منابع انسانی

جایگزینی برای خوب ها در شرکت نیست !

شرکت‌هایی که فکر می‌کنند کارمندان خوبشان هم می‌توانند تعویض شوند، سخت در اشتباهند. همه ما می‌دانیم که در بازار امروز، دنیا مملو از متقاضیان کاری است که منتظر استخدام هستند؛ اما هر کسی نمی‌تواند جانشین یک کارمند خوب شود.

آن دسته از رهبران کسب‌وکار که معتقدند برای همه جانشین وجود دارد و فکر می‌کنند به راحتی می‌توانند کارمند جدیدی را با مهارت یا اعتبار بیشتر جذب کنند، خودشان را فریب می‌دهند. وقتی شرکتی کارمند فوق‌العاده خوبی را در اختیار دارد، باید بداند که آن کارمند ارزش‌هایی همراه خود دارد که نمی‌توان به سادگی چیزی را جایگزین آن کرد.

به علاوه، این کارمندان دانش سازمانی عمیقی در مورد محصول، سیستم‌ها و فرآیند کار دارند. همچنین روابط آن‌ها با سایر کارمندان طی سال‌های طولانی به وجود آمده است. تجربه غنی آن‌ها باعث شده بدانند که طی سال‌های کاری چه چیزی برای شرکت مفید بوده و چه چیزهایی کارآیی نداشته است. کارمندان مفید نوعی حس همراهی و نفوذ با همکاران خود دارند که وقتی این حس از بین می‌رود، تاثیر زیادی بر کل فرهنگ شرکت دارد.

وقتی شرکتی کارمند مفید و باتجربه خود را از دست می‌دهد، باعث می‌شود بقیه کارمندان نزد خود فکر کنند که «چرا آن شخص سازمان را ترک کرده و چرا سازمان پذیرفته که او برود؟ آیا مشکلی در شرکت وجود دارد که ممکن است در آینده برای ما هم دردسرساز باشد؟ شاید بهتر باشد من هم به دنبال کار دیگری بگردم.»

این دغدغه‌ها علاوه بر کارمندان، ممکن است برای مشتریان شرکت هم به وجود بیاید. وقتی مشتریان شرکت با یک کارمند خاص ارتباط دارند و به او اعتماد می‌کنند و آن کارمند شرکت را ترک می‌کند، مشتریان مزبور‌‌ همان سوالات بالا را از خود می‌پرسند: «آیا مشکلی وجود دارد که ما از آن بی‌خبریم؟ آیا باید به دنبال یک شرکت دیگر باشیم؟» بنابراین، تاثیر نوسانی از دست دادن یک کارمند مفید و کارآمد فرا‌تر از چیزی است که فکر می‌کنیم.

منابع انسانی

به علاوه، شرکت‌ها هنگام تصمیم‌گیری در مورد پاداش‌دهی با کارمندانشان باید بسیار باملاحظه رفتار کنند. اجتناب از افزایش پاداش کارمندان کارآمد در سازمان، می‌تواند اشتباه پرهزینه‌ای باشد. تلاش برای استخدام فرد جایگزین، هزینه‌ای بیش از افزایش پاداش و دستمزد آن کارمند مفید خواهد داشت. این فرآیند، به جز هزینه‌های مالی، هزینه تلف شدن وقت برای استخدام کارمند جدید، آموزش به او و هزینه-فرصت ایجاد وقفه در دانش سازمانی کسب‌وکار شما را هم به همراه خواهد داشت. به هر حال، اتفاقات دیگری در زندگی وجود دارند که باعث می‌شوند یک کارمند خوب از شرکتی جدا شود و این امور اجتناب ناپذیرند؛ اما وقتی یک شرکت گزینه‌هایی پیش‌رو دارد تا کارمندان خوب خود را حفظ کند، باید همه توان خود را به‌کار گیرد.

شرکت‌هایی که می‌خواهند استعدادهای درخشان خود را حفظ کنند، باید حس قدردانی خود را به آن کارمند نشان دهند، پاداش خوبی به او بدهند و با احترامی که سزاوار آن است، با او رفتار کنند.

باید بدانید کارمندان مفید و کارآمد، هر روز وقت و استعداد خود را صرف موفقیت شرکت شما می‌کنند و جانشین ندارند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا