یادداشت‌های مدیریتی

بزرگترین شرکت اینترنتی در چین : تن سنت

ما هووا تنگ یکی از جوان‌ترین میلیاردرهای چین است که ثروت خود را از صنعت اینترنت به دست آورده است. وی با ثروت ۶/۳ میلیارد دلاردر سال ۲۰۱۰ به عنوان دویست و چهل و نهمین میلیاردر جهان معرفی شد.

ماهووا تنگ یکی از موسسان شرکت تن سنت است. برند قدرتمند QQ این شرکت بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر را تاکنون به خود جذب کرده و سایت این شرکت را تبدیل به معروف‌ترین فراهم‌کننده خدمات چت آنلاین و همچنین شرکتی پیشتاز در بازی‌های آنلاین کرده است. ما هووا تنگ در حال حاضر رییس و مدیر اجرایی شرکت تن سنت است.

ما هووا تنگ در ۲۹ اکتبر سال ۱۹۷۱ در چائو یانگ در استان گوانگ دانگ چین متولد شد. وی در دانشگاه شن ژن و در رشته کامپیو‌تر تحصیل کرد و در سال ۱۹۹۳ از این دانشگاه با مدرک کار‌شناسی فارغ‌التحصیل شد. ما هووا تنگ قبل از تاسیس تن سنت مسوول تحقیق و توسعه سیستم صفحه بندی اینترنتی شرکت موشن تله کام چین، یک شرکت تامین‌کننده خدمات و محصولات مخابرات دوربرد در چین، بود.

ما هووا تنگ به همراه دوستش ژانگ ژیرانگ شرکت تن سنت را در سال ۱۹۹۹ تاسیس کرد. اولین محصول این شرکت یک ابزار پیغام فوری به نام تن سنت QQ بود که در چین بسیار معروف شد. تن سنت به زودی گسترش یافته و تبدیل به «پاسخ چین به AOL» شد. سهام تن سنت برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ به شکل عمومی‌در بازار سهام هنگ‌کنگ به فروش رفت. ما هووا تنگ در حال حاضر مسوول توسعه استراتژیک، جهت‌دهی کلی و مدیریت کسب و کار این گروه است.

در حال حاضر این شرکت خدمات مختلفی شامل شبکه‌های اجتماعی، پورتال‌های تحت وب، تجارت الکترونیک و بازی‌های چند رسانه‌ای آنلاین می‌شود. دفتر مرکزی تن سنت ثروتمند چینیدر شن ژن واقع شده است. درآمد این شرکت در سال ۲۰۰۹ به مبلغ ۸/۱ میلیارد دلار و سود خالص ۷۶۰ میلیون دلار رسید که آن را تبدیل به سودآور‌ترین شرکت اینترنتی در چین کرد.

تا سپتامبر سال ۲۰۱۰ این شرکت در حدود ۶۳۶ میلیون حساب کاربری فعال برای تن سنت QQ داشت. تعداد حساب‌هایی که در QQ به شکل همزمان فعال هستند گاهی حتی از ۱۰۰ میلیون کاربر هم فرا‌تر می‌رود. تا نوامبر سال ۲۰۱۰ تن سنت با سرمایه بازار ۳۸ میلیارد دلار بعد از گوگل و آمازون سومین شرکت اینترنتی بزرگ جهان بود. ماموریت تن سنت بهبود و ارتقای کیفیت زندگی مردم از طریق خدمات اینترنت است در حال حاضر تن سنت خدمات اینترنت، موبایل، مخابرات دوربرد و تبلیغات آنلاین را برای مشتریان خود فراهم می‌کند. بیش از نیمی‌از کارکنان تن سنت افراد تحقیق و توسعه هستند که این نشان دهنده تعهد و پایبندی این شرکت به توسعه قابلیت‌های نوآوری و توسعه بلند مدت برند این شرکت می‌باشد.

مجله تایمز در سال ۲۰۰۷ ما هووا تنگ را به عنوان یکی از تاثیرگذار‌ترین افراد جهان معرفی کرد. آقای ما هووا هم اکنون بیش از ۱۸ سال سابقه در صنایع مخابرات دوربرد و اینترنت دارد. ما هووا تنگ ازدواج کرده و در حال حاضر ساکن شن ژن در استان گوانگ دانگ در چین است.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد مورخ ۴ اسفند ۱۳۸۹ – ترجمه الهام جوادی

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا