منابع انسانی

این موارد را در مورد منابع انسانی بدانید !

اگر از یک مدیر اجرایی، درباره کارآیی مدیر منابع انسانی سوال کنید، احتمالا وی خواهد گفت: «سوال بجایی است، ما همواره می‌دانستیم که به چنین فردی در کسب‌وکار خود نیاز داریم.»

معمولاً از یک مدیر منابع انسانی انتظار می‌رود، ثبت امور مربوط به پرسنل را به عهده گیرد، برنامه‌هایی برای استخدام و نگهداری پرسنل در سازمان داشته باشد، عملکرد آن‌ها را مورد ارزیابی قرار دهد و سودآوری منابع انسانی موجود در سازمان را مورد بررسی قرار دهد. فرا‌تر از آن ماموریت وی ممکن است کمی پیچیده‌تر هم باشد. بسیاری از مدیران اجرایی که من می‌شناسم پاسخ مناسبی برای این سوال که «مدیر منابع انسانی شما چگونه به احراز موقعیت رقابتی شما کمک می‌کند؟» ندارند. حتی این مدیران فهرستی از فعالیت‌هایی که یک مدیر منابع انسانی باید انجام دهد تا باعث بهبود وضعیت رقابتی سازمان شود نیز در دست ندارند.
مهم‌ترین وظیفه یک مدیر منابع انسانی این است که مطمئن شود کارمندان وی با انگیزه‌ترین و توانمند‌ترین افرادی هستند که در بازار کار وجود دارند. در اینجا فهرستی از کارهایی که یک مدیر منابع انسانی باید انجام دهد برایتان می‌آوریم:

۱. همکاری و همفکری با شما به عنوان مدیر اجرایی و دیگر مدیران سازمان برای ایجاد و ارائه چشم انداز سازمان و استفاده از هرگونه وسیله ارتباطی که در سازمان وجود دارد برای رسیدن به این هدف.

۲. شناساندن سازمان شما به نخبگان جامعه به‌صورت فردی، آنلاین و از طریق رسانه‌های مکتوب و برنامه‌های تلویزیونی. یک مدیر منابع انسانی باید بتواند فرهنگ سازمانی شما را نه تنها به منظور ترغیب و جذب افراد بلکه برای ارتباط هرچه بیشتر با مشتریان، فروشندگان، رسانه‌ها و جوامع تجاری منتقل کند.

۳. آموزش به همه کارمندان برای گفتن حقیقت در محل کار به‌ویژه زمانی که مشاجره‌ای بین فردی به وقوع می‌پیوندد (توجه به مدیران اجرایی: این موضوع شامل این مورد می‌شود که اگر شما کار اشتباهی هم انجام دادید کارمندان بتوانند این موضوع را به شما یادآوری کنند.)

۴. تقویت فرهنگی که تاکید آن بر نبوغ است و این عامل را بر همه عوامل دیگر ترجیح می‌دهد.

۵. ساخت شبکه‌ای از افراد با کفایت، که باعث رشد سازمان شوند و طراحی مدلی برای جذب مناسب منابع انسانی.

۶. دور نمودن عملکرد منابع انسانی از الگویی که موجب دور نگهداشتن آن‌ها از سازمان می‌شود و هدایت آن‌ها به سمت ساختاری که رویکرد یکپارچه‌سازی مناسب منابع انسانی را در سازمان ترویج می‌کند.

۷. منظم ساختن پروسه‌های کاری منابع انسانی که مطابقت لازم را با قوانین سازمان داشته باشد. باید توجه داشت این مراحل کاری به گونه‌ای نباشند که نیروی انسانی تصور کند با آن‌ها مانند بچه‌ها رفتار می‌شود.

۸. ایجاد فرهنگ همکاری در سازمان که باعث نیرو بخشیدن به برنامه‌های اولویت دار سازمان باشد. اگر مدیر منابع انسانی شما حامی کارمندان نباشد و تنها به ترویج فرهنگ سازمانی بپردازد هیچ یک از نیروهای انسانی در حمایت از این فرهنگ برنخواهند آمد.

۹. از اعضای تیم خود بخواهید که نظرات خود را در مورد نحوه کار سازمان، شغل خود و به‌طور کلی درباره زندگی، برایتان اعلام کنند و این مساله را به سالی یکبار محدود نکنید. چرا که برخی سازمان‌ها تنها سالی یکبار به چنین نظر سنجی‌هایی روی می‌آورند.

۱۰. در هر فرصتی اعتماد را جایگزین ترس کنید. حتی در سیاست‌ها، جلسات آموزش، فعالیت‌های مدیریتی یا از طریق هر نوع گفت‌وگویی که با کارمندان خود دارید. باور کنید که عصر جدیدی در منابع انسانی آغاز شده است. آیا سازمان شما هنوز در لبه لغزان حمایت از مدیریت منابع انسانی حرکت می‌کند یا به حمایت از رویکردهای جدید پیوسته است؟

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا