آمیخته بازاریابی اینترنتی

آمیخته بازاریابی یا همان ۴P بازاریابی برای به کارگیری در بازاریابی اینترنتی، کارایی لازم را ندارد.

محدودیت‌های اصلی مدل سنتی آمیخته بازاریابی برای فضای آنلاین و اینترنت به دو موضع کلی زیر مربوط می شود:

  • کاهش شدید کارایی مدل ۴P برای فضای آنلاین و بازاریابی اینترنتی
  • عدم وجود عوامل استراتژیک در آمیخته بازاریابی سنتی

یکی از اساسی ترین نیازها برای موفقیت یک برنامه بازاریابی اینترنتی و به طور کلی تر تجارت الکترونیک در سازمانهای امروزی، یکپارچه سازی آن با استراتژیهای شرکت در ابعاد غیر مجازی است.

آمیخته بازاریابی اینترنتی که به ۴S شناخته می شود، عوامل حیاتی و مدیریتی زیر را دربر میگیرد.

۱- Scope قلمرو

به موضوعات استراتژیک و اصلی پیراموت حضور آنلاین مربوط می شود، باید مصداق این استراتژیهای اصلی را بازار،رقابت، مشتریان و تاثیر عملیات آنلاین بر فرآیندهای داخلی سازمان و نقش استراتژیک برنامه های آنلاین سازمان بدانیم.

۲- Site سایت

بیان کننده جنبه های عملیاتی حضور آنلاین است که منعکس کننده شخصیت، جایگاه یابی و تمرکز بازاریابی در کسب و کارهای آنلاین است. در واقع وب سایت وجه مشترک ارتباط بین سازمان و مشتریان است و این وجه مشترک باید مشتریان به برقراری ارتباط با شرکت و سازمان ترغیب نماید.

۳- Synergy هم افزایی

در این سینرژی یا هم افزایی به اهمیت یکپارچه سازی و هماهنگی بین حضور آنلاین شرکت و سایر فعالیتهای آن دارد. در واقع این هماهنگی منجر می شود که سازمان نتیجه ای بیش از جمع نتایج عملکرد آنلاین و غیرآنلاین بگیرد. برای رسیدن به این مهم موارد زیر مورد نظر است :

  • یکپارچه سازی با Front Office :در واقع این یکپارچه سازی یکی از مهمترین ملزومات رسیدن به بازاریابی جامع (Total Marketing) است. در اینجا لازم است که بین فعالیتهای آنلاین و حضور مجازی شرکت و اقداماتی که در فضای فیزیکی و در جلوی چشمان مشتری انجام می شود، یکپارچگی وجود داشته باشد.
  • یکپارچه سازی با Back Office : در واقع مقصود اصلی در اینجا، هماهنگی و یکپارچگی بین اقدامات ما در فضای مجازی و فرآیندهای درون سازمانی است، که تضمین یک حضور مجازی موفق را در پی خواهد داشت.
  • یکپارچه سازی با سازمانهای خارجی و شبکه های ارتباطی خارج از سازمان : اهمیت بالایی از منظر کارهای لوجستیکی و در صورت وجود برنامه های برونسپاری و … دارد.

۴- System سیستم

لازم استه سیستم ما امن، کاربرپسند و از نظر هزینه ای مقرون به صرفه باشد.

شکل گیری و تاریخچه آمیخته بازاریابی اینترنتی

این متد در سال ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ به عنوان یک ابزار تحقیقاتی شکل گرفت و بعدها به منظور راه اندازی یک وبسایت تجارت الکترونیک و یا ارزیابی یک سیستم موجود؛ تکمیل شد.

کاربردهای آمیخته بازاریابی (۴S Web Marketing Mix)

– راه اندازی یک وب سایت جدید

– ارزیابی و بررسی یک سایت و سیستم موجود

– کاملاً کارآمد برای سیستمهای Bricks & Mortar یا همان سیستمهای B2C

گامهای اساسی در به کارگیری آمیخته بازاریابی اینترنتی

قلمرو (Scope): استراتژی و اهداف

بررسی موارد زیر :

  • آنالیز بازار
  • مشتریان بالقوه
  • آنالیز داخلی
  • نقش استراتژیک فعالیتهای اینترنتی

سایت (Site) : عملکرد تحت وب

پاسخ به سوالات زیر :

  • مشتریان انتظار چه محتوایی بر روی سایت دارند؟
  • چرا مشتریان از وب سایت ما استفاده می کنند؟
  • چه چیزی انگیزه اصلی مشتریان برای بازدید مجدد از وب سایت ما است؟

هم افزایی (Synergy) : یکپارچگی

  • یکپارچه سازی با Front Office
  • یکپارچه سازی با Back Office
  • یکپارچه سازی با سازمانهای خارجی و شبکه های ارتباطی خارج از سازمان

سیستم (System) :

امکانات سخت افزاری و نرم افزاری

مشارکت کنندگان در این صفحه:

سید حمیدرضا عظیمی آقای سید حمیدرضا عظیمی

توضیح : شما در حال مطالعه بخش دانشنامه هستید، در این بخش صرفاً اصطلاحات و معنی آن شرح داده می شود، اگر مایل به مطالعه مقاله و یادداشت‌های مدیریتی هستید، به بخش مربوطه از طریق منو مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا