منابع انسانی

راهکارهایی برای افزایش انگیزه و رضایت در سازمان‌ها

یکی از موضوعات و دغدغه‌های مدیران در محیط پیچیده و پر چالش کسب‌و‌کار کنونی این است که چگونه کارکنانی با انگیزه و عاشق کار و سازمان داشته باشیم. نقش کارکنان مشتاق در پیشبرد اهداف سازمانی انکارناپذیر است. در پژوهش‌های معتبر، رابطه مستقیم افزایش موفقیت سازمانی با افزایش رضایت سازمانی به اثبات رسیده است.

ارتقا محیط کارموسسه تحقیقاتی و پژوهشی مدیریتی گالوپ در پی یک نظرسنجی به دوازده اصل کلیدی برای ایجاد محیط مناسب کار دست یافت که در چنین محیط‌کاری، کارکنان با همه وجود کار می‌کنند و احساس رضایت می‌کنند. در زیر این دوازده کشف گالوپ را مرور می‌کنیم:

1- مطمئن شوید کارکنان می‌دانند سازمان و مدیران از آنها چه انتظاراتی دارند.

مدیران موفق و بزرگ این کار را از سه طریق انجام می‌دهند:

الف) تعریف اهداف

ب) اطمینان از درک اهداف توسط کارکنان

ج) فعالیت در راستای دستیابی به اهداف

آنها با این کار تلاش‌های افراد را تجمیع کرده و با استراتژی‌های سازمان هماهنگ می‌کنند. از این راه بزرگ‌ترین نتایج ملموس خلق می‌شود.

2- مطمئن شوید کارکنان به منابع و امکانات لازم برای انجام درست کار دسترسی دارند.

در ابتدا چنین به نظر می‌رسد که مدیران موفق منابع و امکانات لازم را برای انجام کار در اختیار کارکنان قرار می‌دهند، ولی در اصل آنها با این کار به کارکنان خود نشان می‌دهند که ما به شما اطمینان داریم و این اطمینان باعث عملکرد بهتر آنها می‌شود.

3- اجازه دهید کارکنان کاری را که در آن بهترین هستند، انجام دهند.

ارتباط مناسب بین شغل و شاغل از دغدغه‌های اصلی است. مدیران موفق همواره سعی می‌کنند برای کارکنان فرصت‌هایی ایجاد کنند تا آنها بتوانند در کاری که در آن بهترین هستند فعالیت کنند، این کار 33 درصد تعهد افراد به سازمان را زیاد می‌کند.

4- از کارکنان خوب به نحو مناسب تقدیر و قدردانی کنید.

مدیران موفق عملکردهای مثبت و رفتارهای بهره‌ور را به وسیله تقدیرهای مناسب تشویق می‌کنند. این کار باعث رشد فرهنگ دستیابی به اهداف و انجام فعالیت‌ها و رفتارهای مثبت می‌شود. شرکت‌هایی که مدیرانشان این رفتار را دارند 100 درصد بهره‌وری بالاتری نسبت به سایر کارکنان دارند.

5- به شخصیت انسانی کارکنان احترام بگذارید.

مدیران موفق مجدانه از کارکنانشان مراقبت می‌کنند. آنها به کارکنان فقط به‌عنوان قسمتی از فرآیند کسب و کار نگاه نمی‌کنند، بلکه مدیران نتیجه‌گرا یک علاقه شخصی در کارکنان ایجاد می‌کنند.

6- براي توسعه و پیشرفت از کارمندان حمايت كنيد.

مدیران موفق برای کارکنانشان نقش یک راهبر را ایفا می‌کنند. آنها به کارکنان خیلی نزدیکند، آنها را در مسیر درست هدایت می‌کنند و فعالیت‌های بهبود و نحوه بهبود را به آنها می‌آموزند و در جهت تعالی فردی به آنها کمک می‌کنند.

7- برای دیدگاه‌های افراد اهمیت قائل شوید.

مدیران موفق به کارکنانشان گوش می‌دهند. به آنها نشان می‌دهند که نتیجه فعالیت‌هایی که در آن چاشنی ایده کارکنان نیز وجود دارد، برایشان ارزشمنداست. این کار تاثیر بسزایی در افزایش بهره‌وری دارد.

8- کاری کنید که هر کس احساس کند شغل و نقش مهمی دارد.

مدیران با عملکرد بالا در ایجاد این احساس که کارکنان کاری مهم و ارزشمند دارند، هنر دارند. هنگامی که آنها این کار را انجام می‌دهند کارکنان به طور طبیعی کارآمدتر می‌شوند. این اقدام 5 تا 15 درصد افزایش سود و 15 تا 30 درصد کاهش خروج نیروها را در پی دارد.

9- تعامل کارمندان با افراد متخصص را بیشتر کنید.

ممکن است یک کارمند به تنهایی تمام تلاش خود را به خرج دهد؛ ولی وقتی در تیمی قرار گیرد، نحوه کار تیم نیز روی عملکردش تاثیر می‌گذارد.

مدیران موفق متوجه این نکته هستند و مطمئن می‌شوند که هر نفر بتواند با تعامل سازنده از تمام توانایی‌هایش کمک بگیرد.

10- دوستی‌ها را تشویق کنید.

ممکن است این یک موضوع احساسی تلقی شود، ولی وقتی کارکنان در جایی هستند که بهترین دوستانشان در آنجا کار می‌کنند، بهره‌وری بیشتری دارند. مدیران موفق شرایطی را فراهم می‌کنند که فضای دوستانه تقویت شود. این امر افزایش سود، ایمنی، کنترل موجودی، وفاداری و روابط خوب مشتریان با سازمان را در بر دارد.

11- در ارزیابی عملکرد روشی قاعده‌مند داشته باشید.

افراد دوست دارند بدانند از طرف سازمان در چه رتبه‌ای قرار دارند، مدیران موفق ارزیابی عملکرد سیستماتیک، قاعده‌مند دارند. آنها هرگز اجازه نمی‌دهند که ارزیابی عملکرد فراموش شود یا در حاشیه امور قرار گیرد. این کار باعث 20 تا 40 درصدی کاهش حوادث و 10 تا 15 درصدی ارتقای بهره‌وری می‌شود.

12- فرصت‌های رشد و یادگیری را فراهم سازید.

مدیران موفق می‌دانند که پرسنل اشتیاق به رشد و یادگیری در محیط کار دارند. آنها فضای برد-برد را ایجاد می‌کنند و در این حالت پرسنل منافع زیادی برای سازمان خواهندداشت. این اقدام 10 درصد افزایش بهره‌وری و 9 درصد ارتقای وفاداری مشتریان را به همراه خواهد داشت.

منبع: دنیای اقتصاد

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا