یکی از راهکارهای مناسب با بیشترین رضایتمندی برای سازمان ها مطابق با آخرین مطالعات راهکار «شایستگی محوری» یا core competency می باشد که در سال گذشته 80 درصد سازمان های استفاده کننده از این راهکار رضایت کاملی داشته اند.
در اين نوشتار شايستگی محوری به عنوان رهکاری برای ممتاز کردن کسب و کار معرفی میشود.
معرفی شایستگی محوری
راهکار«شايستگی محوری»، برای اولين بار توسط C.K.Prahalad و Gary Hamel معرفی شده است.به نظر آنها شايستگی محوری عاملی ويژه برای هر کسب و کار است که سازمان و کارکنان بر اساس آن فعاليت میکنند.
شايستگی محوری مجموعهای از مهارتهاي منحصر بفردی می باشد که به سازمان این توانایی را می دهد که محصولات يا خدماتی منحصربهفرد به مشتريان ارائه دهد. اين راهکار سازمان با استفاده از هماهنگی توليد، تنوع مهارتها و يکپارچگی تکنولوژیهای متعدد امکان يادگيری سازمانی را فراهم خواهد کرد.
شايستگی محوری منجر به ايجاد مزيت رقابتی برای سازمان میشود. استفاده از ابزار شايستگی محوری به سازمانها اجازه میدهد تا با سرمايهگذاری بر نقاط قوت خود تمايزی قابل توجه نسبت به رقبا ايجاد کنند و يکپارچگی در استراتژی سراسر سازمان داشته باشند.
شایستگی محوری راهکاری برای ممتاز کردن کسب و کار
شايستگی محوری چگونه است؟
در این بخش به اقدامات لازم برای توسعه شايستگی محوری برای ممتاز کردن کسب و کار خواهیم پرداخت:
1. تواناييهای کليدی خود را شناسايي و متمایز کنیدو با تقويت بیشتر این توانایی ها را به نقاط قوت اصلی تبديل کنيد.
2. خود را با ديگر شرکتها و سازمانهايي که مهارتهايي مشابه دارند مقايسه و اطمينان حاصل کنيد در مسير توسعه قابليتهای منحصر به فرد خود هستيد.
3. درک درستی از آنچه برای مشتری ايجاد ارزش میکند داشته باشيد و برای توسعه آنها سرمايهگذاری کنيد.
4. يک نقشه راه سازمانی برای ايجاد تنظيم اهداف شايستگی محوری تهيه کنيد.
5. به دنبال اتحاد، يکپارچگی و جمعآوری نقاط قوت در واحدهای کليدی و اصلی سازمان باشيد.
6. کارکنان را به ارتباطات و مشارکت در توسعه شايستگی محوری در سراسر سازمان تشويق کنيد.
7. نقاط قوت اصلی سازمان را حفظ کنيد، حتی اگر مديريت سازمان يا کسبوکار دچار تغيير شود.
8. سعی کنيد قابليتهای غيرمحوری سازمان را برون سپاری يا واگذار کنيد و تمام تمرکز خود را بر قابليتهای محوری سازمان معطوف کنيد.
تمامی کسب و کارهای موفق که شایستگی محوری را به عنوان راهکاری برای ممتاز کردن خود بر گزیده اند روش های زیر را بکار بسته اند:
• با استفاده از نقاط قوت سازمان، موقعيتها و شرايط رقابتی و استراتژيک ويژهای ترسیم کرده اند.
• برای بهتر شدن انتقال دانش و مهارت ميان کارکنان، همبستگی و هماهنگی مناسبی ميان واحدهای کاری به وجود آورده اند.
• به کارکنان برای درک اولويتهای مديريت کمک میکنند.
• در مورد چگونگی تخصيص منابع تصميمگيری میکنند.
• دامنه نوآوری، تحقيق و توسعه را در سازمان وسعت بخشیده اند.
• بازارهای جديد ايجاد میکنند و به سرعت وارد بازار میشوند.
• تصوير سازمانی نزد مشتريان را بهبود میدهند و وفاداری آنها را افزايش میدهند.
مثالهايي از شايستگیهای محوری شرکتهای برتر
نمونه های از شرکت های برتر در اجرای این راهکار در ممتاز کردن کسب و کار خود
شرکت 3M با در اختيار داشتن بيش از 88 هزار نفر از کارکنان در 60 کشور جهان و تنوع بيش از 55 هزار محصول مختلف شامل انواع چسب، ورقه، محصولات دندانپزشکی، مواد الکترونیکی، محصولات پزشکی و مدارات الکترونیکی، شايستگی محوری خود را اينگونه بيان میکند؛ شايستگی محوری 3M، مبتنی بر نوآوری و ارائه راهحلهای منحصر به فرد به مشتريان صنعتی و تجاری است. قيمت پايين نسبت به رقبا، زنجير ارزش مشتری، ارائه خدمات بکر و جديد و نام تجاری از جمله مهمترين شايستگیهای محوری اين شرکت است.
شرکت نايک، بهعنوان يکی از بزرگترين توليدکنندگان پوشاک، کفش و لوازم ورزشی و با حدود 38 هزار نفر شايستگیهای محوری خود را شامل نام تجاری (با ارزش تقريبی 7/10 میلیارد دلار)، کيفيت محصول، نوآوری، راهبری هزينه و فروش اثربخش عنوان کرده است.
شرکت سازنده رايانه DELL نيز با در اختيار داشتن 88 هزار نفر در نقاط مختلف دنيا که يکی از ویژگیهای آن فروش بدون واسطه و مستقيم به مشتريان است، شايستگیهای محوری خود را شامل ارائه خدمات دارای ارزش افزوده به مشتريان و توانايي و قابليت در بخشبندی بازار معرفی کرده است.
خداقوت بابت ممحتوای بسیار عالی و کاربردی سایتتون.
ایا اجازه دارم از مطالب سایت برای تحقیق استفاده کنم؟