اقتصاد مدیریت

تاثیر جام ملتهای اروپا بر اقتصاد کشورهای میزبان

اقتصاد یورو 2012

در روزهایی که اتحادیه اروپا و سیاستمداران آن به شدت خود را غرق در مشکلات پولی و مالی ناحیه یورو می‌بینند، لهستان و اوکراین آماده برگزاری یکی از مهمترین جام ملتهای اروپااتفاقات ورزشی اروپا هستند. اقتصاددانان نظر یکسانی در مورد نتایج اقتصادی برگزاری اتفاقات بزرگ (اعم از ورزشی، فرهنگی و سیاسی) بر روی اقتصاد ندارند. برخی مثل پلامر که بر روی بازیهای المپیک سال ۱۹۹۶ آتلانتا مطالعه کرده است، معتقد هستند که اتفاقات ورزشی بزرگ تاثیر مثبت قابل توجهی بر روی اقتصاد کشورهای میزبان دارد، برخی مطالعات دیگر، بر روی تاثیر جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۰۴ بر اقتصاد ژاپن و کره جنوبی نیز این ادعا را تایید می‌کند. اما بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که تاثیر چنین اتفاقاتی چندان هم شایان ذکر نیست. به عنوان مثال مطالعات ماتسون در سال ۲۰۰۲ نشان داد که شهرهای میزبان جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا با کاهش رشد ۴ میلیارد دلاری در مقایسه با حالتی که مسابقات برگزار نمی‌گردید روبرو شده است.

تحلیل هزینه فایده

اولین مطالعات پیرامون مسابقات جام ملتهای اروپا ۲۰۱۲ در اوکراین و لهستان نیز توسط پروپوکویچ انجام گردیده و تحلیل هزینه – فایده این مسابقات نشان داده است که هزینه‌های برگزاری چنین مسابقاتی بیش از فواید آن است! در مطالعات پروپوکویچ تاثیرات مثبت شامل افزایش درآمد از محل توریست و سرمایه‌گذاری در زیرساختها شده است که هزینه‌های آن بسیار بیشتر از این درآمدها بوده است.

اما موسسه مطالعاتی Capital Economics ضمن تایید تاثیر اندک برگزاری اتفاقات مهم بر اقتصاد کشورهای میزبان، در گزارشی، مسابقات جام ملت‌های اروپا در اوکراین و لهستان را یک استثنا می‌داند. این گزارش سه منبع اصلی ایجاد منفعت برای کشورهای میزبان Euro 2012 را به شرح زیر مطرح می‌سازد:

•    افزایش سرمایه‌گذاری
•    افزایش نرخ اشتغال
•    افزایش درآمد صنعت گردشگری

افزایش سرمایه‌گذاری و نرخ اشتغال، تاثیراتی است که پیش از آغاز مسابقات رخ داده است و سپری گردیده است اما افزایش درآمد صنعت گردشگری از روزهای قبل از مسابقات آغاز شده است و تا پس از پایان مسابقات نیز ادامه خواهد داشت. سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با Euro 2012 در لهستان در فاصله سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ ۲۵ میلیارد یورو و در اوکراین ۱۱ میلیارد یورو برآورد شده است که این عدد معادل ۳/۱% از تولید ناخالص داخلی سالانه لهستان و ۷/۱% از تولید ناخالص داخلی اوکراین طی این مدت است. هر چند این میزان سرمایه‌گذاری تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد این کشورها داشته است، اما باید توجه داشت که اثر آن سپری شده است و نباید انتظار داشته باشیم، در ادامه بحران منطقه یورو این موضوع کمکی به لهستان یا اوکراین کند. از سوی دیگر هرچند تعداد شغلهایی که ایجاد گردیده است، قابل توجه است (این میزان در لهستان معادل ۴/۰% از نیروی کار و در اوکراین ۱% بوده است) اما اکثریت آنها موقتی است و با افزایش ریسک منطقه یورو ممکن است تاثیر معکوس بگذارند.

گردشگری در اوکراین و لهستان

برگزاری مسابقات جام ملت‌های اروپا پس از سال‌ها برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کشورهای برگزار کننده در شرایطی که منطقه یورو شرایط نامناسبی را تجربه می‌کند احتمالاً تاثیر منفی بر درآمد حاصل از بخش گردشگری این واقعه مهم ورزشی نیز خواهد داشت. از سوی دیگر تبلیغات منفی و نگرش منفی مردم کشورهای منطقه یورو به لهستان و اوکراین به دلیل بحث‌های نژادپرستی، تهدیدی است که می‌تواند این اثر را تشدید کند. برخی صاحبنظران نیز معتقدند این اتفاق مهم فرصتی است برای تغییر نگرش عمومی نسبت به این کشورها که در صورت موفقیت می‌تواند علاوه بر تاثیرات کوتاه مدت اشاره شده، تاثیر بلند مدتی بر صنعت گردشگری این دو کشور میزبان داشته باشد.

این یادداشت در روزنامه دنیای اقتصاد مورخ ۱۸ خرداد ۱۳۹۱ نیز منتشر شده است.

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا