بازاریابی اینترنتی

بیت کوین و اصطلاحات مربوط به آن

Wei Dai در لیست پستی Cypherpunks مطرح شد. مفهوم بالا روی این تصور بنا شده است که پول میتواند هر شیء یا هر نوع از رکورد باشد که به عنوان پرداخت برای کالاها و خدمات و بازپرداخت بدهی ها در کشور معین یا زمینه اجتماعی-اقتصادی پذیرفته شده است. بیت کوین حول ایده ای جدیدی ازپول طراحی شده است که به جای اینکه بر قدرت مرکزی تکیه کند از رمزگذاری استفاده میکند تا ایجاد و تراکنش های خود را کنترل کند.

بیت کوین در یک لیست پستی رمزنویسی !

در سال ۲۰۰۹ اولین مشخصات و اثبات بیت کوین در یک لیست پستی رمز نویسی، توسط یک عضو با نام مستعار Satoshi Nakamoto منتشر شد. در اواخر سال ۲۰۱۰، Satoshi پروژه را رها کرد و گفت او باید به سراغ چیزهای دیگر برود. مخترع بیت کوین هرگز هویت خود را فاش نکرد و به راحتی اختراع خود را برای جهان باقی گذاشت. هنوز هم منشا و انگیزه پشت بیت کوین یک راز بزرگ است.

از سال ۲۰۱۰، انجمن بیت کوین با تعداد زیادی از توسعه دهندگان که روی این پروژه کار میکردند، توسعه یافت. در طی ژوئن و جولای ۲۰۱۱، بیت کوین ناگهان توجه رسانه ها را به دست آورد که آن را به سمت یک رالی بزرگ خرید هدایت کرد. کم کم نتیجه این اندیشه تورم را در اواخر سال ۲۰۱۱ کاهش داد و بعد از آن قیمت بیت کوین بار دیگر به آرامی با پشتوانه ارتقاع آن در ۲۰۱۱ بالا رفت.

در ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۲، بنیاد بیت کوین با یک کوشش برای استاندارد سازی ، محافظت ، و ترویج بیت کوین ایجاد شد. امروزه اقتصاد بیت کوین به سرعت با کاربران جدید که هر روز به آن می پیوندند توسعه می یابد.

بیت کوین یک شبکه مالی آنلاین است که افراد میتوانند از آن جهت ارسال یا دریافت پول به/از حساب دیگران استفاده کنند. در بسیاری جهات بیت کوین همانند شبکه های پرداخت سنتی مانند کارت اعتباری ویزا یا مستر کارت یا پیپال است. یا همانند کارتهای شتاب در کشور ما و پرداختهای کارت به کارت یا پرداخت از طریق اینترنت بانک است.

اما بیت کوین در ۲ مساله اساسی با این روش‌های سنتی متفاوت است.

تفاوت‌های بیت‌کوین

اول اینکه بیت کوین هیچ مرکزیتی ندارد. شرکتها، موسسات یا بانکهایی که به دنبال کسب سود هستند، شبکه هایی مانند ویزا، مسترکارت،پیپال یا شبکه شتاب یا شاپرک را مدیریت می کنند. اما هیچ کسی مالک یا کنترل کننده شبکه بیت کوین نیست. بیت کوین یک ساختار فرد به فرد دارد که با صدها کامپیوتر در سرتاسر اینترنت با هم برای پردازش پرداختهای بیت کوین کار می کنند.

ساختار بدون مرکزیت بیت کوین به این معنی است که بیت کوین اولین شبکه مالی کاملا باز دنیاست. برای ایجاد یک سرویس مالی در سیستم بانکداری سنتی شما باید با یک بانک قرارداد ببندید و با قوانین دست و پا گیر و بسیار محدود کننده ای روبه رو شوید. شبکه بیت کوین هیچ کدام از این محدودیتها را ندارد. افراد نیازی به هیچ مجوز یا همراهی جهت ایجاد یک شبکه مالی جدید بر پایه بیت کوین ندارند.

دومین چیزی که شبکه بیت کوین را خاص می کند این است که بیت کوین، پول یا ارز مخصوص به خودش را دارد. شبکه های ویزا و مستر کارت، تراکنشها را با ارزهای سنتی مانند دلار آمریکا یا یورو انجام می دهند. شبکه شتاب یا شاپرک تراکنشها را با ارز ریال ایران انجام می دهند. اما شبکه بیت کوین تراکنشها را با واحد پولی جدیدی انجام می دهد که واحد پولی این شبکه هم بیت کوین نامیده می شود.

ویژگی های بیت کوین:

• تراکنش های فوری نقطه به نقطه (بدون واسطه)

• پرداخت های جهانی

• کارمزد بسیار پایین

• هیچ کشوری از بازکردن حساب بیت کوین تحریم نیست.

• برای فعلا فروشگاه های زیادی هستند که درگاه بیت کوین به فروشگاه خود افزودند همچنین قابلیت تبدیل بیت کوین به سایر ارز ها نیز وجود دارد.

پشتوانه بیت کوین

در یک سیستم مالی سنتی، پول جدید توسط یک بانک مرکزی تولید می شود. اما شبکه بیت کوین یک بانک مرکزی ندارد. بنابراین این سیستم یک مکانیزم جایگزین برای تزریق پول در گردش نیاز دارد. طراح بیت کوین این مشکل را با یک روش هوشمندانه حل کرد. همانطور که در بالا ذکر شد، هزاران کامپیوتر که در سرتاسر اینترنت پراکنده اند با هم کار می کننند تا تراکنش های بیت کوین را پردازش کنند. این کامپیوتر ها استخراج کننده (miners) نامیده می شوند و فرایند پردازش تراکنشهای بیت کوین، استخراج (mining) نامیده می شود. این نامگذاری به این خاطر است که به طور میانگین هر ۱۰ دقیقه یکی از استخراج کننده ها یک رقابت محاسباتی را برنده شده و جایزه می گیرد. درحال حاضر این جایزه ۲۵ بیت کوین است که ارزشی حدود ۲۰ هزار دلار دارد. این جوایز انگیزه کافی برای افراد بیشتری فراهم می کند تا به فرایند پردازش تراکنشهای بیت کوین بپیوندند و به این واحد پولی کمک کنند تا غیر متمرکز بماند.

این جایزه با یک نرخ مشخص کاهش می یابد به این صورت که هر چهار سال جایزه نصف می شود. از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ این جایزه ۵۰ بیت کوین بود، اکنون این جایزه ۲۵ بیت کوین است و از پایان سال ۲۰۱۶ به ۱۲٫۵ بیت کوین کاهش می یابد و این کاهش همینطور ادامه می یابد. با یک محاسبه ساده ریاضی مشخص می شود که هرگز مجموع کل بیت کوینهای شبکه به بیش از ۲۱ میلیون بیت کوین نمی رسد. الان در حدود ۱۲ میلیون بیت کوین در گردش وجود دارد بنابر این مجموع کل بیت کوینها هرگز به بیش از ۲ برابر مقدار کنونی نخواهد رسید.

نحوه ذخیره سازی بیت کوین‌ها

بیت کوینها در کیف پول یا والت wallet ذخیره می شوند. اما این کیف پولها تنها فایلهایی هستند که حاوی کلیدهای کدگذاری شده یا کدهای رمزداری هستند که به شما اجازه می دهند بیت کوینهایتان را به سایر افراد منتقل کنید. گزینه های زیادی وجود دارند. یک گزینه این است که خودتان آنها را با استفاده از یکی از نرم افزارهای بیت کوین برای ویندوز یا مک یا اندروید، ذخیره کنید.

یک گزینه دیگر امانت گذاشتن آنها در وبسایتهایی است که به والت آنلاین معروف هستند.

گزینه سوم چیزی است که به کیف پول یا والت کاغذی معروف است؛ که شما کلیدهای کدگذاری شده را پرینت کرده و در جایی مطمین مانند صندوق امانات نگهداری می کنید.

هر کدام از این روشها مزایا و معایب خودش را دارد. اگر شما خودتان بیت کوینهایتان را ذخیره کنید ممکن است توسط هکرها دزدیده شوند یا در صورت خرابی هارد کامپیوتر یا از بین رفتن اطلاعات موبایلتان آنها را از دست بدهید. اما اگر در وبسایتهای آنلاین بیت کوینهایتان را ذخیره کنید باید نگران این باشید که مبادا این وبسایت کلاهبردار باشد یا اینکه ورشکسته شود.

مارکت بیت کوین بطور عمده از طرف موسسات مالی رگوله نشده است. بنابراین حمایتهای قانونی اندکی در صورتیکه شما از والت آنلاین اشتباه استفاده کنید وجود دارد. کیف پولهای کاغذی معایب دیگر روشها را ندارند اما ساخت صحیح آنها گمراه کننده است و البته اگر این تکه کاغذ را گم کنید دیگر شانسی نخواهید داشت.

اصطلاحات مورد نیاز در مورد بیت کوین ها

• شبکه همتا به همتا

شبکه همتا به همتا شبکه ای است که در آن هر کامپیوتر می تواند هم سرویس گیرنده و سرویس دهنده باشد و هر دو نقش سرور و کلاینت را همزمان دارا باشد.

• آدرس بیتکوین

یک آدرس بیتکوین مثل یک آدرس فیزیکی یا یک ایمیل است. این تنها چیزی است که شما برای پرداخت از طریق بیتکوین به آن نیاز دارید.

• پرداخت دوگانه

اگر یک کاربر مخرب سعی بر این داشته باشد که بیتکوین هایش را در آن واحد به دو کاربر مختلف ارسال کند، به این کار پرداخت دوگانه گفته می شود. Bitcoin mining و Block Chain دو فرآیندی هستند که در این شبکه تصمیم می گیرند که کدام پرداخت پیروز باشد.

• Block Chain – زنجیره بلوکی

زنجیره بلوکی، یک سند عمومی ثبت تراکنش های بیتکوینی برای حفظ ترتیب زمانی است. زنجیره بلوکی بین همه کاربران بیتکوین به اشتراک گذاشته شده است و برای بررسی مقادیر آدرس های بیتکوین و جلوگیری از پرداخت دوگانه می باشد.

• بلوک

یک بلوک رکوردی در زنجیره بلوکی می باشد که در بر گیرنده و تایید کننده تعداد زیادی از تراکنش های در حالت انتظار می باشد. تقریباً هر ۱۰ دقیقه، به طور متوسط، یک بلوک شامل تراکنش ها از طریق mining به زنجیره بلوکی اضافه می شود.

• استخراج بیتکوین – Mining

بیتکوین ماینینگ پردازشی است که سخت افزار کامپیوتر را به محاسبات ریاضی بر روی شبکه بیتکوین وا میدارد تا تراکنش ها تایید شوند و امنیت افزایش یابد. استخراج کنندگان بیتکوین می توانند برای هر تراکنشی که تایید می کنند، مبلغی به عنوان پاداش دریافت کنند. ماینینگ یک بازار رقابتی و خاص است که جوایز در آن بر اساس تعداد محاسبات انجام شده تقسیم می شود. استخراج بیتکوین کاری نیست که همه کاربران بیتکوین از عهده آن برآیند و بتوانند از این طریق صاحب پاداش شوند.

استخراج بیتکوین از طریق نرم افزارهای مخصوص این کار انجام می شود که GUIMiner یکی از متداول ترین آنهاست.

• BTC

BTC واحد متداول برای بیتکوین است.

• تاییدیه – Confirmation

تاییدیه به معنای این است که یک تراکنش توسط شبکه بررسی شده است و دیگر به سختی و با احتمال کمی ممکن است که برگشت بخورد.

• رمزنویسی – Cruptography

رمزنویسی شاخه ای از ریاضیات است که به ما اجازه می دهد تا الگوریتم ریاضی ای ایجاد کنیم که امنیت بالایی برایمان تامین کند. تجارت و بانکداری آنلاین نیز از رمز نویسی استفاده می کنند. در رابطه با بیتکوین، رمزنویسی برای غیر ممکن کردن پرداخت از طریق کیف یک کاربر دیگر و یا به هم ریختن زنجیره بلوکی استفاده می شود.

این مورد همچنین برای رمزگذاری بر روی کیف پول استفاده می شود تا نتوان بدون رمز از آن استفاده کرد.

• نرخ هش – Hash Rate

نرخ هش میزان واحد قدرت پردازش شبکه بیتکوین است. شبکه بیتکوین باید برای اهداف امنیتی از عملیات ریاضی سختی استفاده کند. وقتی یک شبکه به نرخ هش TH/s ۱۰ می رسد، به این معناست که آن شبکه می تواند در هر ثانیه ۱۰ تریلیون محاسبه را انجام دهد.

• P2P

اصطلاح جفت به جفت به سیستم هایی اشاره دارد که هر گره در آن به طور مستقیم با گره های دیگر تبادلات دارد. در رابطه با بیتکوین، شبکه به صورتی ساخته شده است که هر کاربر تراکنش های دیگر کاربران را برودکست می کند که در نتیجه در این میان نیاز به بانک از بین می رود.

• کلید شخصی

یک کلید شخصی تکه داده ای است که امکان استفاده شما از بیتکوین های یک آدرس را از طریق یک امضای رمزنویسی شده، تایید می کند. هر آدرس بیتکوین کلید شخصی خودش را دارا می باشد. اگر شما از کیف پول نرم افزاری استفاده کنید، کلید های شخصی شما بر روی کامپیوترتان ذخیره می شوند و اگر از کیف پول تحت وب استفاده کنید، کلید ها بر روی یک ریموت سرور ذخیره می شوند. کلید های شخصی نباید فاش شوند چرا که آنها امکان خرج کردن بیتکوین هایتان را فراهم می کنند.

• امضا

یک امضای رمز نویسی شده یک مکانیسم ریاضی است که اجازه اثبات مالکیت را به افراد می دهد. در رابطه با بیتکوین، یک آدرس بیتکوین و کلید شخصی آن به تعدادی معادله ریاضی اتصال داده شده اند. وقتی نرم افزار بیتکوین شما یک تراکنش را با کلید شخصی اختصاص یافته اش امضا می کند، این نکته که امضا و آدرس بیتکوین با یکدیگر همخوانی دارند در کل شبکه قابل تشخیص است. در حالی که در کل دنیا هیچ راهی برای حدس زدن کلید شخصی شما و دزدیدن بیتکوین هایتان وجود ندارد.

• کیف پول

یک کیف پول بیتکوینی در شبکه بیتکوین کاملاً معادل یک کیف پول فیزیکی می باشد و به شما اجازه می دهد تا با دنیا در تعامل باشید. در واقع این کیف پول به شما مالکیت آدرس بیتکوینی را می دهد و شامل کلید شخصی شماست که به شما اجازه میدهد تا بیتکوین های موجود در آدرس بیتکوینتان را در زنجیره بلوکی خرج کنید. درست مثل ایمیل، شما می توانید در مواقعی که آفلاین هستید هم بیتکوین هایتان را دریافت کنید. هر کیف پول بیتکوینی می تواند به شما جمع کل بیتکوین های موجود در همه آدرس های بیتکوین را نشان دهد و به شما اجازه می دهد تا مقادیر خاصی را به اشخاصی خاص پرداخت کنید. درست مثل یک کیف پول واقعی !

پی‌نوشت : این یادداشت در سال ۱۳۹۳ و زمانی که اساسا! مفهوم بیت‌کوین در ایران ناشناخته بود توسط پایگاه اطلاع رسانی صنعت منتشر شده است. طبیعتاً ممکن است برخی از نکاتش اکنون فاقد کاربرد باشد، توصیه می‌کنیم مطالب جدیدتر ما درباره بیت‌کوین را هم بخوانید !

مشاهده صرافی بایننس به شما پیشنهاد می‌شود.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا