منابع انسانی

چطور از شخصی درخواست راهنمایی کنیم؟

… وقتی قراره در مورد موضوعی از شخصی راهنمایی بگیریم، بهتره به موارد زیر توجه کنیم:

۱. شخص درست را انتخاب کنید

قدم اول اینه که مشخص کنید آیا موضوع مورد سوال شما در حوزه دانشی و توانایی شخص مورد نظر هست یا نه. این موضوع از این جهت اهمیت دارد که سوال رو از شخص اشتباه نپرسید که یا پاسخ نگیرید یا جواب غلط بگیرید. برای این‌که متوجه بشوید شخص مورد نظر شما در چه زمینه‌ای کار می‌کند بهتر است اگر شخص سایت دارد آن را خوب مطالعه کنید و درقدم بعدی از خود شخص بپرسید که آیا در زمینه موضوع سوال شما تجربه‌ای دارد و می‌تواند به شما کمک کند یا خیر؟ این پرسش از تلف شدن وقت شما و دیگران جلوگیری می‌کند.

۲. با هویت واقعی خود سوال بپرسید

در موارد زیادی هم در مشاوره‌ها و هم در ایمیل‌های دریافتی (البته در فضای ارتباطات اینترنتی)، می‌بینم که آدم‌ها ترجیح می‌دهند هویت خود را فاش نکنند. بدون هویت واقعی صحبت کردن اولا وجهه خوبی ندارد و دوم آن که باعث می‌شود که خود شما راهنمایی مناسبی دریافت نکنید. پاسخ به یک سوال ممکن است به جنسیت، سن، نوع‌کار، رشته تحصیلی و شهر محل سکونت و… مرتبط باشد. پس هم برای احترام به شخص مورد نظر و هم برای دریافت پاسخ مناسب، با هویت واقعی خود سوال بپرسید. اگرچه این نوع ارتباط مجازی است اما در نهایت ارتباط انسانی است بر بستری متفاوت از حالت عادی. این موضوع را در نظر داشته باشید که شخص مورد نظر شما این حق را دارد که به سوال شما در این شرایط پاسخ ندهد.

۳. موضوع را مشخص کنید

یکی از بزرگترین مشکلات این‌است که سوال پرسیده شده کاملا کلی است. مثلا شخص سوال می‌کند که من می‌خوام یک شرکت جدید در زمینه نرم‌افزار تاسیس کنم. به نظر شما خوبه یا بده. واقعا به این سوال نمی‌شه پاسخ داد. سوال‌های کلی، جواب‌های کلی به‌دنبال داره. وقتی موضوع را دقیقا مشخص نکنید، جواب مناسبی دریافت نخواهید کرد.

۴. قبل از سوال بدانید که در چه زمینه‌ای باید جواب بگیرید

این موضوع در ادامه مورد ۳ هست. وقتی سوال خود را مشخص کردید، بهتر است فکر کنید که انتظار پاسخ در چه سطحی و با چه میزان جزییاتی را دارید. راهنمایی گرفتن صرفا موضوع یک‌طرفه نیست. راهنما و راهنمایی شونده در یک ارتباط دو طرفه می‌توانند به نتیجه مطلوب برسند. صرفا بخاطر پرسیدن یک سوال ناواضح انتظار دریافت پاسخ نباید داشته باشید.

۵. انتظار شنیدن حقیقت را داشته باشید

خیلی وقت‌ها این اتفاق می‌افتد که پاسخ با انتظارات شخص سوال کننده مطابقت ندارد و به همین دلیل کاملا عصبی می‌شود. اگر از شخصی راهنمایی می‌خواهید این انتظار را داشته باشید که ممکن است پاسخی که دریافت می‌کنید کاملا متفاوت از چارچوب فکری شما باشد. این موضوع به این معنی است که شخصی از زاویه جدیدی به موضوع شما نگاه می‌کند.

منبع: thecoach.ir با اندکی دخل و تصرف

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا