن حضوری به یکی از مراکزی که در خود سامانه سجام معرفی شده مراجعه می کنید که مدارک زیر را باید همراهتان باشید:

●      کارت ملی و داشتن فتوکپی آن

●      شناسنامه و فتوکپی شناسنامه

●      فتوکپی مدرک تحصیلی

●      شماره کارت بانکی و اطلاعات آن

●      کد پستی و آدرس محل زندگی

ثبت نام غیر حضوری سجام با یوآیدی و پیش شرط های آن

احراز هویت غیر حضوری در زمان کوتاهی انجام می شود و شامل الگوریتم های هوش مصنوعی است که مسئله اخذ کد بورسی را آسوده کرده. ثبت نام کردن غیر حضوری سامانه سجام شرایط ها و قوانین های خود را دارد که برای نمونه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

●      برای ثبت نام به یک گوشی و یا تلفن هوشمند که ویژگی عکسبرداری به صورت سلفی و گرفتن ویدیو یا فیلم را داشته باشد احتیاج داریم. توجه داشته باشید گوشی های اندروید ۵ به بالا این قابلیت را دارد. اگر خودتان موبایل یا تلفنی ندارید که این قابلیت ها را داشته باشد می توانی با گوشی شخص دیگری این کار را انجام دهید. وقتی که مطمئن شدید مرحله اول ثبت نام سامانه سجام را طی کردید کد ۱۰ رقمی را دریافت می کنید، این کد در اپلیکیشن ثبت می شود.

●      برای داشتن کد بورسی سن شخص باید از ۱۸سال به بالا باشد در غیر این صورت امکان ثبت نام کردن را ندارد.

●      کسانی که ثبت نام می کنند باید در داخل ایران زندگی کنند کسانی که خارج از کشور زندگی می کنند نمی توانند ثبت نام را انجام دهند.

●      داشتن کارت ملی و یا کارت شناسایی برای ثبت نام غیر حضوری واجب است.

●      و نکته دیگری که مهم است صحیح بودن اطلاعاتی که وارد کره اید است، باید حتما چک کنید که اطلاعات را اشتباه وارد نکرده باشید.

مراحل ثبت احراز هویت در سامانه سجام

ثبت نام در این سامانه مرحله ای برای ورود به بازار سرمایه گذاری است. برای ثبت نام غیر حضوری در سامانه به سایت سجام مراجعه کنید و میتوانید از سامانه ها و برنامه هایی که در خود سایت معرفی شده برای ثبت نام استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر شما مرحله ای را کاملا تمام نکرده باشید و درخواست هایی که از شما خواسته شده و انجام نداده باشید نمی توانید به مرحله بعد بروید.

وارد کردن کد ملی و پرداخت کارمزد

بعد از نصب کرده اپلیکیشن مورد انتخاب شده، به بخش سامانه سجام وارد شوید و گزینه ثبت نام و احراز هویت را انتخاب کنید. بعد از ثبت نام یه کد ۱۰رقمی به فرد داده شده که در صفحه احراز هویت کد و کد ملی تان را از شما می خواهد که باید وارد کنید. پس از وارد کردن اطلاعات خواسته شده وارد صفحه ی جدیدی خواهید شد که باید کارمزد احراز هویت پرداخت شود، که هزینه ی آن مقدار ۱۰ هزار تومان است. بعد از پرداخت وارد مرحله جدیدی می شوید. صفحه ی جدید از شما شماره سریال

پشت کارت ملی با کارت هوشمند شما را می خواهد که در جای مشخصی باید وارد کنید. اگر ثبت نام کد ملی انجام داده اید ولی کارت هوشمند خود به دستتان نرسیده است نگران نباشید بجای شماره سریالی که از شما درخواست کرده است کد پیگیری کاغذ درخواست کارت هوشمند تان را در کادر مشخص وارد کنید.

ضبط ویدیوی سلفی

به این مرحله که رسیدید باید کامل و درست گردی صورت خود را روی قسمتی که در صفحه مشخص شده با صفحه ی موبایل به طوری تنظیم کنید که با هم مطابقت داشته باشد. و بعد از آن گزینه شروع ضبط کردن ویدیو را انتخاب کنید و از صورت خود ویدیو بگیرید، دقت کنید صورت خود را از کادر خارج نکنید تا این مرحله با پایان برسد.

ثبت نمونه امضا

به این مرحله که می رسید نوبت به ثبت کردن امضای خود در سامانه احراز هویت می رسید. در این مرحله افراد دچار اشتباه می شوند، شما باید یک کاغذ سفید بیاورید و بر روی آن کاغذ امضای خودتان را رسم کنید. این امضا باید بسیار تمیز کشیده باشد بدون هیچ خط خوردگی، نوشتن اسم یا نام خانوادگیتون کنار امضا حتما خودداری کنید.

به همین صورت شما در سامانه احراز هویت سجام به صورت غیر حضوری ثبت نام کرده اید. هنگامی که تمام این مراحل را انجام داده باشید و سامانه تایید کرده باشد برای شما یک پیامکی که داخل آن نوشته شده (درخواست شما با موفقیت ثبت شد) در اپلیکیشن به نمایش گذاشته می شود.

نکات مهم ثبت نام غیر حضوری سجام

به نکاتی که در این قسمت راجب ثبت نام احراز هویت می گوییم توجه داشته باشید:

●      همه ی افراد می توانند ۳ بار در سامانه غیر حضوری ثبت نام کنند.

●      سامانه فقط برای اشخاصی که داخل ایران زندگی می کنند فعال می باشد.

●      هنگام ثبت نام به هر دلیلی از سامانه نباید خارج شوید.

●      اگر ثبت نام شما موفق نبود کارمزدی که پرداخت کرده اید عودت داده نمی شود.

فرایند احراز هویت سامانه سجام با همکاری یوآیدی به صورت غیرحضوری انجام می شود. کاربران با انجام فرایند ثبت نام و احراز هویت سامانه سجام با یوآیدی و با استفاده از گوشی هوشمند، می توانند کد بورسی خود را به صورت غیرحضوری دریافت نمایند. یوآیدی اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور است که فرایند احراز هویت کاربران را با الگوریتم های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نظیر تشخیص چهره و تشخیص زنده بودن چهره کاربر انجام می دهد. فرایند احراز هویت غیرحضوری با یوآیدی به صورت آنی و با دقت بالای ۹۸ درصد انجام می پذیرد.

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا