یادداشت‌های مدیریتی

هافمن روشه و داستان تولید داروی ایدز

کمپانی «هافمن روشه» یک موسسه درمانی بین‌المللی سوئیسی است که در دو قسمت دارویی و تشخیص بیماری در نقاط مختلف جهان فعالیت می‌کند. سهام شرکت هلدینگ روشه در لیست بورس سیکس سوئیس قرار دارد.

این کمپانی همچنین صاحب شرکت بیوتکنولوژی آمریکایی «جننتک» (Genentech)، شرکت بیوتکنولوژی ژاپنی «چوگای» (Chugai Pharmaceuticals) و شرکت «ونتانا» در آریزونا بوده و زیرمجموعه‌های متعددی نیز در کشورهای آسیای شرقی دارد.


در سال ۱۸۹۶ فردی به نام فریتز‌هافمن، شرکتی را در شهر باسل سوئیس با نام Hoffman LaRoche تاسیس کرد. LaRoche نام خانوادگی همسر ‌هافمن بود که بعدا شرکت به اختصار به نام «روشه» معروف شد. بخش دارویی روشه با بیش از ۳۰ هزار کارمند، هسته اصلی فعالیت‌های این شرکت را تشکیل می‌دهد و نیمی ‌از درآمد شرکت از فروش محصولات دارویی است.

موسسین شرکت از‌‌ همان ابتدا پایه کار را بر مبنای نوآوری و جهانی شدن بنا نموده‌اند. روشه دارای ۵ مرکز بزرگ تحقیقاتی در آمریکا و اروپا است. این شرکت دارویی به نام «ریمیفون» تولید کرده است که به علت اثرات مثبت در درمان سل به «داروی اعجاب انگیز» معروف شده. دو داروی بسیار معروف دیگر روشه که به ترتیب در دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ عرضه شدند، والیوم و لیبریوم هستند.

شهرت این شرکت در اواسط دهه ۱۹۷۰ به علت نشت یک ماده شیمیایی سمی به نام TCDD یا Tetrachlorodibenzo – p – dioxin از یک کارخانه وابسته به روشه در شهرک کوچکی در ایتالیا و مسمومیت هفتصد نفر از اهالی محل به شدت صدمه خورد.

روشه در سال ۱۹۸۰ پس از تشخیص قطعی ۱۳۶ مورد ابتلا به بیماری پوستی در افراد مسموم شده، محکوم به پرداخت ۱۱۴ میلیون دلار غرامت به افراد آسیب دیده شد. در سال ۱۹۹۹ نیز قوه قضائیه آمریکا شرکت روشه را همراه با سایر تولیدکننده‌های ویتامین به علت تبانی جهت حفظ قیمت در سطح بالا برای مدت ۹ سال محکوم و ملزم به پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار جریمه کرد.

داروی ایدزموسسین و گروه‌های مدیریتی روشه دارای دید بازی بوده و قادر به پیش‌بینی وضعیت توسعه صنعت در چند سال آینده آن بودند و عقیده داشتند برای داشتن یک شرکت موفق همواره باید دید رو به جلو و آینده‌نگر داشت.

روشه در دهه ۱۹۹۰ مهارکننده پروتئازی با نام Invarase را تولید کرد که در درمان ایدز به کار گرفته شد. سلسپت و زناپاکس نیز که در پیشگیری از رد شدن پیوند تجویز می‌شدند از آخرین محصولات عرضه شده توسط روشه در قرن گذشته بودند.

در سال ۲۰۰۶ و با شیوع آنفلوآنزای نوع A و B، شرکت روشه داروی خوراکی «تامی‌فلو» که بنا به تایید دولت آمریکا، از بروز این بیماری در افراد بالای یک سال جلوگیری می‌کرد را تولید می‌کرد. در آن سال شرکت روشه اعلام کرد که ۳ میلیون بسته از ۵ میلیون بسته‌ای که اداره بهداشت آمریکا نیاز داشت را در اختیار دارد و می‌تواند در عرض بیست و چهار ساعت این دارو را در تمام نقاط جهان تحویل دهد.

شهرت اصلی روشه به دلیل تولید صنعتی ویتامین‌هایی از قبیل A، C و E بوده که برای اولین بار توسط این شرکت اجرا شده است. شرکت روشه در زمینه خوددرمانی از شرکت‌های رده اول اروپا با همکاری آمریکای لاتین و آسیا محسوب می‌شود و اخیرا با همکاری شرکت بایر آلمان به بازار نیز راه یافته است.

دفتر مرکزی این شرکت در باسل واقع شده و مراکز دیگری نیز در نقاط مختلف جهان از جمله نیوجرسی، پالو آلتو، کالیفرنیا، پلیزانتون، برانچبورگ، فیشرز، ایندیانا، فلورانس، کارولینای جنوبی، بولدر، کلرادو و پورتوریکو در آمریکا، ولوین گاردن سیتی و برگس هیل در انگلستان، کلرکسل در ایرلند، مان‌هایم و پنزبرگ در آلمان، می‌سیساگا و لاوال در کانادا و شانگهای چین دارد.

این شرکت در آینده‌ای نزدیک در موقعیت بسیار خوبی قرار خواهد گرفت، زیرا چندین سال پیش دو تصمیم عاقلانه و آینده نگرانه توسط گروه مدیریتی آن گرفته شد. این دو تصمیم شامل ارائه مواد بیولوژیک (مانند آنتی بادی‌ها) و تشخیصی به‌صورت عمده بود. علت این تصمیم‌گیری آن بود که چند سال پیش مدیران شرکت پیش‌بینی می‌کردند که این موارد رشد چشمگیری در صنعت آینده خواهند داشت و در حقیقت امروز شرکت روشه از تصمیمات صحیح خود در گذشته استفاده می‌کند.

روشه که بیش از ۸۱ هزار کارمند در سرتاسر دنیا دارد، در سال گذشته میلادی درآمدی بالغ بر ۴۹ میلیارد فرانک سوئیس، معادل ۵۰ میلیارد دلار آمریکا داشته است.

منبع : روزنامه دنیای اقتصاد مورخ ۱۲ آبان ۱۳۸۹

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا