کارآفرینی

بابک بختیاری، مؤسس آیس پَک

از آیس پک تا فرانچایز

آیس پکحتماً شما نیز تا به حال نام آیس پک را شنیده اید، به خصوص اگر ساکن تهران باشید. بابک بختیاری موسس و صاحب امتیاز فروشگاه های زنجیره ای آیس پک را می توان به یقین از پدیده های جوان در عرصه ی کارآفرینی داخل کشور دانست. مجموعه ی تحت مدیریت او در کمتر از دو سال توانسته ۱۳۰ فروشگاه (۱۱۸ شعبه در داخل و ۱۲ شعبه در امارات متحده، هندوستان، مالزی، تایلند، سنگاپور، ونزوئلا، سوریه، انگلستان و کویت) ایجاد نماید. چنین رشد سریعی شاید یک رکورد در نوع خود باشد، چرا که بزرگترین اغذیه فروشی های زنجیره ای در دنیا نظیر مک دونالدز و استارباکس نیز در دو سال ابتدایی فعالیت، تنها یک شعبه تأسیس کردند.

به گفته ی سایت شرکت، بختیاری از بدو تاسیس این مجموعه در نظر داشته که آیس پک را به عنوان اولین و بزرگترین مجموعه زنجیره ای ایرانی به دنیا معرفی نماید و در سراسر دنیا شعبات آیس پک را دایر نماید. الگوی او کشور هائی نظیر آمریکا هستند که بیش از ۵۰ درصد صادرات خود را در ورای سیستم های زنجیره ای و برند سازی در دیگر کشور ها بدست می آورند. اکنون آیس پک نیز مواد اولیه مورد نیاز شعبات خارجی خود را از ایران صادر می کند.

بابک بختیاری کیست؟

متولد ۱۳۵۷ و اهل تهران است. به گفته ی خودش از سنین‌ پایین همیشه‌ به‌ دنبال‌ کار و پیشرفت‌ در زمینه‌های‌ مختلف‌ بوده‌ که‌ اغلب‌ بامشکل های‌ متعددی‌ روبرو شده‌ است‌. اما پس‌ از پشت‌ سر گذاشتن‌ شکست ها، کسب‌ تجربه های‌ جدید، مطالعات‌ گسترده‌ و الگوبرداری‌ از تجربه‌ های‌ افراد موفق‌، آیس پک را تأسیس کرده است. از راه اندازی بوفه و فروش ساندویچ سرد در سه مدرسه در تهران، تا تعمیر و فروش مبلمان اداری دست دوم و بالاخره تولید و فروش میز تحریر و میز کامپیوتر، بخشی از تجربیات او هستند. فروش میز کامپیوتر اگر چه به سرعت تبدیل به فروشگاه زنجیره ای شد، اما به دلایلی ورشکست شد.

او (بابک بختیاری) شریک خوب را یک نعمت می‌داند، ضمناً هر کدام از شکست هایش را یک شکست طلایی می داند که تجربیات تازه ای به او داده اند و عامل اصلی موفقیت او شده اند. بختیاری می گوید که آیس پک را با پشتوانه ی بدهی (!) سیصد میلیون تومانی ناشی از همان کسب و کار شکست خورده، آغاز کرده است. یکی از انگیزه های او بازپرداخت همین بدهی بوده است. در واقع، شکست ها عامل پیروزی و حرکت های بعدی او شده اند. درباره ایده تولید آیس پک (Ice Pack) می‌گوید:

از دوران کودکی بستنی‌ها را با هم زدن، رقیق می کردم. همچنین بستنی را با موز یا اسمارتیز هم می‌زدم و می‌خوردم و از این کار لذت می‌بردم. با تکیه بر تجارب گذشته، به این فکر افتادم که یک بستنی متفاوت به مردم عرضه کنم. فکر متفاوت بودن از ذهنم بیرون نمی‌رفت. تصمیم گرفتم بستنی ای بسازم که رقیق‌تر و حاوی میوه باشد و بسته بندی آن طوری باشید که بتوان از طریق نی آن را نوشید. در ابتدا نمونه‌های اولیه را آماده کردم و برای چشیدن به اعضای فامیل و آشنایان دادم. وقتی که استقبال خوب آنها را دیدم، تصمیم گرفتم ایده خود را عملی کنم. پس از جست‌وجوی فراوان، توانستم دستگاه بسته بندی کننده ی لیوان و نی مخصوص که بستنی در آن جریان یابد را یافتم و آماده ی راه‌اندازی اولین شعبه ی آیس پک شدم …

هم اکنون مواد اولیه تهیه آیس پک در کارخانه ای واقع در خیابان دماوند تهران تولید می شود. این کارخانه با وسعت بیش از پنج هزار متر مربع، مجهز به دو سردخانه بزرگ، انباری به وسعت یک هزارویکصد مترمربع و فضای اداری است که مسئولیت تدارکات شعب، توزیع و پخش محصولات و به طور کلی تامین مواد اولیه مورد نیاز شعب را بر عهده دارد. در حال حاضر این مجموعه روزانه چهل هزار کیلو بستنی را به شعب آیس پک ارسال مینماید.

آیس پک کارآفرینی

محصولات فعلی آیس پک

راز موفقیت از نگاه بابک بختیاری

بختیاری ۵ عامل را برای ایجاد یک کسب و کار مؤثر می داند:

  1. تخیل‌ و رویا پردازی‌
  2. باور شخص کارآفرین‌ در به‌ انجام‌ رساندن‌ ایده اش
  3. برنامه‌ریزی‌ کامل‌
  4. شروع‌ به‌ کار و تلاش
  5. داشتن هدف‌

بختیاری در مورد نیاز کارآفرین به سرمایه و ایده ی خوب می گوید: برای شروع هر کاری به یک سرمایه ی اولیه نیاز است. حتی اگر قرار باشد در یک دکه سیگار بفروشید، نیاز مند یک حداقل سرمایه هستید. اما موفقیت تنها با داشتن سرمایه زیاد به دست نمی آید. سرمایه های کوچک را همه می توانند تهیه کنند ولی با یک ایده ی خوب و جدید و با همان سرمایه ی کم میتوان شروع کرد و به موفقیت رسید. ممکن است فردی سرمایه زیادی هم داشته باشد ولی با ایده ای تکراری در کارش شکست بخورد.

مسئولیت اجتماعی آیس پک

مجموعه ی آیس پک به دنبال توسعه ی امور فرهنگی و ورزشی، بخشی از توان و فعالیت های خود را صرف این امور نموده است. در سال ۱۳۸۶ با تشکیل تیم بدنسازی و شرکت در مسابقات کشوری، آیس پک به مقام دومی دست پیدا کرد. همچنین از مسابقات فوتبال و والیبال و کارتینگ هنرمندان در تهران و مسابقات بوکس و کارتینگ بندر عباس در سال ۱۳۸۶ حمایت مالی کرده است.

بابک بختیاری تاکنون حدود ۱۷۰۰ شغل مستقیم و بیش از پنج هزارشغل غیرمستقیم (در زمینه ی تولید، توزیع ،نگهداری و امور برون مرزی شرکت) ایجاد کرده است و به سبب تلاش هایش، در سال ۱۳۸۷ به عنوان کارآفرین نمونه ی کشور و در سال ۱۳۸۶ به عنوان کارآفرین نمونه ی استان تهران و کارآفرین برتر کشور انتخاب شد. هم اکنون شعبات آیس پک، محصولات خود را در چهار گروه آیس پک ها، دونات ها، پیش غذاها و نوشیدنی های گرم و سرد عرضه می کنند.

در پایان باید اذعان کرد که آقای بختیاری از مفاخر کارآفرین در کشور عزیزمان هستند و از همین جا به ایشان و همکارانشان خسته نباشید گفته و موفقیت هر چه بیشتر را برایشان آرزو می کنیم.

بروزآوری پاییز ۱۴۰۱:

این یادداشت در سال ۱۳۸۹ نوشته شده است، بابک بختیاری در سال‌های بعدی تبدیل به غول فرانچایز ایران شد. همین موضوع علاوه بر گردش مالی بالا و سهم قابل قبول از صنعت رستوران ایران، تغییرات در ماهیت کسب و کار او هم ایجاد کرده است. به همین منظور مقاله دیگری در سایت پایگاه اطلاع رسانی صنعت پیرامون بابک بختیاری منتشر خواهد شد.

منابع مورد استفاده در این مطلب:

سایت فارسی:

آیس پک، درباره ی ما، معرفی بابک بختیاری

مصاحبه مجله شادکامی با آقای بابک بختیاری: جوانترین کارآفرین ایرانی

مصاحبه مجله سپیده دانایی با بابک بختیاری: تمام معادلات را بر هم زدم

خانه ی کارآفرینان ایران: زندگی نامه ی مؤسس آیس پک

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا