عمومی

شغل آینده باراک اوباما بعد از ریاست جمهوری

باراک اوباما نخستین رییس جمهور رنگین پوست آمریکا سال آینده بعد از پایان دو دور ریاست جمهوری، پلاک شماره ۱۶۰۰ خیابان پنسیلوانیا واشنگتن (آدرس کاخ سفید) را برای همیشه رها خواهد کرد، اما مقصد بعدی اولین رییس جمهور رنگین پوست آمریکا (چهل و چهارمین رییس جمهور) کجا خواهد بود؟

به نقل از عصر ایران، به گزارش خبرگزاری فرانسه با پرسیدن این سوال در انتشار گزارشی نوشت: تجربه نشان داده است روسای جمهوری آمریکا به ندرت ممکن است بعد از پایان دوران ریاست جمهوری در پایتخت بمانند. جیمی کارتر پس از اتمام یک دوره چهار ساله ریاست جمهوری به زادگاه خود ایالت جورجیا بازگشت و رونالد ریگان نیز به کالیفرنیا رفت.

بیل کلینتون نیز در نیویورک یک زندگی جدید را آغاز کرد و در آنجا بنیاد کلینتون را احداث کرد. این همان شهری بود که همسرش هیلاری نیز در آن به فعالیت مشغول بود و برای اولین بار به عنوان سناتور از این ایالت به سنا راه پیدا کرد.

هیچ کس هنوز دقیقا نمی داند پس از ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ (تاریخ ترک کاخ سفید از سوی اوباما) شغل و مقصد و خانه بعدی رییس جمهوری آمریکا کجا خواهد بود!

برخی حدس و گمان ها حاکی از آن است که آنها (خانواده اوباما)ممکن است به ” پالم اسپرینگز” و یا ” هونولولو” یعنی جایی که زوج اوباما در آنجا سرمایه گذاری شخصی داشته و املاک خریده اند بروند، اما هنوز رسما این موضوع قطعیت ندارد.

شغل آینده باراک اوباما بعد از ریاست جمهوری

شخص باراک اوباما به شهر شیکاگو متصل است، آنجا مکانی است که او زندگی سیاسی و حرفه ای خود را از آن شروع کرده است و در این شهر پیروزی بزرگی را بعد از انتخابات نوامبر ۲۰۰۸ جشن گرفت. همچنین در حال حاضر بنیاد و کتابخانه اوباما در این شهر بادخیز آمریکا قرار دارد.

اوباما سال پیش زمان افتتاح کتابخانه اوباما در شیکاگو در سخنانی درباره این شهر اظهار داشت:” همه رشته های زندگی من به شیکاگو بر می گردد و من در این شهر بود که به معنای واقعی کلمه مرد شدم. اینجا جایی است که برای نخستین بار با همسرم آشنا شدم و جایی است که فرزندان من به دنیا آمدند.”

اوباما تا به امروز دربرابر پرسش های خبرنگاران درباره مقصد بعدی خانواده رییس جمهوری گفته است ،به موقع با توجه به اولویت های خانواده در این باره تصمیم گیری خواهد شد.

اوباما در سال ۲۰۱۳ در مصاحبه با شبکه خبری ای بی سی آمریکا از اینکه خانواده اش (میشل و مالیا و ساشا) به خاطر ملاحظات رییس جمهوری او برنامه های شخصی خود را تغییر داده و فداکاری می کنند، سپاسگزار است.

اسلوین معتقد است شاید اوباما نیز همانند سلفش (بیل) کلینتون دست به اقدام بزرگی بزند و وارد گود نقش آفرینی در پلاتفرمی جدید شود.

میشل اوباما که وکیلی حرفه ای است امکان ورود به سیاست بعد از اتمام دوران ریاست جمهوری همسرش و تبدیل شدن به هیلاری کلینتون جدید در آمریکا را رد کرده است.

اوباما چند هفته پیش در یک مصاحبه عنوان کرد : سه چیز در دنیا است که به طور کامل قطعیت دارد: مرگ، مالیات و عدم حضور میشل اوباما در آینده به عنوان نامزد ریاست جمهوری.

یک چیز برای اوباما حل شده است: این خانواده مشکل مالی خاصی نخواهند داشت. اوباما که خود دستی در قلم دارد انتظار می رود پس از پایان دوران ریاست جمهوری با نوشتن کتاب خاطرات خود درآمد خوبی کسب کند.

“مارک آپدرگروف” مورخ و مدیر کتابخانه لیندون جانسون در شهر آستن تگزاس در این مورد معتقد است: خاطره نویسی سنتی رایج و مرسوم برای روسای جمهوری آمریکا به منظور کسب درآمد پس از پایان دوران ریاست جمهوری است.

افزون بر این “سخنرانی پولی” در آمریکا و دیگر کشورهای دنیا نیز می تواند منبع درآمد خوبی برای روسای جمهور بازنشسته باشد.

فعالیت های خیریه؟ دادگاه عالی؟

اوباما مدتی پیش گفته بود که امیدوار است با جوانان در محله های فقیر نشین شهرهای آمریکا  که در آنجا نرخ “ترک تحصیل، بیکاری و حبس” بالاتر از جاهای دیگر است برای خلق  “فرصت برابر” به معنای واقعی کلمه همکاری کند.

تجربه نشان داده است در حالی که برخی روسای جمهوری آمریکا پس از پایان دوران ریاست جمهوری ترجیح داده اند به گوشه ای رفته و عزلت بگیرند اما برخی دیگر از آنها بعد از دوران ریاست جمهوری “مرحله دوم فعالیت ها”ی خود را آغاز کرده اند.

جان کویینزی آدامز رییس جمهوری اسبق آمریکا که در سال ۱۸۲۹ در انتخابات برای راه یابی دوباره به کاخ سفید با شکست روبرو شد به کنگره بازگشت و تا پایان عمر فعالیت خود را در کنگره متمرکز کرد. آدامز در جریان ماجرای لغو برده داری فعالیت های گسترده ای و سخنرانی های فصیحی در کنگره داشت.

ویلیام هوارد تافت رییس جمهوری اسبق آمریکا (۱۹۰۹ – ۱۹۱۳) نیز بعد از اتمام یک دوره ریاست جمهوری به عنوان رییس دادگاه عالی آمریکا به فعالیت مشغول شد.

آیا اوباما نیز که پیش از این رییس بخش حقوق هاروارد بوده  است و زمان خداحافظی با کاخ سفید ۵۵ ساله خواهد بود، گرایشی به ورود به سیستم قضایی و دادگاه عالی آمریکا را خواهد داشت؟

وی در اکتبر ۲۰۱۴ طی مصاحبه ای با نیویورکر به این احتمال این گونه پاسخ داد: من فکر می کنم سیستم قضایی برای من بیش از حد رهبانی است. من شش سال رییس جمهور بوده ام و قرار است دو سال دیگر هم در این حباب باقی بمانم ، به نظرم باید مدتی را بیرون از جایگاه ریاست جمهوری سر کنم.”

با این وجود تجربه دو رییس جمهور اسبق دموکرات آمریکا یعنی کارتر و کلینتون در تاسیس بنیادهایی جهانی و فعالیت های ورای مرزهای آمریکا به عنوان راهنما پیش چشم رییس جمهور آمریکاست.

شایعات هم نشان از آن دارد که اوباما ممکن است برای تدریس (در رشته حقوق) به دانشگاه کلمبیا یعنی همان محل تحصیلش در دهه ۱۹۸۰ برود.

اوباما در مورد علاقه اش به تدریس به نیویورکر گفته است: من تدریس را خیلی دوست دارم. دلم واقعا برای سروکله زدن با دانشجویان و کلاس های درس تنگ شده است.

از نظر “مارک آپدرگروف” مورخ، تاریخ دهه های گذشته آمریکا نشان می دهد “فعالیت های پس از دوران ریاست جمهوری” حتی می تواند تاثیری مثبت بر ترمیم وجهه روسای جمهوری آمریکا داشته باشد. آپدرگروف بر این باور است: به نظر من روسای جمهور بازنشسته  می توانند در این مرحله با انجام فعالیت هایی میراث گذشته کارنامه کاری خود در کاخ سفید را ترمیم کنند.

شغل آینده باراک اوباما بعد از ریاست جمهوری

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا