یادداشت‌های مدیریتی

خانمی که همسرش را در مسیر میلیاردر شدن همراهی کرد

روزالیا مرا همسر سابق آمانسیو اورتگا است که به همسرش در تولید لباس‌های زنانه در خانه‌شان کمک می‌کرد.

شرکت آن‌ها تبدیل به یکی از موفق‌ترین تولیدکننده‌های پوشاک، به نام‌ایندیتکس شد که مالک فروشگاه‌های زنجیره‌ای زارا است. روزالیا مرا در سال ۲۰۱۰ با ثروت ۵/۳ میلیارد دلار از سوی مجله فوربز به عنوان دویست و پنجاه و هشتمین ثروتمند جهان معرفی شد. روزالیا مرا و آمانسیو اورتگا در سال ۲۰۰۹ از یکدیگر جدا شدند، اما روزالیامرا همچنان مالک ۷ درصد از سهام‌این کسب و کار با فروش ۵/۱۴ میلیون دلار است.

روزالیا مرا گویه نچا در سال ۱۹۴۴ در لاکرونیا در گالیسیا متولد شد. او طراحی لباس را از‌‌ همان خانه کوچکشان در اسپانیا و به همراه همسرش شروع کرد. ‌این زوج کسب و کار خود را تبدیل به یک شرکت چند میلیون دلاری کردند.

در اوایل دهه ۱۹۶۰ اورتگا، مدیر یک فروشگاه محلی لباس شد که تنها تعداد کمی از افراد ثروتمند‌تر آن منطقه از عهده خرید لباس‌های گران آن فروشگاه بر می‌آمدند. بنابراین موسس فروشگاه زارااو با خرید پارچه‌های ارزان‌تر در بارسلونا و برش دستی آن‌ها با استفاده از الگوهای مقوایی شروع به تولید لباس‌هایی با قیمت پایین‌تر کرد و آن‌ها را در فروشگاه‌های محلی به فروش رساند. او از سود حاصل از‌این کار برای راه‌اندازی اولین کارخانه تولید پوشاک خود که بعدا تبدیل به زنجیره فروشگاه‌های معروف مد در دنیا؛ یعنی زارا (ZARA) شد، در سال ۱۹۷۵ استفاده کرد. زارا به زودی به خاطر فروش محصولات با قیمت مناسبی که توسط طراحان با قابلیت در صنعت مد طراحی شده بودند، شهرت یافت. نخستین گزارش سالانه شرکت، هدف اورتگا را به‌این صورت بیان می‌کند: «هدف زارا مردمی کردن صنعت مد بود. برعکس ‌این ‌ایده که مد را به عنوان امتیاز خاصی برای افراد خاصی در نظر می‌گیرد، ما صنعت مد را در محصولاتمان به شکلی ارائه می‌کنیم که برای تمام مردم در دسترس بوده و از سلیقه‌ها، علایق و نحوه زندگی زنان و مردان الهام می‌گیریم.»

تجارت پرریسک اورتگا و خانم مرا نهایتا در سال ۱۹۸۵ منجر به شکل‌گیری ‌ایندیتکس برای معرفی زنجیره تولید پوشاک زارا با زنجیره‌های کوچک شد. گروه ایندیتکس یک شرکت بزرگ اسپانیایی و یکی از بزرگ‌‌ترین مجموعه شرکت‌های مد جهان است. این گروه از حدود ۱۰۰ شرکت که کارشان مربوط به طراحی، تولید و توزیع پارچه است، تشکیل شده است. ‌ ایندیتکس صاحب برندهایی چون زارا، ماسیمو دوتی، برشکا، اویشو، پول‌اند بر و غیره است. این گروه با بیش از ۱۴۰۰۰ کارمند، حدود ۴۶۰۰ فروشگاه در ۷۴ کشور جهان را اداره می‌کند. این گروه تقریبا تمام محصولاتش را خود طراحی و تولید می‌کند. زارا و دیگر زنجیره‌های‌ ایندیتکس در‌ایتالیا، بریتانیا، ‌ایالات‌متحده، آمریکای لاتین، ژاپن و کویت فعالیت می‌کند.

روزالیا مرا در زمانی که سهام شرکت برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ به عرضه عمومی گذاشته شد، مبلغ ۶۰۰ میلیون دلار دریافت کرد که آن را به صورت نقدی در کسب و کار‌های مختلف از صنعت فیلم گرفته تا بیوتکنولوژی سرمایه گذاری کرد. او رییس بنیاد پایدئیا است که به افراد با ناتوانی جسمی کمک می‌کند. خانم مرا همچنین سهام یک شرکت که کیت‌های شناسایی اثر انگشت نوزادان را تولید می‌کند و یک شرکت دیگر به نام زلتیا در مورد سرطان تحقیقات انجام می‌دهد را در اختیار دارد. وی همچنین سهامی در بخش‌های مختلف چون پرورش ماهی و هتل‌های زنجیره‌ای دارد.

روزالیا مرا دو فرزند دارد و در حال حاضر ساکن شهر لاکرونیا در اسپانیا است. خانم مرا جوایز زیادی را به خاطر مشارکتش در ارتقای جامعه اسپانیا دریافت کرده است.

منبع : روزنامه دنیای اقتصاد مورخ 12 اسفند 1389 ترجمه الهام جوادی

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا