مزیت رقابتی

تعریف مزیت رقابتی (Competitive Advantage)

مزیت رقابتی به عنوان یک مزیت استراتژیک مطرح می شود که یک کسب و کار نسبت به اکثر رقبایش در فضای رقابت آن صنعت دارا می باشد. وجود مزیتهای رقابتی می تواند شرایط یک کسب و کار در رقابت با سایرین بهبود بخشد. معمولاً این مزیتهای رقابتی منجر به فروش بیشتر از محصول/خدمت و یا افزایش حاشیه سود می شود.

مفهوم مزیت رقابتی (Competitive Advantage) اولین بار توسط پورتر در سال ۱۹۸۵ ابداع شد. آن طور که پورتر می‌گوید، مزیت رقابتی نصیب شرکتی می‌گردد که برای مشتریانش ارزش قائل می‌شود. شرکت‌ها برای رسیدن به مزیت رقابتی، بازارهایی را انتخاب می‌کنند که در آن جایگاهی ممتاز دارند و با بهبود مستمر موقعیت خود، شرکت را به هدفی متحرک برای رقبایشان تبدیل می‌کنند.

بر اساس مدل پورتر ۳ مزیت رقابتی اساسی وجود دارد :

  • مزیت رهبری در هزینه (Cost Leadership)
  • مزیت تمایز در محصول/خدمت (Differentiation)
  • مزیت تمرکز (Focus)
مشارکت کنندگان در این صفحه:

سید حمیدرضا عظیمی آقای سید حمیدرضا عظیمی

توضیح : شما در حال مطالعه بخش دانشنامه هستید، در این بخش صرفاً اصطلاحات و معنی آن شرح داده می شود، اگر مایل به مطالعه مقاله و یادداشت‌های مدیریتی هستید، به بخش مربوطه از طریق منو مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا