یادداشت‌های مدیریتی

شما هم انتظار نوآوری بیشتری از مراسم رونمایی آیفون داشتید؟

تغییرات کوچک، اما موثر می توانند به اندازه تغییرات بزرگ ارزشمند باشند. نمی دانم چقدر به این جمله باور دارید، اما بعضی مواقع اثربخشی تغییر بسیار مهمتر از بزرگی تغییر است.

مراسم رونمایی از محصولات جدید اپل که سالیانه برگزار می شود، در روز سه شنبه اخیر برگزار گردید. از دیدگاه بعضی ها، این مراسم یک رویداد غیر منتظره بود، اما حرف جدیدی برای حضار و شرکت های سرمایه گذار نداشت.اپل پیش از این کارهای غیرمنتظره دیگری نیز انجام داده به عنوان مثال در سال ۲۰۱۲ با رونمایی از آیفون ۵، درسال ۲۰۱۵ با رونمایی از Ipad Pro و در سال ۲۰۱۶ با تولید باتری هوشمند شگفتی آفرید، اما ظاهراً شرکت کنندگان در رویداد اخیر چنین حسی را نداشتند و انتظارات را برآورده نکرده است. (البته نگارنده این را از گزارشهای ارائه شده در رسانه های معتبر برداشت کرده است)

اپل همیشه ما را برای رویدادهای بزرگ آماده می کند، رویدادهایی که این روزها تبدیل به یکی از ابزارهای بازاریابی شده اند. رونمایی های رسانه ای که با دقت هر چه تمام تر برگزار می گردد. تاریخ اپل تمام این رویدادها را به ثبت رسانده است.( از سال۱۹۹۸ با آغاز کار IMac گرفته تا ارائه اولین ipod در سال ۲۰۰۱ و حتی مراسم معرفی اپل ۲ در نمایشگاه کامپیوتر وست کوست در سال ۱۹۷۷٫)

مراسم رونمایی از این محصول تحت نظارت استیو جابز، به صورت یک تئاتر افسانه ای اجرا شد، امروزه این سنت همچنان ادامه دارد. مراسم رونمایی امسال اپل با نام بنیانگذار آن و در سالن تئاتری به نام او (استیو جابز) برگزار گردید.

مراسم رونمایی اپل به عنوان یک ابزار بازاریابی

انتظار نوآوری بیشتری از آیفون ۱۰ داشتید ؟

اما تکنولوژی هرگز نمی تواند توقعات سیری ناپذیر مشتریان ما را ارضا کند. بدون تردید، ما هرگز نمی توانیم بار دیگر آن چیزی که در سال ۲۰۰۷ در مراسم رونمایی از اولین آیفون تجربه کردیم ، را دوباره تجربه کنیم.

پیدایش و پیشرفت تکنولوژی با واکنشها و نظرهای مردم کامل می شود. ما خلاقیت را زمانی می پذیریم که همراه با یک تغییر بسیار بزرگ باشد. همه مردم جهان به تکنولوژی علاقه مند هستند و تکنولوژی به بخش جداناپذیری از زندگی ما تبدیل شده است ( تلفن های همراه ما تبدیل به ابزارهایی شده اند که امروزه جدایی از آن ها غیر ممکن است. اما جالب است که معمولاً از چگونگی پیدایش آنها چیزی نمی دانیم.)

نو آوری یک شبه و ناگهان به وجود نمی آید، بلکه با همکاری و کمک افراد متعددی در طی سالها و دهه های طولانی شکل می گیرد. پیشرفت های کوچک به اندازه تغییرات بزرگ ارزشمند هستند اما الزاماً نتیجه یکسانی را به دنبال ندارند.

فیلم های ۴k این شرکت (اپل) و همچنین ساعت های آن برای همه هیجان انگیز بود به خصوص امکانات جدید آیفون x از جمله سیستم تشخیص چهره، حذف دکمه home و غیره که دیگر اپل را از آن سطح از پنهان کاری که ۱۰ سال پیش در زمان رونمایی از محصولات انجام می داد، بی نیاز می کند. اما اپل بدون ابداع و نوآوری نمی توانست اپل بماند، و اهمیتی ندارد که مراسم رونمایی چقدر با شکوه باشد. این است راز موفقیت اپل.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا