یادداشت‌های مدیریتی

اقتصاد اوکراین و جام ملتهای اروپا

اوکراین به همراه لهستان، یکی از دو میزبان مسابقات جام فوتبال ملت‌های اروپا در سال ۲۰۱۲، برای مسابقات آماده می‌شود. ساخت دو ورزشگاه جدید، چهار پایانه در فرودگاه، هتل‌ها و جاده‌های جدید، میلیارد‌ها یورو برای این کشور هزینه به دنبال داشته است. بانک ملی اوکراین هم مجموعه‌ای از سکه‌ها ی طلا و نقره برای یادبود مسابقات ضرب کرده است.

سوالی که مطرح می‌شود این است که اوکراین چه در آمدی از جام ۲۰۱۲ خواهد داشت؟ به عبارت دیگر برگزاری مسابقات چه تاثیری بر اقتصاد این کشور می‌تواند داشته باشد؟

دیدگاههای مختلفی در این زمینه وجود دارد. عده‌ای معتقدند با وجود سرمایه گذاری‌های دولتی نمی‌توان انتظار داشت که مسابقات درآمد چندانی برای این کشور داشته باشد.

آوکسانا کوزیاکیو، مدیر اجرایی موسسه پژوهش‌های اقتصادی و مشاوره سیاسی، از کسانی است که خیلی خوش بین نیست. به نظر او به علت عدم وجود سرمایه گذاری‌های خصوصی، برگزاری مسابقات در اوکراین تاثیر مثبتی بر اقتصاد این کشور نخواهد داشت.

به زعم گروهی دیگر، نباید تنها روی اثرات کوتاه مدت متمرکز شد. سرمایه گذاری برای ساخت استادیوم‌های جدید ورزشی در کنار توجه ویژه به جاذبه‌های گردشگری و بخش حمل و نقل اوکراین باعث شده است، این موارد مورد عنایت بخش مالی قرار بگیرند. در واقع برگزاری مسابقات جام ملتهای اروپا در اوکراین بهانه‌ای به دست داده است تا هزینه بیشتری برای بازسازی برخی بنا‌ها در این شهر اختصاص داده شود.

هرچه باشد، خوش بینان و بدبینان در یک مورد اتفاق نظر دارند. اثرات دراز مدت این مسابقات تجربه بسیار جالبی خواهد بود. همچنین فرصتی دست می‌دهد برای معرفی جاذبه‌های توریستی و تجاری اوکراین به سرمایه گذاران اروپایی.

آندری استپانوف یکی ازمقامات اصلی اداره بازرسی بین المللی شرکت مشاور دولوآت است. این شرکت حامی مالی اوکراینی جام ملت‌ها ی ۲۰۱۲ است. به گفته وی صرف این هزین‌ها از تاثیرات مثبت برگزاری جام ۲۰۱۲ بر اقتصاد اوکراین است.

البته نباید در مورد در آمدهای کوتاه مدت انتظار معجزه داشت. ولادیمیر گونچاروف، مدیر منطقه‌ای شرکت دولوآت است. به نظر او محاسبه دقیق سود حاصل از فروش یادگاری‌ها، به عنوان در آمد کوتاه مدت ممکن نیست.

رویکرد دیگری نیز نسبت به تاثیر برگزاری جام ملت‌ها بر اقتصاد اوکراین وجوددارد. گروهی هستند که این مسئله را به صورت یک طرح در معرفی اوکراین به سایر کشورهای جهان می‌بینند.

در خوش بینانه‌ترین حالت اوکراین حدود یک میلیارد یورو در آمد خواهد داشت. این در حالی است که حدود چهار میلیارد یورو، معادل سی و پنج میلیارد گرونای اوکراین هزینه کرده است.

آنچه مسلم است این است که نمی‌توان ادعا کرد طی یک ماه مسابقات موفقیت مالی چشمگیری عاید اوکراین شود. چیزی که مهم است این است که میزبانی اوکراین چه نقشی برمعرفی این کشور به سایر کشور‌ها و تصویرش در دید عمومی خواهد داشت؛ چیزی که با معیارهای مالی قابل اندازه گیری نیست.

منبع: جام جم

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا