بازاریابی اینترنتیکارآفرینی

راهنمای خوداشتغالی آنلاین، ۱۳ درس طلایی برای کسب و کار اینترنتی (بخش اول)

راهنمای خود اشتغالی آنلاین“رئیس خود بودن”، “ساعات کاری دلخواه داشتن” و انگیزه هایی از این دست، علاوه بر اجبارهای ناخواسته نظیر “ورشکسته شدن کارفرما”، “نیافتن شغل مناسب” و… افراد بسیاری را به سوی خوداشتغالی (self-employment) و کارآفرینی سوق می دهد. از میان راه ها و گزینه های مختلف برای کسب درآمد، کسب و کار اینترنتی بیش از پیش توجه اقشار مختلف اجتماعی را به خود جلب کرده است. با رشد روزافزون تعداد کاربران اینترنتی در سراسر دنیا، بستر مناسب برای یافتن مخاطبان، حامیان مالی و شرکای بیشتر، به سرعت بزرگ می شود. اگر شما نیز تاکنون کسب و کار اینترنتی خود را آغاز کرده اید، یا در حال آغاز آن هستید و یا آن را در برنامه ی آینده ی خود قرار داده اید، این مقاله راهنماییست که قطعاً به آن نیاز خواهید داشت.

۱٫ هدف چیست؟

حتماً تا به حال در وبسایت شرکت های بزرگ، نوشته ای تحت عنوان بیانیه ی مأموریت (mission statement) دیده اید. در این بیانیه اهداف اصلی سازمان نوشته شده است. این بیانیه ها معمولاً طولانی و خسته کننده هستند و کسی هم به آنها توجه نمی کند. لازم نیست که شما نیز مأموریت خود را مانند آنها توصیف کنید. کافیست که در یک یا دو جمله بنویسید که چه کاری انجام می دهید و به چه چیزی قرار است دست بیابید.

هسته ی اصلی تمرکز خود را در آن بنویسید و آن را پیش خود نگه دارید. قرار نیست که این بیانیه را در اختیار دیگران قرار دهید، پس جنبه ی تبلیغاتی برای شما ندارد. تنها هدف آن اینست که شما را در مسیر صحیح حفظ کند. به عنوان مثال، اگر کسی به شما پیشنهاد شراکت داد، نگاهی به این بیانیه بیندازید تا بدانید که آیا کاری که به آن دعوت شده اید، در راستای اهداف اصلی شما قرار دارد یا خیر.

۲٫ از نقاط قوت خود درس بگیریم

اگر ایراداتی در کار خود می بینید و نمی توانید آنها را برطرف کنید، کافیست به نقاط قوت خود نگاه کنید. سعی کنید عواملی که باعث شده اند در برخی زمینه ها قوی تر باشید را درک کنید. شاید تمرکز بر روی همان عوامل بتواند نقاط ضعف را نیز به نقاط قوت تبدیل کند.

به عنوان مثال اگر خوب انشا می نویسید اما دستپخت خوبی ندارید، باید عوامل مهارت در نوشتن انشا را بیابید. تمرین کردن، داشتن معلم خوب و… ممکن است برخی از این عوامل باشند که استفاده از آنها در آشپزی نیز به شما کمک خواهد کرد.

۳٫ از کجا شروع کنیم؟

اگر تمام روز را کار کنید، بدون اینکه کارها را اولویت بندی کرده باشید، به راحتی گرفتار آنهایی خواهید شد که به رشد کسب و کارتان کمکی نمی کنند، و یا حداقل به اندازه ی برخی دیگر مؤثر نیستند. به محض اینکه کسب و کار جدید را آغاز کردید، مهمترین وظایف و کارهایی که در پیشبرد آن مؤثر هستند را تعریف کرده و به آنها اولویت اول را در کارهای روزانه بدهید.

به عنوان مثال، اگر وبلاگنویس حرفه ای هستید، مهمترین کارهای شما در طول روز اینها هستند:

  • نوشتن یک پست جدید
  • تحقیق در زمینه ی تخصصی وبلاگ
  • ساخت و زیباسازی وبلاگ
  • بازاریابی و تبلیغ برای وبلاگ

اگر وقت خود را بیشتر برای کارهای دیگری به غیر از موارد فوق صرف کنید، از وقت خود تا آنجا که ممکن بوده، مؤثر و مفید استفاده نکرده اید. ممکن است در ابتدای کار، اجرای این برنامه مشکل باشد، اما هر چه بیشتر این رویه را دنبال کنید، تلاش برای کسب و کار برایتان طبیعی تر و دلپذیرتر می شود.

۴٫ همین الآن شروع کنیم

برای نویسندگان بسیار پیش می آید که حوصله ی نوشتن نداشته باشند. هر گاه شما نیز حوصله ی نوشتن نداشتید، به خود بگویید که الآن ۳۰۰ کلمه می نویسم و باقی آن را روز دیگری خواهم نوشت. اتفاقی که به احتمال زیاد رخ خواهد داد، اینست که بعد از نوشتن ۳۰۰ کلمه، چنان غرق افکار خود می شوید که مقاله ای با چند هزار کلمه را به پایان خواهید برد.

هر گاه که کار بزرگی در پیش دارید، به خود بگویید که الآن کمی از آن را انجام می دهم تا بعداً آن را تکمیل کنم. احتمال زیادی وجود دارد که همین تلاش کوچک، انرژی زیادی را آزاد کند و باعث اتمام کار شود. حتی اگر هم کار را نیمه تمام رها کنید، به هر حال قسمتی از کل کار انجام شده است.

۵٫ ساعات اداری برای خود تعیین کنیم

شاید عجیب به نظر برسد که بعد از همه ی تلاش ها برای مستقل شدن و داشتن ساعات کاری دلخواه، باز هم برای خود ساعات اداری تعیین کنیم. ما هم در اینجا ساعات اداری ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر را توصیه نمی کنیم. فقط توصیه می کنیم که طبق برنامه ی معینی کار کنید. دلیل این امر، عمدتاً به عوارض کار کردن در منزل برمی گردد. فرد وبلاگ نویسی که در منزل کار می کند، نمی تواند مانند افراد معمولی در منزل استراحت کند. مثلاً ممکن است حین غذا خوردن نیز ایمیل های جدید را بخواند. با ادامه ی این روند، بعد از مدتی زندگی معمولی مختل می شود.

اگر قصد دارید روزانه تنها چند ساعت کار کنید، این عارضه جدی نخواهد بود. اما اگر قرار است به طور تمام وقت کار کنید، بهتر است در چهارچوب یک برنامه کار کنید و در خاج از ساعات کاری، به استراحت و امور شخصی بپردازید.

۶٫ پولتان را هدر ندهید!

برای بسیاری، نه کسب درآمد، بلکه حفظ آن یک مشکل محسوب می شود. وقتی کسب و کاری را آغاز می کنید، مرتباً فکر می کنید که برای پیشرفت کار باید وسایل زیادی تهیه کنید. برای وبلاگ نویسی، خرید یک لپتاپ جدید و گران، ضروری به نظر می رسد. واقعیت اینست که با یک لپتاپ قدیمی نیز می توان کار کرد. همین که بتوانید مطالب مورد نظر را تایپ کنید، کافیست. بقیه ی قابلیت های لپتاپ، کمک چندانی به کار شما نخواهند کرد. به علاوه، برای بسیاری مشکلات لپتاپ های قدیمی، راه حل هایی در اینترنت یافت می شوند. پس قبل از تهیه ی هر گونه سخت افزار، نرم افزار یا کتاب، از خود بپرسید که آیا بدون آن هم می توانید کار کنید؟

پول هایی که در ابتدای راه خود پس انداز می کنید، امکان توسعه ی سریعتر را مهیا می کنند. همچنین، پس انداز کردن صرفه جویی را در ذهن شما نهادینه می کند. این صرفه جویی در تمام طول زندگی و کسب و کار برای شما مفید خواهد بود.

۷٫ اجتماعی باشیم، اما نه زیادی!

ادامه مطلب « راهنمای خوداشتغالی آنلاین، ۱۳ درس طلایی برای کسب و کار اینترنتی » را در بخش دوم بخوانید.

در پایان، مطلب زیر به شما توصیه می شود:

چگونه یک وبلاگ گروهی پردرآمد بسازیم

منابع مورد استفاده در این مطلب:

سایت انگلیسی:

ViperChill

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا