سیستم‌های اطلاعات مدیریت (MIS)

فناوری اطلاعات چگونه به کمک ورزشکاران می آید؟

فناوری اطلاعات در ورزش کاربرد دارد ؟

ورزش بسکتبال، تنها یک ورزش سریع و پرانرژی نیست، بلکه یک کسب و کار بسیار بزرگ نیز هست. تیم های حرفه ای عضو اتحادیه ملی بسکتبال در ایالات متحده (NBA)، به طور متوسط سالانه ۵ میلیون دلار به هر بازیکن خود پرداخت می کنند. لذا ، باشگاه های ورزشی نیز امروزه مانند دیگر کسب و کارهای جهانی، با مشکلاتی نظیر هزینه های بالای دستمزد کارکنان، مسافرت کارکنان و دیگر هزینه های سازمانی دست و پنجه نرم می کنند. در ادامه کاربرد فناوری اطلاعات در ورزش را بخوانید.

سیستم های اطلاعات ورزشی به چه کار می آیند ؟

در طول یک فصل از مسابقات که هر تیم تا ۸۲ بازی را انجام می دهد، هر گونه اطلاعی هر چند کوچک از نقاط ضعف و قوت رقبا و بازیکنان خودی، کمک بزرگی به مربی تیم برای تمرین و برنامه ریزی بهتر می کند که نهایتاً منجر به کسب امتیازات بیشتر، بُردهای بیشتر و پول بیشتر می شود. اما یک مربی چگونه قادر است حجم زیادی از اطلاعات تیم ها و بازیکنان مختلف را جمع آوری کرده و با تحلیل آنها، تصمیم گیری کند؟

شرکت Synergy Sports Technology راه حلی برای مربیان یافته است. حدود ۳۰ کارشناس در این شرکت، وظیفه ی جمع آوری داده ها را بر عهده گرفته اند. به این صورت که آنها با قطعه قطعه کردن فیلم هر مسابقه بر اساس مالکیت توپ، روش بازی هر قطعه را با یک تَگ به یکی از صدها دسته ی موجود تخصیص داده و بدین ترتیب، در هر دسته، قطعات مختلفی از مسابقات مختلف به همراه ویدیوی آنها قرار می گیرد. همین رویه برای تمام بازیکنان نیز اعمال می شود تا تمام حرکات بازیکنان طبقه بندی شده و نهایتاً حجم زیادی از اطلاعات بدست می آید.

اطلاعات فوق در یک بانک اطلاعاتی ذخیره شده و از طریق سایت شرکت قابل دسترس است. مربیان با پرداخت آبونمان، وارد سایت شده و با استفاده از فهرست های مختلف، ویدیوهای مورد نیاز خود را پیدا می کند. به این ترتیب می توان تیم ها، بازیکنان، تاکتیک ها و نقاط ضعف و قوت آنها را مطالعه و تحلیل کرد. حتی بازیکنان نیز می توانند با تماشای ویدیوها، خود را قبل از هر مسابقه آماده کنند. نکته ی جالب دیگر آنست که این سیستم، نه تنها بازی های فصل جاری را تحلیل می کند، بلکه تحلیل بازی های فصل های گذشته تا ۱۰ سال پیش را نیز دارا می باشد.

باشگاه هایی که از MIS استفاده می کنند !

تاکنون ۱۴ باشگاه حاضر در لیگ حرفه ای آمریکا از این خدمات استفاده کرده اند. اگرچه این سیستم جایگزینی برای مربیان تیم ها نیست و اگرچه با زیاد شدن مشتریان، مزیت رقابتی بدست آمده از آن کمتر و کمرنگ تر می شود، اما دستکم هزینه ی مسافرت های مربیان و تحلیلگران برای تماشای بازی های رقبا و همچنین یافتن استعدادهای جدید را کاهش می دهد.

راه حل معرفی شده در بالا، به خوبی نشان می دهد که چگونه سیستم های اطلاعاتی برای غلبه بر هزینه های فزاینده ی دستمزد و مسافرت ها به کمک باشگاه های ورزشی می آیند.

منابع مورد استفاده در این مطلب:

کتاب انگلیسی:

Management Information Systems نوشته ی Ken Laudon و Jane Laudon

سایت انگلیسی:

The New York Times

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا