منابع انسانی

کنترل استرس در اقتصاد استرس زا

اگر در دوران رکود اقتصادی هنوز کارتان را از دست نداده اید، مطمئنا این احتمال را می دهید و اگر صبر کنید می بینید که حجم کارتان افزایش می یابد. زمان استراحتتان کم می شود و متوجه می شوید که وظایفتان بیشتر از تخصصتان شده است.

اگر همه اینها کافی نبود تا فشار خونتان را بالا ببرد، یک مطالعه از دانشکده مدیریت دانشگاه ملی فلوریدا نشان می دهد که در زمان بحران توقع مدیران افزایش می یابد و فشار کاری در دفتر کار بیشتر می شود. نگران نشوید، نفسی عمیق بکشید و مطالب زیر را بخوانید تا آرام شوید.

چیزهایی که برای مقابله با استرس نیاز دارید:

 * زمان: زمانی را برای استراحت و خواب مناسب شبانه و همچنین فعالیت های آرامش بخش در طول هفته اختصاص دهید.

* حمایت های اجتماعی: از بین دوستان خوب و اعضای خانواده تان افرادی را به عنوان تکیه گاه انتخاب کنید. تحقیقات نشان داده اند هنگامی که افراد تنها، مضطرب می شوند فشار خون و بی خوابی بیشتری را نسبت به کسانی که دارای روابط اجتماعی قوی هستند، تجربه می کنند.

* آگاهی فردی: از مشکلات دوری نکنید، این کار فقط آنها را وخیم تر می کند. شکست در تغییر شرایط یا مدیریت سطح استرس در طولانی مدت منجر به بیماری هایی چون افسردگی و حمله های قلبی می شود.

استرس را بشناسید

هدف: منشأ استرس  را شناسایی کنید.

سطح مشخصی از استرس در طول روز طبیعی است. بر طبق دانشنامه پزشکی گیل (Gale)، استرس یک واکنش طبیعی است خواه مثبت باشد و خواه منفی. سطح بالای استرس در بلندمدت می تواند سیستم عصبی را ویران کند، سردردهای مزمن به وجود آورد، بر روی دستگاه گوارش اثر بگذارد و باعث سکته قلبی شود. توصیه های زیر برای کمک به شما در جلوگیری از استرس های بیماری زا طراحی شده اند.

دو منشا برای استرس وجود دارد یکی درونی و دیگری بیرونی و شناخت تفاوت این دو منشا قدم اول در مواجهه با استرس است.

1 – منشاء درونی: استرس ناشی از نحوه ادراک شما از شرایط است. به نقل از دکتر جف برنتلی: «هر چه بیشتر فکر کنید واکنش های استرس زا را افزایش می دهید.» برای مثال مدیر شما پس از یک جلسه سخت، بر افروخته به نظر می رسد و از شما می خواهد با او جلسه ای داشته باشید. آیا سریعا گمان می کنید مشکل از جانب شما است؟ به گفته برنتلی: «ذهن شما شروع به فلسفه بافی در مورد یک فاجعه می کند» و این برای تحریک بدن به یک واکنش استرس زا کافی است.

استراتژی مقابله: ممکن است شما نتوانید محرک ها را تغییر دهید، ولی می توانید فرا بگیرید پاسخ های خود را تغییر دهید و ذهنتان را آرام کنید. لیستی از محرک هایی که در طول روز خون شما را به جوش می آورند تهیه کنید. این کار یک قدم کلیدی است، زیرا هنگامی که شما بفهمید احساساتتان از کجا نشات می گیرد می توانید روش سالمتری برای مقابله با آنان پیش گیرید.

2 – منشأ خارجی: تحقیقات دانشگاهی نشان می دهد عوامل خارجی مانند محیط کاری نامناسب، محرکی برای استرس های شغلی است. از جمله عواملی که منجر به استرس زایی محیط می شوند، می توان به سرپرستی اقتدار طلبانه، شغل هایی با روابط اجتماعی ضعیف و شغل های پر زحمت با درآمد کم اشاره کرد.

دکتر پیتر اسنال از دانشگاه کالیفرنیا می گوید: این عوامل می توانند منجر به واکنش های بیولوژیکی مانند فشار خون بالا و بیماری های خطرناکی مانند حمله قلبی و افسردگی شود. استراتژی مقابله: حذف منشأ استرس زا (مانند پیدا کردن شغلی دیگر) بهترین راه حل در بلندمدت است، ولی تا زمانی که بازار کار بهتر شود راه هایی را برای کنترل زمان و شرایط اطرافتان پیدا کنید. برای مثال اگر مسیر پر ترافیکی پیش رو دارید زودتر از خانه خارج شوید تا برای رسیدن به موقع به محل کارتان دچار استرس نشوید.

شنونده خوبی پیدا کنید

هدف: بدون به خطر افتادن سابقه شغلی تان با مشکل مقابله کنید.

دانستن اینکه استرس چه عوارضی برای شما دارد فقط ناراحت کننده است. شما احتیاج دارید آرام شوید، درست است؟ ماتو گراویک روانشناس صنعتی و استاد دانشگاه سینت لوئیس می گوید: «در مورد درد و دل کردن با دیگران مردد نباشید، ولی سنگ صبور خود را خردمندانه انتخاب کنید.»

به نقل از گراویک «هرچه بیشتر با همکارتان صحبت کنید، مسائل بیشتری در کار حل می شوند.» مطمئنا شما نمی خواهید کسی از نقاط ضعفتان با خبر شود و از آن سوء استفاده کند؛ بنابراین کسی را انتخاب کنید که سابقه اش را می دانید.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا