کارآفرینی

چگونه تفکر کارآفرینی داشته باشیم؟

چگونه تفکر کارآفرینی داشته باشیم؟شاید موفقیت در ذهن هر شخصی متفاوت باشد اما یک رکن مشترک در معنای حقیقی این واژه وجود دارد و آن هم این است که رسیدن به موفقیت، تنها یک مقصد نیست بلکه سفری است بلند مدت. زیرا زمانی که به آنچه می خواهید می رسید، سپس باید بیاموزید که چگونه موفقیت خود را حفظ کنید. فراموش نکنید که خاصیت کارآفرینی در این است که هیچ نوع مسیر شغلی مشخص و تضمینی برای موفقیت وجود ندارد. اما پیش از هر چیزی، آنچه مهم است داشتن تفکر و دیدگاه کارآفرینی است، چه بسا که در سفر خود به سوی موفقیت فراز نشیب های زیادی در انتظار شماست و داشتن تفکری ساختاریافته و طرز فکر صحیح در این مسیر می تواند بسیار مفید واقع شود.

یک کارآفرین کسب و کاری را راه اندازی می کند و می داند که هم احتمال شکست وجود دارد و هم احتمال موفقیت. اگر با شکست روبرو شد کسب و کار دیگری را شروع خواهد کرد و اگر با موفقیت همراه بود، احتمال آن وجود دارد که پیش از واگذاری آن و تنها تا شروع دوباره ی یک حرفه، فقط چند سال وقت صرف کند. در این مقاله، 6گام برای ایجاد تفکر کارآفرینی به منظور رسیدن به موفقیت آمده است، که شما را به خواندن آن دعوت می نماییم.

1. با ساز خود برقصـید

یک پیشگام باشید، نه یک دنباله رو!

همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد، کارآفرینی هیچ ساختار شغلی مشخصی ندارد و اگر شخصی با یک ساختار به موفقیت رسیده است، تقلید از آن شیوه و ساختار شما را لزوماً به موفقیت نزدیک نخواهد کرد. مهم نیست چه تعدادی از افراد کارهایی مانند شما انجام می‌دهند، واقعیت این است که هیچ‌کس دقیقا راهی مشابه شما را انتخاب نخواهد کرد. مردم به خاطر توانایی‎ها و استعدادهای ویژه و منحصر به فرد شما، جذب شما می شوند. همانطور که پیشگام در مسیر خود به سوی موفقیت هستید، هرگز دست از یادگیری از دیگران برندارید. اگر قابل اتکا و معتبر نباشید، مردم دیر یا زود به آن پی خواهند‌برد.

تفکر کارآفرینی

۲. تحسین کنید، اما بدون بزرگ‌نمایی!

تحسین افراد برای آن‌چه به‌دست آورده‌اند الهام بخش، شادی بخش و باعث افزایش انگیزه می گردد، اما اغراق در انجام این کار، چندان شایسته نیست. درگیری و گرفتار شدن با موفقیت افرادی که آنها را تحسین کرده و تمایل به تقلید از کارهایشان را دارید، سریع و آسان اتقاق می افتد.

زمانی که شخصی را با تحسین اغراق آمیز بیش از حد بالا ببرید، در واقعی تخود را کوچک شمرده‌اید. کمی تفکر کنید تا بیابید خودتان در چه مقطعی به این اوصاف یا موفقیت‌های مشابه‌ رسیده اید. سپس زمان و انرژی با ارزش خود را برای رویای بزرگتان به کار گیرید، همیشه قابل اعتماد باشید و برای رسیدن به اهدافتان تمرکز کنید.

۳. هردو نیمه‌ی لیوان را ببینید!

در کل، چه در کسب و کار چه در زندگی‌، تلاش کنید هر دو وجه هر اتفاقی را در نظر بگیرید. اکثر موارد، ما اصولا با منتفع شدن و کسب سود، انگیزه پیدا می‌کنیم، نه با روبرو شدن با مشکلات و موانع. در اصل این همان شیوه‌ی تصمیم‌گیری ماست؛ بررسی و جست‌وجو برای چیزهایی که بیش‌تر برای ما لذت بخش هستند، تا ناخوشایند.

به هرحال، چنان‌چه بتوانید یک گام به عقب برشد و پیش از هرگونه اقدامی، نیم نگاهی به هردو سوی هدفتان داشته باشید؛ این عمل، شما را برای پیشآمدهای احتمالی بر سر راه حرفه‌ای‌تان آماده می‌کند و به شما اطمینان می‌دهد که مانع هیجان‌زدگی یا استرس بیش از حد شما خواهد شد.

دکتر جان دِمارتینی در این خصوص جمله معروفی دارد:«اگر برای چیزی بیش از اندازه هیجان زده هستید، این بدان معنی است که آمادگی لازم را برای آن ندارید.»

4. از قدرت مدیتیشین برای ایجاد تفکر کارآفرینی استفاده کنید

قدرت مدیتیشین در ایجاد تفکر کارآفرینی

روزی ۱۰ تا ۲۰ دقیقه از زمان خود را به آرام‌سازی ذهن خود اختصاص بدهید. مدیتیشن از راه برقراری ارتباط با روحتان، به شما این امکان را می دهد تا به شناخت بهتری از خود برسید.

با مدیتیشین می توانید به اطلاعاتی دست یابید که نائل آمدن به آنها از طریق تفکر منطقی امکان پذیر نخواهد بود.

ذهن ما بیش از حد درگیر و مشغول است و آرام‌سازی روزانه‌ی آن، به ما رهنمود و بصیرتی می‌دهد که در راه دستیابی به اهداف واقعی‌مان در زندگی با قلبمان همگام و همراستا شویم.

تنها بکار بردن این روش می تواند کل زندگی ما را تغییر دهد. هنگامی که به دنبال پیدا کردن پاسخ از منِ خویشتن باشیم، می توانیم استوار و با قدرت باقی بمانیم، هدفمند زندگی کنیم و تاثیرات شگرف و عمیق‌تری بر جهان اطرافمان داشته باشیم.

۵. تقدیر را برای داشتن یک تفکر کارآفرینی فراموش نکنید

هر روز صبح یا عصر، پنج دقیقه زمان برای نوشتن لیستی از تمام چیزهایی که سپاسگزار آنها در زندگی هستید، صرف کنید. با این کار، افراد قابل قدردانی بسیاری به ذهن ما خواهند آمد.

قدردانی از حتی کوچک‌ترین چیزها مانند یک فنجان قهوه در آغاز روز، یک پیاده‌روی در کنار ساحل و یا بودن در کنار بهترین دوستتان؛ شما را در راستای تمرکز بر بسیاری از نعمت‌هایی که درحال‌حاضر از آنها بهره‎مند هستید، یاری می‌کنند.

ای احساس همان‌گونه که با مدام در جست‌وجوی امیال و خواسته‌های زیاد و در نتیجه و احساس نارضایتی از خود در تناقض است؛ شما را قادر می‎سازد تا در لحظه زندگی کنید و سوار بر امواج آن، فراز و نشیب‌ها را تجربه کنید.

اپرا وینفری می گوید: «شکرگذاری برای آنچه دارید، شما را از خواسته‌های نامعقول و زیاده‌خواهی‌ها دور می‌کند. اگر چنانچه بر چیزهایی که ندارید متمرکز شوید، هرگز به چیزهایی که می‌خواهید دست نخواهید یافت.» 

۶. مراقب بازی الاکلنگ تحسین و انتقاد باشید!

جهان، توازنی میان حمایت و چالش را به ما ارائه می کند که براساس آن، ۵۰ درصد از جهان به ما عشق می‌ورزند و ۵۰ درصد مابقی از ما متنفر هستند.

زمانی که ما به تصدیق و تنفیذ دیگران اتکا می‌کنیم، این موضوع ما را برای جذب توجهات و تاییدات بیشتر، حریص و مشتاق تر می نماید و در نهایت به کاهش تاثیر ما بر جهان اطراف منجر خواهد شد. این سیگنال هشدار می‌دهد که شما در حال ارسال پیامی با این مضمون به دیگران هستید که بیش از هرچیز نگران نحوه‌ی شناخت و طرز فکر آنها از خودتان هستید.

افزون بر آن، مزایای مورد انتقادی را مانند: پیاده‌سازی سیستم‌های بهتر برای کسب و کارتان، تهیه‌ی نسخه تصحیح شده از سخنرانی‌تان، یا توجه به این موضوع که چه چیزهایی و چگونه به شما برای تبدیل شدن به یک فرد قوی‌تر و با انعطاف‌پذیری بیش‌تر کمک خواهند کرد نیز در نظر داشته باشید.

زمانی که اجازه می‌دهیم زندگی جریان طبیعی داشته باشد و ذهنمان را روی خدمت به دیگران متمرکز می کنیم، زندگی سایرین را به معنای واقعی تحت تاثیر قرار می‌دهد و بیش‌ترین ارزش را به جهان افزوده‌ایم.

با غلبه بر احساسات آنی و غیرواقعی و عواطف بی‌جا؛ ذهنی متعادل‎تر و بانشاط‌تر ایجاد خواهید کرد، که برای رسیدن شما به موفقیت به عنوان یک کارآفرین نقش حیاتی دارد.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا