تئوری‌های مدیریت

شایسته محوری راهکاری برای کسب و کارهای ممتاز

شایسته محوری راهکار رضایت سازمانی

یکی از راهکارهای مناسب با بیشترین رضایتمندی برای سازمان ها مطابق با آخرین مطالعات راهکار «شایستگی محوری» یا core competency می باشد که در سال گذشته ۸۰ درصد سازمان های استفاده کننده از این راهکار رضایت کاملی داشته اند.

در این نوشتار شایستگی محوری به عنوان رهکاری برای ممتاز کردن کسب ‌و‌ کار معرفی می‌شود.

شایستگی محوری

معرفی شایستگی محوری

راهکار«شایستگی محوری»، برای اولین بار توسط C.K.Prahalad و Gary Hamel معرفی شده است.به نظر آنها شایستگی محوری عاملی ویژه برای هر کسب و کار است که سازمان و کارکنان بر اساس آن فعالیت می‌کنند.

شایستگی محوری مجموعه‌ای از مهارت‌های منحصر بفردی می باشد که به سازمان این توانایی را می دهد که محصولات یا خدماتی منحصربه‌فرد به مشتریان ارائه دهد. این راهکار سازمان با استفاده از هماهنگی تولید، تنوع مهارت‌ها و یکپارچگی تکنولوژی‌های متعدد امکان یادگیری سازمانی را فراهم خواهد کرد.

شایستگی محوری منجر به ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان می‌شود. استفاده از ابزار شایستگی محوری به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا با سرمایه‌گذاری بر نقاط قوت خود تمایزی قابل توجه نسبت به رقبا ایجاد کنند و یکپارچگی در استراتژی سراسر سازمان داشته باشند.

شایستگی محوری راهکاری برای ممتاز کردن کسب و کار

شایستگی محوری چگونه است؟

در این بخش به اقدامات لازم برای توسعه شایستگی محوری برای ممتاز کردن کسب و کار خواهیم پرداخت:

۱٫ توانایی‌های کلیدی خود را شناسایی و متمایز کنیدو با تقویت بیشتر این توانایی ها را به نقاط قوت اصلی تبدیل کنید.

۲٫ خود را با دیگر شرکت‌ها و سازمان‌هایی که مهارت‌هایی مشابه دارند مقایسه و اطمینان حاصل کنید در مسیر توسعه قابلیت‌های منحصر به فرد خود هستید.

۳٫ درک درستی از آنچه برای مشتری ایجاد ارزش می‌کند داشته باشید و برای توسعه آنها سرمایه‌گذاری کنید.

۴٫ یک نقشه راه سازمانی برای ایجاد تنظیم اهداف شایستگی محوری تهیه کنید.

۵٫ به دنبال اتحاد، یکپارچگی و جمع‌آوری نقاط قوت در واحدهای کلیدی و اصلی سازمان باشید.

۶٫ کارکنان را به ارتباطات و مشارکت در توسعه شایستگی محوری در سراسر سازمان تشویق کنید.

۷٫ نقاط قوت اصلی سازمان را حفظ کنید، حتی اگر مدیریت سازمان یا کسب‌وکار دچار تغییر شود.

۸٫ سعی کنید قابلیت‌های غیرمحوری سازمان را برون سپاری یا واگذار کنید و تمام تمرکز خود را بر قابلیت‌های محوری سازمان معطوف کنید.

تمامی کسب و کارهای موفق که شایستگی محوری را به عنوان راهکاری برای ممتاز کردن خود بر گزیده اند روش های زیر را بکار بسته اند:

• با استفاده از نقاط قوت سازمان، موقعیت‌ها و شرایط رقابتی و استراتژیک ویژه‌ای ترسیم کرده اند.

• برای بهتر شدن انتقال دانش و مهارت میان کارکنان، همبستگی و هماهنگی مناسبی میان واحدهای کاری به وجود آورده اند.

• به کارکنان برای درک اولویت‌های مدیریت کمک می‌کنند.

• در مورد چگونگی تخصیص منابع تصمیم‌گیری می‌کنند.

• دامنه نوآوری، تحقیق و توسعه را در سازمان وسعت بخشیده اند.

• بازارهای جدید ایجاد می‌کنند و به سرعت وارد بازار می‌شوند.

• تصویر سازمانی نزد مشتریان را بهبود می‌دهند و وفاداری آنها را افزایش می‌دهند.

مثال‌هایی از شایستگی‌های محوری شرکت‌های برتر

نمونه های از شرکت های برتر در اجرای این راهکار در ممتاز کردن کسب و کار خود

شرکت ۳M با در اختیار داشتن بیش از ۸۸ هزار نفر از کارکنان در ۶۰ کشور جهان و تنوع بیش از ۵۵ هزار محصول مختلف شامل انواع چسب، ورقه، محصولات دندانپزشکی، مواد الکترونیکی، محصولات پزشکی و مدارات الکترونیکی، شایستگی محوری خود را این‌گونه بیان می‌کند؛ شایستگی محوری ۳M، مبتنی بر نوآوری و ارائه راه‌حل‌های منحصر به فرد به مشتریان صنعتی و تجاری است. قیمت پایین نسبت به رقبا، زنجیر ارزش مشتری، ارائه خدمات بکر و جدید و نام تجاری از جمله مهم‌ترین شایستگی‌های محوری این شرکت است.

شرکت نایک، به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پوشاک، کفش و لوازم ورزشی و با حدود ۳۸ هزار نفر شایستگی‌های محوری خود را شامل نام تجاری (با ارزش تقریبی ۷/۱۰ میلیارد دلار)، کیفیت محصول، نوآوری، راهبری هزینه و فروش اثربخش عنوان کرده است.

شرکت سازنده رایانه DELL نیز با در اختیار داشتن ۸۸ هزار نفر در نقاط مختلف دنیا که یکی از ویژگی‌های آن فروش بدون واسطه و مستقیم به مشتریان است، شایستگی‌های محوری خود را شامل ارائه خدمات دارای ارزش افزوده به مشتریان و توانایی و قابلیت در بخش‌بندی بازار معرفی کرده است.

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا