نگهداری و تعمیرات

شناسنامه ماشین آلات، گام اول در نگهداری از آنها

کارخانه‌ها و شرکتهای تولیدی، بخش بالایی از سرمایه گذاری خود را در ماشین آلات و تجهیزات تولیدی انجام داده اند و علاوه بر آن، ماشین آلات سهم بالایی در خلق ارزش برای این گونه سازمانها دارند. به این معنا که بروز مشکل برای تجهیزات تولیدی، تمام جریان ارزش آفرینی در شرکت را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین مدیران شرکتهای تولیدی، باید توجه ویژه ای به نگهداری از ماشین آلات داشته باشند. یکی از اصول ابتدایی و اولیه برای این مهم، تهیه شناسنامه برای ماشین آلات و به روز آوری آن است. موضوعی که در این مطلب به آن پرداخته ایم.

لازم است همواره لیست کامل و به هنگامی از کلیه تجهیزات و دستگاه ها و وسائل، و به طور کلی از کلیه داراییهایی که مسئولیت حفاظت فنی و نگهداری و تعمیرات آنها را به عهده داریم در دسترس باشد. معمولاً در امور مالی لیستی از تجهیزات و داراییهای فیزیکی موجود است، ولی اطلاعات ذکر شده در این لیستها جهت استفاده در نگداری و تعمیرات کافی نخواهد بود. از آن گذشته امر شماره گذاری (کدگذاری) داراییهای که به منظور جمع اوری، طبقه بندی و تحلیل اطلاعات ضروری و مفید می باشد در قسمتهای مالی یک سازمان صنعتی رعایت نشده، یا در صورتی که رعایت شده باشد در کیفیتی نخواهد بود که برای اهداف مورد نظار در امور نگهداری و نتعمیرات قابل کاربرد باشد.

نگهداری و تعمیرات

از اقدامات اساسی و اولیه در سازماندهی امور نگهداری و تعمیرات (نت) در داخال صنعت تهیه شناسنامه برا تجهیزات می باشد.

پرونده های شناسنامه دستگاه ها می تواند دارای شکلها و ترکیبهای مختلفی باشد. مسلماً اندازه کارخانه و حجم ماشین آلات موجود در آن می تواند تعیین کننده چگونگی تهیه شناسنامه می باشد. اما به هر حال حداق کاری که می توان کرد، یک صفحه گسترده (Spread Sheet) یا همان فایلهای اکسل می باشد. اطلاعات کلی که در این شناسنامه ها باید باشد شامل موارد زیر است :

۱- شماره (کد) دستگاه

۲- مشخصات فنی، شامل: قدرت، سرعت، مدل، ابعاد فیزیکی، وزن و …

۳- محل نصب یا محل بهره برداری از دستگاه

۴- اطلاعات مالی (شناره سفارش یا پرفورما، قیمت خرید، نرخ استهلاک و …)

۵- محل و شماره کاتولوگها، نقشه ها و دستور العملهای فنی

۶- قطعات اصلی دستگاه (الکتروموتور، گیرباکس و …)

۷- انواع تاسیسات لازم (برق، آب، هوای فشرده و …)

۸- نام و آدرس فروشنده، نمایندگی فروش قطعات یدکی و …

لازم است فایل شناسنامه ماشین آلات به طور مرتب به روزآوری شود. یعنی تمام خرابی ها، توقفها، تعویض قطعات و به طور کلی هر اتفاقی که برای ماشین رخ می دهد در این شناسنامه ثبت گردد تا بتوان از آن ها برای استفاده بهینه از ماشین آلات استفاده کرد.

منابع مورد استفاده در این مطلب:

PEM-MAG

کتاب برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات تالیف علی حاج شیرمحمدی

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا