یادداشت‌های مدیریتی

غول فروشگاههای زنجیره‌ای انگلیس

سر فیلیپ گرین، میلیاردر بریتانیایی که مالک تعدادی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای بریتانیا شامل گروه آرکادیا است، با ثروت ۷/۶ میلیارد دلار در جایگاه صد و هفتم میلیاردرهای جهان قرار دارد. او همچنین سومین میلیاردر بریتانیا در سال ۲۰۱۰ است.

فیلیپ گرین بیش از ۲۳۰۰ فروشگاه در بریتانیا دارد. او همچنین کنترل ۱۲ درصد بازار خرده‌فروشی پوشاک بریتانیا را در اختیار دارد که امپراتوری او را در رتبه دوم در این بخش قرار داده است. گرین همچنین قرار است سهامدار و مدیر شرکت ضبط موسیقی و تولید برنامه‌های تلویزیونی سیکو که موسس آن سایمون کوول است، شود.

تولد فیلیپ گرین

فیلیپ گرین در ۱۵ مارس سال ۱۹۵۲ در لندن متولد شد. خانواده او به یک ناحیه با طبقه اجتماعی متوسط در حومه شمالی لندن نقل‌مکان کردند. فیلیپ در سن ۹ سالگی به مدرسه شبانه روزی کارمل کالج در آکسفوردشایر فرستاده شد. زمانی که او ۱۲ سال داشت، پدرش بر اثر حمله قلبی از دنیا رفت و فیلیپ کوچک از کسانی بود که کسب و کار خانوادگی را به ارث می‌برد. فیلیپ در سن ۱۵ سالگی مدرسه شبانه‌روزی را ترک کرد و قبل از اینکه به آمریکا، اروپا و شرق دور سفر کند برای کار به یک شرکت وارد‌کننده کفش رفت.

او کسب و کار خود را با گرفتن وامی به مبلغ ۲۰ هزار یورو و با وارد کردن شلوارهای جین از شرق دور و فروختن آنها به خرده‌فروشان در لندن راه انداخت.گرین در سال ۱۹۷۹ در حالی که تنها ۲۷ سال داشت، اولین فروشگاه خود را خرید. او کل لباس‌های امانتی تعدادی از فروشنده‌های لباس را با قیمتی پایین خرید، این لباس‌ها را به خشکشویی فرستاد و دورشان را کاور پلاستیکی پیچید تا نو به نظر برسند و سپس آنها را می‌فروخت. او در سال ۱۹۸۸ رییس و مدیرعامل یک شرکت فروشنده کالاهای تخفیف‌دار به نام «آمبر دی» شد. سهام شرکت خوب مبادله می‌شد، اما سود آن تنزل کرد. در سال ۱۹۹۲ به خاطر سهامداران اصلی شرکت، فیلیپ مجبور شد از مقام خود در شرکت استعفا دهد. از آن زمان تاکنون گرین با اتکا بر گروهی از کارآفرینان همفکر خود مثل تام‌هانتر (یک‌میلیونر در زمینه کفش‌های ورزشی و یکی از ثروتمندترین افراد در اسکاتلند) و برادران بارکلی (برادران ثروتمند و سرمایه‌گذار انگلیسی)، توانسته کارهای پر ریسک خود را تامین مالی کند. فیلیپ گرین در اوایل دهه ۱۹۹۰ فروشگاه زنجیره‌ای «اون اون» راکه در آن زمان در حدود ۱۲ شعبه داشت و تحت نام برندهای اون اون و لویز (Lewis’s) فعالیت می‌کردند، خرید. بیشتر این فروشگاه‌ها در دوره مالکیت او به شرکت‌های دیگری چون دبنهام و آلدرز فروخته شدند یا بسته شدند و تنها شبعه لیورپول که محصولات لویز را می‌فروخت همچنان به فعالیت ادامه داد.

فروش به دیوید تامسون

این فروشگاه نیز در سال ۲۰۰۴ به دیوید تامسون فروخته شد. گرین در سال ۱۹۹۵ با تام‌هانتر شریک شد تایک فروشگاه لوازم ورزشی به نام اولیمپوس را بخرند. گرین و شرکایش این شرکت را سه سال بعد به JJB اسپورتز به قیمت ۵۵۰ میلیون یورو فروختند. با این کار مبلغ ۷۳ میلیون پوندی به ثروت گرین اضافه شد. به این شکل در سال ۱۹۹۹ برادران بارکلی تصمیم گرفتند برای خرید ۵۳۸ میلیون پوندی فروشگاه‌های زنجیره‌ای سیرز با او شریک شوند. موفقیت بزرگ گرین با خرید شرکت BHS به مبلغ ۲۰۰ میلیون پوند در مناقصه اتفاق افتاد. او به سرعت توانست سود این شرکت را سه برابر کند و با سرمایه‌ای که به دست آورده بود گروه آرکادیا را بخرد. گرین در سال ۲۰۰۲ گروه آرکادیا که در آن زمان بسیار آشفته بود را به قیمت ۲/۱ میلیارد دلار خرید. این شرکت مالک فروشگاه‌های زنجیره‌ای معروفی چون برتون، دوروتی پرکینز، اوانز، میس سلفریج، آوت فیت،‌ تاپ شاپ/ تاپ من، و والیز است. گرین اخیرا فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتام UK را نیز به گروه اضافه کرده است. فروش گروه آرکادیا در حال حاضر بیش از ۱/۳ میلیارد دلار است. فیلیپ گرین در سال ۱۹۹۹ و ۲۰۰۴ تلاش کرد فروشگاه‌های زنجیره‌ای M&S را بخرد که با شکست مواجه شد.
فیلیپ گرین با کریستینا گرین ازدواج کرده و دو فرزند دارد. در سال ۲۰۰۶ به گرین به خاطر خدماتش در صنعت خرده‌فروشی در بریتانیا مقام شوالیه و عنوان سر (آقا) داده شده است.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا