شرکتهای ایرانی

طراحی و تولید انواع فنرهای صنعتی

اگر به وسایل و تجیهزات اطراف خود نگاهی بیندازیم، غیر ممکن است که برای ساخت ۹۰ درصد آنها از فنر استفاده نشده باشد. فنرها در همه جا هستند. در انواع ماشین ها، تشک و محصولات مصرفی گرفته تا تجهیزات و ماشین آلات صنعتی و سنگین.

عملکرد آنها بدین گونه است که در هنگام اعمال نیرو (از بار) انرژی را ذخیره می کنند و پس از برداشتن بار انرژی را آزاد می کنند. در شرایط عادی، صرف نظر از نوع فنرهای مورد استفاده در یک محصول، پس از برداشتن بار، فنر به شکل اولیه خود باز می گردد.  فنر سازی آسیا یکی از این تولید کنندگان فنر در ایران است که سال ها در این حرفه فعالیت دارد.

طراحی و تولید فنرهای صنعتی

استفاده از فنر در هر محصولی بر اساس قانون هوک انجام میشود. قانون هوک به سادگی رابطه بین “نیروی” وارد شده بر فنر و خاصیت ارتجاعی آن را نشان می دهد. به زبان ساده، قانون هوک بیان می کند که نیروی مورد نیاز برای فشرده سازی و گسترش فنر با جابجایی رابطه مستقیم دارد.

حال با اینکه ۹۰ % مردم میدانند فنر چیست؟ اما از فرایند تولید آن احتمالا چیزی نمی دانند. فرآیند تولید فنرها با برخی تغییرات بر اساس نوع فنر ساخته شده، ساده به نظر می آید. در ابتدایی ترین نوع خود، فنرها از طریق فرآیند سیم پیچی، عملیات حرارتی، سنگ زنی، پوشش دهی و تکمیل تولید می شوند. متریال به کار رفته در فنرها انواع خاصی از فلزات بوده که به سه دسته کربن بالا، آلیاژهای فولادی و فولاد ضدزنگ تقسیم میشوند.

رایج ترین انواع فنر ساخته شده صنعتی عبارتند از:

فنرهای نیروی ثابت

فنرهای نیروی ثابت را که فنر ساعتی نیز می نامند؛ معمولاً یک روبان پیچ ‌دار از فولاد فنری است که در کاربردهای متعادل ‌سازی مانند تنظیم ارتفاع برای نمایشگرها و ساعت‌ها استفاده می‌شود.

فنرهای کویل دار

به عنوان فنرهای کویل یا مارپیچ نیز شناخته می شوند. فرآیند سیم پیچی فنری را طی می کنند، معمولاً یک سیم پیچ یا دستگاه سیم ساز و در نتیجه شکلی مارپیچ پیدا می کنند. انواع مختلفی از فنرهای مارپیچ وجود دارد که منجر به تغییراتی در فرآیند تولید فنرهای مارپیچ می شود.

فنرهای فشاری

بر خلاف فنرهای کششی با سیم پیچ هایی که در حالت سکون با هم تماس دارند، فنرهای فشاری دارای سیم پیچ هایی هستند که در حالت سکون از هم جدا هستند و با وارد شدن نیرو به آنها فشرده می شوند. این نوع فنرها در برابر نیروی وارده به عقب رانده می شوند. برای خرید فنر باید چند مورد مهم که استاندارد بودن فنر را تا حد زیادی تایید میکند در نظر داشت. که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

فنرهای پیچشی

فنر پیچشی یک فنر منحصر به فرد است که دو سر آن از یک سیم پیچ امتداد می یابد. همانطور که نیرو به انتهای آن وارد می شود، سیم پیچ به صورت مارپیچ محکم تری می پیچد و در برابر نیروی اعمال شده به عقب رانده می شود. نمونه ‌های رایج عبارتند از فنرهای موجود در تریلرها یا درهای کامیون است. مانند فنرهای اکستنشن، فرآیند تولید فنر پیچشی معمولاً شامل ماشین های کویلینگ یا شکل دهی است.

طراحی و تولید فنرهای صنعتی

فنرهای کششی

اغلب در دو سر خود یک قلاب دارند که اصطلاحا به آنها فنر قلابدار نیز می گویند و شکل ظاهری آن به صورتی است که حلقه های آن به هم چسبیده و فاصله ای ندارند. فنر های کششی در صنایع مختلف همچون خودرو سازی، کارخانجات صنعتی و … کاربرد دارد.

فنر کوپلینگی

فنری دنده ای شکل است که غالبا از جنس فولاد بوده و دنده های آن U شکل و در دو مدل تمام دایره و نیم دایره ساخته میشوند. از مزایای کاربردی کوپلینگ فنری، میتوان به مقاومت بسیار بالا نسبت به ضربه های متوالی و انعطاف پذیری بسیار بالای آن اشاره نمود.

خرید انواع فنر صنعتی از بازار تهران

برای خرید انواع فنر باید بدانیم که چگونه فنر مناسب را انتخاب کنیم. بنابراین هنگام سفارش مهم است که به قطر داخلی و خارجی فنر، طول آزاد و ارتفاع جامد آن و نوع متریال استفاده شده در فنر توجه داشته باشیم. در کنار همه اینها باید به دنبال سازنده ای معتبر نیز باشیم.

مجموعه آسیا فنر جزو برترین تولید کنندگان فنر و انواع آن در بازار بزرگ تهران است که می توانید انواع فنر نظیر فنرفشاری، فنر کوپلینگ که اولین سازنده آن تیم فنرسازی آسیا است، فنر پیچشی، فنر کششی و فنر حلزونی را از این مجموعه با بهترین کیفیت و قیمتی مقرون به صرفه خریداری کنید.

گروه صنعتی با بیش از ۳۰ سال سابقه درخشان در عرصه تولید انواع فنر و واشر آماده ارائه خدمات به صنعت گران عزیز کشورمان است.

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا