یادداشت‌های مدیریتی

توجه به نوآوری چقدر اهمیت دارد؟

شاید این پرسش را برخی اوقات با خود مطرح کرده باشید که تا چه میزان می‌توانید مسئولیت نوآوری در محل کار خود را بر عهده گیرید. به احتمال زیاد تا زمانی که در یکنوآوریپروژه تحقیقاتی و یا پیشرفت و توسعه یک محصول جدید شرکت نکرده باشید، نقش خود به عنوان یک فرد نوآور را در نظر نگرفته‌اید. در واقع بسیاری از مدیران نیز کارمندان خود را از ابتکار و نوآوری در زمینه انجام امور کاری منع کرده و آن‌ها را به تبعیت از اصول و سرفصل‌های ارائه شده از سوی شرکت ملزم می‌کنند.

بسیاری از مردم گمان می‌کنند که نوآوری تنها منحصر به تولید محصولات جدید، خدمات یا فن آوری‌های نوین است. البته این حوزه‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار هستند اما بدون شک سازمان‌ها و شرکت‌ها نیازمند نوآوری در تمامی حوزه‌ها و زمینه‌ها هستند. به عنوان مثال موفقیت‌های شرکت اپل تنها به عرضه محصولات کاربردی جدید خلاصه نمی‌شود و مسائل دیگری مانند رویکردهای مبتکرانه در بسته بندی محصولات، نحوه فروش و دسترسی راحت مشتریان به خدمات پس از فروش نیز در این زمینه نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

اگر به نحوه عملکرد سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ و نامدار کمی دقت کنید، متوجه می‌شوید که آن‌ها خود را به گروه کوچکی از افراد در راستای خلق نوآوری و ابتکار محدود نمی‌کنند. در مقابل، این سازمان‌ها به ایجاد فرهنگی پرداخته‌اند که در آن هر یک از کارمندان به صورت بالقوه از توانایی نوآوری و ابتکار برخوردار هستند.

این مساله نه تنها به ارائه پیشنهادهای جدید و جلب دامنه گسترده تری از مشتری‌ها منجر می‌شود بلکه حاشیه امنیت و رابطه قوی‌تر با آن‌ها را در کنار افزایش همکاری با شرکت‌های دیگر به همراه خواهد داشت. پس اگر تمایل دارید تا فرهنگ نوآوری قوی و منسجمی را در شرکت و سازمان خود ایجاد کنید در ادامه برخی از نکته‌های کلیدی این اقدام را معرفی خواهیم کرد.

برای ایجاد فرهنگ نوآوری در ابتدا باید به شناسایی مواردی که می‌توانید در بخش خود به کار گیرید پرداخته و آن‌ها را مطرح کنید. برای این کار با همکاران خود جلسه‌ای ترتیب داده تا ایده‌های که می‌توانند به کاهش هزینه‌ها، صرفه جویی در زمان و یا افزایش خدمات به مشتری‌ها منجر شوند را شناسایی کنید. پس از جمع آوری پیشنهاد‌ها، یک یا دو عدد از کاربردی‌ترین آن‌ها را انتخاب کرده و در کمترین زمان ممکن به مرحله اجرا درآورید. این مساله می‌تواند در نشان دادن موفقیت نوآوری بسیار تاثیرگذار باشد.

پس از حصول اطمینان تیم شما، از اینکه می‌توانند ایده‌ها و پیشنهادهای مبتکرانه خود را مطرح و به اجرا درآورند، توجه خود را بر طرح‌های بلندپروازانه‌تر معطوف کنید. این مساله سبب خواهد شد تا افراد بیش از پیش بر روی جوانب مختلف طرح خود فکر کرده و چالش‌های بزرگتری را در نظر گیرند. به عنوان مثال مواردی از قبیل اینکه آیا رویکرد و مسیری وجود دارد که میزان هزینه‌ها را ۵۰ درصد و یا حتی بیشتر کاهش داد و یا آیا می‌توان ارزش افزوده بیشتری را برای خدمات یا محصولات ارائه شده به مشتری‌ها فراهم کرد، از این دست هستند.

در پایان برای ایجاد فرهنگ نوآوری باید فضایی را ایجاد کنید که افراد را به توسعه و تجربه ایده‌های جدید ترغیب و تشویق کند. بدین منظور، می‌توان نوآوری را بخشی از نحوه و بررسی عملکرد کارمندان در نظر گرفت. افرادی را که تلاش می‌کنند تا از رویکردهای جدید استفاده کرده حتی اگر در این زمینه از مهارت کامل برخوردار نیستند، شناسایی و مورد توجه قرار دهید. برای تشویق هرچه بیشتر، به افراد زمان کافی و یا در صورت امکان بودجه‌ای محدود ارائه دهید تا در رابطه با ایده‌های خود به تحقیق و تجربه بپردازند.

ترویج فرهنگ نوآوری به ویژه زمانی که فشار کاری روزانه برای اجرا و مطابقت با برخی قوانین و شرایط وجود دارد، کار آسانی نخواهد بود. با این وجود، واقعیت این است که هر فردی از توانایی خلق و اجرای ایده‌های جدید و مبتکرانه برخوردار بوده و شما می‌توانید با انتخاب‌های درست این توانایی را شکوفا کنید. در صورتی که این اقدام را با موفقیت انجام دهید، سازمانتان نیز از شانس بسیار زیادی برای کسب موفقیت‌های چشمگیر برخوردار خواهد شد.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا