یادداشت‌های مدیریتی

روند کاهشی قیمت فولاد در جهان و نگرانی برای این صنعت

صنعت فولادنتایج نظر سنجی و بررسی‌های صورت گرفته از سوی مرکز تحقیقاتی و کارگزاری دیوی در رابطه با شرایط صنایع فولاد چندان امیدوار کننده به نظر نمی‌رسد. شرکت کنندگان در این بررسی ۱۰ شرکت ذوب آهن و ۲۰ شرکت تجاری فعال در زمینه فولاد چین بوده‌اند. شرکت‌های ذوب آهن حاضر در این بررسی ۲۰ درصد از سهم بازار فولاد چین را به خود اختصاص داده‌اند

قیمت جهانی فولاد طی سال جاری میلادی روند کاهشی را طی کرده و به نظر می‌رسد که روند فعلی در ادامه سال نیز ادامه پیدا کند. این مساله افزایش نگرانی فعالان بخش فولاد را در پی داشته است. بر همین اساس پیش بینی می‌شود قیمت فولاد در آمریکا و اروپا بین ۲ تا ۳ درصد دیگر کاهش پیدا کند. در این صورت میزان کاهش قیمت فولاد نسبت به سال گذشته بین ۱۰ تا ۱۵ درصد خواهد بود.

از سوی دیگر به اعتقاد برخی از تحلیلگران چشم انداز قیمت سنگ آهن در ادامه سال ۲۰۱۱ رقمی در حدود ۱۰۰ دلار در هر تن خواهد بود. سنگ آهن ماده اصلی در تهیه فولاد محسوب می‌شود. این رقم نسبت به گذشته تا حدودی افزایش پیدا کرده اما نسبت به رکورد ۱۸۰ دلار در هر تن از کاهش چشمگیری برخوردار شده است. این در حالی است که به اعتقاد کار‌شناسان مرکز دیوی، امکان افت سطح قیمت‌ها به کمتر از ۱۰۰ دلار نیز وجود دارد. این در حالی است که انتظار می‌رود میزان تقاضا نیز روند کاهشی داشته باشد.

کاهش تقاضا بدون شک خبر خوبی برای فعالان بخش معدن که با افزایش هزینه‌ها و کاهش قیمت‌ها مواجه هستند، نمی‌باشد. تا پیش از این قیمت سنگ آهن به صورت سالیانه و طی مذاکرات شرکت‌های فعال در این زمینه با شرکت‌های ذوب آهن تعیین می‌شد. اما پس از تحولات صورت گرفته، صنعت معدن که شرکت بی‌اچ پی بیلیتون به نوعی در راس آن قرار دارد، قیمت گذاری در دوره‌های زمانی کوتاه مدت را انتخاب کرده و به ۴۰ سال مذاکرات سالیانه در این زمینه پایان داد.

زمانی که مکانیزم جدید قیمت گذاری معرفی شد، میزان تقاضای چین برای سنگ آهن سیری ناپذیر بود. در نتیجه مکانیزم جدید به معنای آن بود که قیمت‌ها می‌توانند در یک دوره زمانی کوتاه به بالا‌ترین میزان خود برسند اما در مقابل عکس آن نیز صادق است. در زمان کاهش تقاضا قیمت‌ها نیز به سرعت کاهش پیدا می‌کنند.

در شرایط فعلی عواملی مانند کاهش تقاضا، موجودی بالا و ظرفیت مازاد تولید صنایع فولاد اروپا و آمریکا را تحت تاثیر قرار داده و تقریبا قدرت قیمت گذاری را از آن‌ها سلب کرده است. بنابراین پیش بینی می‌شود قیمت فولاد بیشتر از هزینه‌های مصرفی کاهش پیدا کرده و آسیب‌ها را افزایش دهد.

اما این تنها صنایع فولاد نظام‌های اقتصادی پیشرفته جهان نیست که خود را تحت فشار احساس می‌کند. میزان سود شرکت فولاد تاتا هند طی سه ماهه دوم سال جاری میلادی کمتر از پیش بینی‌ها بوده و هزینه‌های بالای تامین مواد خام و کاهش تقاضا از دلایل اصلی این مساله عنوان شده‌اند. مسیر فعالیت صنایع فولاد هند همچنان مناسب به نظر می‌رسد اما با روزهای اوج خود فاصله بسیاری دارند.

چین یکی دیگر از بازارهای مهم فولاد جهان است. طی ماه اکتبر واردات سنگ آهن این کشور نسبت به ماه قبل از آن به میزان ۱۷. ۵ درصد و یا ۴۹. ۹ میلیون تن کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که چین برای شکستن انحصار خارجی قصد دارد تولید سنگ آهن خود را افزایش دهد.

همه شرکت کنندگان در نظرسنجی دیوی پیش بینی کاهش قیمت سنگ آهن طی ماه‌های آینده را داشته و ۹۰ درصد از آن‌ها نیز معتقد هستند قیمت فولاد نیز روند کاهشی خواهد داشت. چشم انداز میان مدت تقاضای سنگ آهن آسیا مناسب به نظر می‌رسد اما طی چند سال گذشته قیمت‌ها بسیار بالا بوده و شرایط فعلی می‌تواند باعث تغییر در این مساله شود. از سوی دیگر چشم انداز کوتاه مدت چندان مطلوب نبوده و به نظر می‌رسد صنایع فولاد بیشتر از معدن کاران با مشکل مواجه شوند.

منبع: پول نیوز-مازیار دانیالی

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا