یادداشت‌های مدیریتی

بزرگترین تولید کننده سس کچاپ (هاینز)

در روز ۱۱ اکتبر سال ۱۸۴۴، هنری جان‌ هاینز در خانواده‌ای آلمانی که به پیتسبورگ پنسیلوانیا مهاجرت کرده بودند، متولد شد. وقتی اوheinz شش ساله بود، آنها به شارپسبورگ نقل‌مکان کردند و هنری به مادرش در کاشت حیاط پشت خانه کمک می‌کرد.

در ۸ سالگی او سبزیجات خانگی حیاط منزلشان را در سبد می‌ریخت و خانه به خانه آنها را می‌فروخت. یک سال بعد او نوعی خردل پرورش می‌داد و پس از خرد کردن، آنها را در شیشه‌های مخصوص خودش بسته‌بندی می‌کرد و به همراه سبزیجات خانه، آنها را می‌فروخت. او در ۱۰ سالگی ۳۰۰۰ متر زمین برای کشت خردل و تولید پودر خردل خود خریده بود که دو سال بعد به ۱۴ هزار متر رسید. او همچنین یک اسب و کالسکه برای بردن محصولات خود به سبزی‌فروشی‌های پیتسبورگ خریده بود. در ۱۷ سالگی او سالی ۲۴۰۰ دلار درآمد داشت که در آن زمان رقم بالایی محسوب می‌شد. سپس جان به دانشکده تجارت رفت و پس از فارغ‌التحصیلی در کارخانه آجرسازی پدرش شروع به کار کرد و در سهام کارخانه شریک شد. او همچنان کشت و فروش محصولات خود را ادامه می‌داد.

هاینز نوبل راه افتاد

در سال ۱۸۶۹ او به همراه دوستش نوبل، شرکت «هاینز نوبل» را تاسیس کرده و شروع به بازاریابی برای پودر خردل کرد. در سال ۱۸۷۵ آنها ورشکسته شدند و نوبل از ادامه کار منصرف شد، ولی ‌هاینز مجددا به همراه برادرش شرکت F&J Heinz را تاسیس کرد و شروع به تولید و فروش سس کچاپ کرد. هنری برای افزایش فروش با یک کشتی پر از محصولات خود، عازم اروپا شد. او به لندن رفت و از فروشگاه‌های بزرگ آنجا دیدن کرد. او از عظمت بزرگ‌ترین فروشگاه این شهر یعنی «فورتنام اند میسون» نترسید و با اعتماد به نفس محصول خود را به مسوول خرید آنجا معرفی کرد. آن شخص پس از امتحان سس کچاپ‌ هاینز جمله‌ای تاریخی به زبان آورد و گفت: «آقای ‌هاینز، من فکر می‌کنم که ما تمام محموله شما را خریداری می‌کنیم». این قضیه خیلی برای ‌هاینز جالب بود و به زودی فروشندگان زیادی را استخدام کرد تا محصولات شرکت را به تمام نقاط دنیا معرفی کنند. آنها هم به خوبی از عهده این کار برمی‌آمدند. کیفیت بالای محصولات‌ هاینز به همراه نظافت و امنیت کارخانه و محیط دوستانه آن بهانه‌ای شده بود تا تجار مختلف از سراسر جهان از این کارخانه بازدید کرده و بر تجربه خود بیافزایند.

در سال ۱۸۸۸‌ هاینز همه سهام شرکت را خرید و نام آن را به H. J. Heinz تغییر داد. چهار سال بعد، شرکت برای نشان دادن تنوع زیاد محصولاتش، شعار تبلیغاتی‌ هاینز ۵۷ که بیانگر «۵۷ محصول مختلف» ‌هاینز بود را انتخاب کرد. این شعار به‌رغم تولید بیش از ۶۰ محصول توسط‌ هاینز انتخاب شد و هنوز هم با وجود رسیدن تولیدات به ۶ هزار محصول، استفاده می‌شود. دلیل انتخاب این عدد این بود که عدد ۵، عدد شانس‌ هاینز و عدد۷، عدد شانس همسرش بود.

شرکت به سرعت گسترش یافت و در سال ۱۹۰۵ به صورت حقوقی ثبت شد و ‌هاینز تا آخر عمرش ریاست شرکت را به عهده گرفت. یک سال بعد، او تلاش‌های موفقیت‌آمیزی در جهت تقویت قانون «داروها و غذاهای سالم» انجام داد. در هنگام مرگ او در سن ۷۴ سالگی، شرکت بیش از ۲۰ کارخانه تولید مواد غذایی به همراه مزارع کشت و انبارهای متعدد داشت. این شرکت همچنان نزد خانواده‌ هاینز باقی ماند و ‌هاوارد و جک‌ هاینز، پسر و نوه هنری، به اداره شرکت مشغول شدند. آنها به تنوع محصولات ‌هاینز افزودند و تولیدات کارخانه را به انواع غذای کودکان، کنسروهای حبوبات، سوپ و … گسترش دادند.

هاینز سهامی عام می‌شود

در سال ۱۹۴۶ امپراتوری ‌هاینز به یک شرکت سهامی عام تبدیل شد و محصولاتش در تمامی ۵ قاره گسترش یافته بود. تا سال ۱۹۶۵ این شرکت توسط خانواده‌ هاینز اداره می‌شد. وفاداری مشتریان همواره یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران‌ هاینز بود، تا جایی که تونی رایلی پنجمین مدیر این شرکت، آزمایشی ترتیب داد تا بررسی کند اگر یک مشتری برای خرید ‌هاینز به فروشگاهی برود که این محصول را نداشته باشد، آیا مارک دیگری را خرید می‌کند یا برای خرید ‌هاینز به مغازه بعدی می‌رود!‌ هاینز به همراه جهانی شدن دچار پدیده‌های غیرانسانی آن نشد و همواره ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی را در بین کارکنان و مشتریان خود رعایت می‌کرد. حتی امروزه به ندرت شنیده می‌شود که کارکنان ‌هاینز شکایتی داشته باشند.

ارزش نام تجاری‌ هاینز در سال ۲۰۰۴ بیش از ۷ میلیارد دلار تخمین زده شد و به عنوان مورد اعتمادترین نام تجاری در محصولات غذایی باقی ماند. اکنون‌ هاینز هر ساله ۶۵۰ میلیون بطری سس کچاپ و ۱۱ میلیارد انواع سس یک نفره تولید می‌کند. محصولاتش تقریبا در تمامی کشورهای جهان یافت می‌شود و بیش از ۳۲ هزار کارمند دارد. این شرکت در سال گذشته میلادی درآمدی بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار داشته است.

منبع : دنیای اقتصاد (ترجمه کوشان غلامی)

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا